03 lut [S5] Bydgoszcz – Szubin #12
30 października otwarto drogę ekspresową z S5 łączącą Bydgoszcz i Szubin. Od tego czasu trwają prace wokół trasy, w tym budowa węzła Rynarzewo.
Droga ekspresowa S5 pomiędzy węzłem Szubin Północ i Bydgoszcz Błonie to najkrótszy odcinek ekspresówki w naszym województwie. Zaledwie 10-kilometrowy odcinek drastycznie poprawił dojazd do Bydgoszczy od południa. Jego budowę w 2017 roku rozpoczęła włoska firma Impresa Pizzarotti. Umowę z firmą zerwano wiosną 2019 roku z powodu niewywiązywania się z kontraktu. W jej miejsce, wiosną 2020 roku, zagościło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Firmy w kilkanaście miesięcy wykonały kontrakt na tyle, że można było otworzyć obie jezdnie na całym odcinku.
Kolejne tygodnie to prace przy drogach zbiorczych. W początkowym okresie na jezdniach ekspresówki istniało tymczasowe rondo, które zlikwidowano po wybudowaniu krótkiego łącznika w Kruszynie Krajeńskim. Pozwoliło to przenieść ruch lokalny na drogi zbiorcze. Poniższa galeria przedstawia ten rejon inwestycji. Natomiast ostatnie zdjęcie w galerii przedstawia prace przy dawnej drodze krajowej nr 5 w Zamościu. Tam powstanie objazd, który pozwoli dokończyć budowę przy wiadukcie nad S5. Obie lokalizacje zaznaczyłem na mapie.
Otwarcie jezdni drogi ekspresowej umożliwiło kontynuowanie budowy węzła Rynarzewa pomiędzy wsią Rynarzewo i Zamość. Gdyby jezdnie nie zostały otwarte to ruch wahadłowy w tym miejscu kompletnie by sparaliżował ruch na ówczesnej, zakorkowanej drodze krajowej. Zima jednak w tym sezonie pojawiła się bardzo wcześnie, więc postępy są stosunkowo niewielkie. Wykonano część prac ziemnych i rozebrano wyjazd ze wsi Rynarzewo.
Kolejne postępy na budowie widać w rejonie mostów nad S5 i rzeczką Gąsawka. Podczas otwarcia ekspresówki drogi dojazdowe do mostów były usypane z piasku, a na mostach nie było nawet warstwy asfaltu. Obecnie na dłuższym moście i dojeździe do niego ułożony jest asfalt, brakuje właściwie jedynie warstwy ścieralnej i bocznych dojazdów.
Na całej trasie uzupełniane są jeszcze ekrany dźwiękochłonne i wykonywane pozostałe prace wykończeniowe. Ogólne zaawansowanie rzeczowe na budowie wynosi 88,56% (stan na koniec 2022 roku).
S5
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo niedawno wybrano wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka od Grudziądza do Ostródy. W związku z tym prace budowlane będą mogły się rozpocząć dopiero za kilka lat.
Budowana trasa w województwie kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych fragmentów. Cztery z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz), odcinek nr 6 (Szubin – Żnin), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Pokazywany odcinek nr 5 (Bydgoszcz – Szubin) jest przejezdny i trwają prace wykończeniowe co mogłeś zobaczyć w powyższych galeriach zdjęć. Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie) i nr 2 (Świecie – Bydgoszcz), które są gotowe odpowiednio w 64,4% i 58,5%. Tam też zmienił się wykonawca w 2020 roku.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.