[S5] Świecie Nowe Marzy #5

[S5] Świecie Nowe Marzy #5

Droga ekspresowa S5 powstaje na północ i południe od Bydgoszczy. Dzisiaj zaglądam na odcinek nr 1 pomiędzy autostradą A1, a Świeciem.

Od maja ubiegłego roku Budimex realizuje budowę odcinka nr 1 drogi ekspresowej S5 (Nowe Marzy – Dworzysko). Firma przejęła plac budowy po tym, jak wiosną 2019 roku zerwano umowę z Impresa Pizzarotti. Kontrakt z włoską firmą zerwano, ponieważ właściwie nie wznowiono prac po zimowej przerwie. Około rok trwała procedura wyboru nowego wykonawcy, którym został Budimex. Firma ma czas do sierpnia 2022 roku na realizację kontraktu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapłaci za dokończenie około 567 mln złotych. Na koniec sierpnia trasa była gotowa w niemal 47%.

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe na dwóch. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo jesienią uchwalono studium korytarzowe trasy Nowe Marzy – Ostróda, jest to jeden z pierwszych kroków do realizacji budowy trasy o długości od 90 do 100 km.

Budowana trasa w województwie kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych. Trzy z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejny jest przejezdny na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe. Jest to odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (dzisiaj pokazywany), nr 2 (Świecie – Bydgoszcz) i nr 5 (Bydgoszcz – Szubin). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.

Pokazywana dzisiaj budowa to odcinek nr 1. Ma około 23,3 kilometra i łączy autostradę A1 w Nowych Marzach z węzłem Świecie Południe (w tym obwodnica Świecia). W ramach inwestycji powstanie jeden nowy węzeł drogowy w Sartowicach. Dodatkowo cztery zostaną przebudowane w niewielkim zakresie – Nowe Marzy, Świecie Północ, Świecie Zachód i Świecie Południe. Powstanie również MOP w kierunku Gdańska (miejsca obsługi podróżnych) we wsi Święte.

Zdjęcia do wpisu pokazują przelot od strony Bydgoszczy w kierunku autostrady A1. Podzieliłem je na cztery grupy aby zdjęć w jednej galerii nie było zbyt dużo. Są to fragment pomiędzy Dworzyskiem i Terespolem Pomorskim (część obwodnicy Świecia), pomiędzy Terespolem Pomorskim i Morskiem (część obwodnicy Świecia), pomiędzy Morskiem i węzłem w Sartowicach oraz pomiędzy węzłem Sartowice i autostradą A1.

Zdjęcia wykonywałem w minioną niedzielę. W związku z tym trudno powiedzieć gdzie obecnie prowadzone są prace. Wyjątkiem jest okolica wsi Wiąg. Tam podczas moich lotów układano asfalt. W poniedziałek na You Tube opublikowałem krótki film przedstawiający te prace:

Dworzysko – Terespol Pomorski (Obwodnica Świecia)

Pierwszym dzisiaj pokazywanym fragmentem przyszłej S5 jest odcinek z miejscowości Dworzysko do drogi wojewódzkiej nr 240 w pobliżu Terespola Pomorskiego. Fragment trasy ma około 6 kilometrów. Przebudowywane są tam dwa węzły – Świecie Południe oraz Świecie Zachód na obwodnicy Świecia.

Największe zmiany, w stosunku do poprzedniej fotorelacji, widać na początku odcinka gdzie powstaje przejście dla zwierząt, kawałek dalej widać asfalt na łącznicach węzła Świecie Południe. Niemal na całej długości pokazywanego fragmentu położono pierwsze warstwy asfaltu na obu jezdniach. Sporo dzieje się też na węźle Świecie Zachód gdzie od nowa powstają łącznice.

Terespol Pomorski – Morsk (Obwodnica Świecia)

Kolejnym fragmentem odcinka nr 1 jest budowa trasy pomiędzy węzłem Świecie Zachód w okolicy Terespola Pomorskiego i węzłem Świecie Północ w Morsku. Fragment ten ma około 6,9 km.

Od mojej kwietniowej wizyty zakończyła się przebudowa wiaduktu na jezdni w kierunku Bydgoszczy przy węźle Świecie Zachód. Ruch został przełożony na ten wiadukt, a podobne prace rozpoczęto na wiadukcie na jezdni w kierunku Gdańska. Na pokazywanym fragmencie toczą się prace głównie na obiektach mostowych. Ułożono już też asfalt na łącznicach węzła Świecie Północ (kierunek Gdańsk – Świecie i Świecie – Bydgoszcz).

Morsk – Sartowice

Kolejny, trzeci fragment to odcinek pomiędzy węzłem Świecie Zachód, a węzeł Sartowice. Fragment ten ma około 5,1 km. Podczas mojej wizyty układano tam asfalt na odcinku kilkuset metrów w rejonie wsi Morsk i Wiąg. Przez kilka miesięcy ułożono sporo asfaltu na jezdniach głównych drogi ekspresowej. Prowadzona jest również rozbiórka stacji paliw pomiędzy wsią Wiąg, a Sartowice.

Sartowice – Nowe Marzy

Ostatnim fragmentem jest odcinek od węzła Sartowice do autostrady A1. Odcinek ma około 7,1 km. Największe zmiany można tutaj zaobserwować na węźle Sartowice. W kwietniu jechało się tam jeszcze starą drogą krajową, a obecnie ruch prowadzony jest łącznicami i drogami zbiorczymi po wschodniej stronie drogi ekspresowej.

Kilkaset metrów od węzła usypywane jest przejście dla zwierząt nad drogą ekspresową. Ruch samochodów pomiędzy Sartowicami, a Nowymi Marzami prowadzony jest naprzemiennie jezdniami drogi ekspresowej i na krótkim odcinku po drodze zbiorczej. W kwietniu samochody jeździły głównie po drogach zbiorczych i tylko we fragmencie po jezdnej z jezdni. Kontynuowane są prace przy wiadukcie w pobliżu rzeczki Mątawa.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x