21 gru [S5] Bydgoszcz – Świecie #8
Trwa budowa drogi ekspresowej S5 łączącej Bydgoszcz i Świecie, w pracach nie przeszkadza oficjalna przerwa zimowa. To jeden z dwóch powstających odcinków ekspresówki w kierunku Gdańska.
Budowa drogi ekspresowej S5 łączącej Bydgoszcz i Świecie trwa od kilku lat. Początkowe prace realizowała włoska firma Impresa Pizarotti, która nie wywiązywała się z kontraktu. Wiosną 2020 roku plac budowy przejęło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud i od tego czasu sprawnie realizują kontrakt. Od 15 grudnia do 15 marca trwa okres zimowy, który nie liczy się do terminu realizacji. Jednak firmy wykorzystują ten okres do wykonywania dalszych prac.
Od ostatniej, październikowej fotorelacji zaawansowanie rzeczowe wzrosło o około 6 punktów procentowych (z 49,81% do 55,41%, porównanie zaawansowania rzeczowego na koniec września i listopada).
Poniżej możesz zobaczyć relację wideo z trwających prac. Zdjęcia są dostępne w galeriach poniżej:
S5
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo niedawno wybrano wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka od Grudziądza do Ostródy.
Budowana trasa w województwie kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych fragmentów. Cztery z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz), odcinek nr 6 (Szubin – Żnin), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Odcinek nr 5 (Bydgoszcz – Szubin) jest przejezdny od kilku tygodni. Trwają tam jednak jeszcze prace budowlane. Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie) i pokazywany dzisiaj nr 2 (Świecie – Bydgoszcz), które są gotowe w ponad 50%.
Trasa, która połączy Świecie i Bydgoszcz ma 22,4 kilometra. Ciągnie się od przejścia dla zwierząt przy węźle Świecie Południe (miejscowość Dworzysko) do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie/Żołędowie. Powstaną na nim trzy pełne węzły (Gruczno, Pruszcz w Zbrachlinie i Trzeciewiec/Koronowo), a także jeden częściowo (Bydgoszcz Północ w Borównie, większa jego część powstała w ramach budowy północnej obwodnicy Bydgoszczy). Generalny wykonawca musi wybudować też Miejsce Obsługi Pasażerów w Grucznie oraz Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz.
Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Bydgoszcz Północ – Kusowo
Na pokazywanym fragmencie drogi ekspresowej prace toczą się głównie na węźle Bydgoszcz Północ. Niedawno zmieniła się na nim organizacja ruchu – samochody jadące w stronę Gdańska poruszają się po wiadukcie nad powstającą ekspresówką.
Podczas mojej wizyty myto asfalt tuż za węzłem. Były to przygotowania do ułożenia kolejnej warstwy. Na dalszym odcinku dzieje się mniej. Zalewane tam były fundamenty pod ekrany akustyczne, montowane ekrany, a także równany teren przy drodze ekspresowej.
Kusowo – Niewieścin
Fragment budowanej trasy pomiędzy Kusowem, a Niewieścinem ma nieco ponad 7 kilometrów. Prace trwały tutaj na budowie węzła Trzeciewiec (na skrzyżowaniu S5 drogi wojewódzkiej 256 i drogi krajowej 56). Prace koncertowały się przy łączeniu DK56 z węzłem. Przed Niewieścinem ułożono niedawno asfalt pomiędzy jezdniami ekspresówki. Natomiast w samym Niewieścinie trwały prace przy budowie wiaduktu nad S5.
Niewieścin – MOP Gruczno
Trzeci pokazywany fragment odcinka nr 2 znajduje się pomiędzy miejscowością Niewieścin (kilometr 11+000), a Miejscem Obsługi Pasażerów w pobliżu Gruczna (kilometr 4+400). Kontynuowane są tutaj prace przy budowie Obwodu Utrzymania Drogi na węźle Pruszcz.
Przez dwa miesiące sporo się zmieniło na samym węźle Pruszcz w miejscowości Zbrachlin. Powstało tymczasowe rondo, dzięki temu możliwe było połączenia DK5 z drogą do Pruszcza. Od strony Pruszcza gotowe jest już docelowe rondo, które będzie częścią węzła, a dojazd do Pruszcza odbywa się po jednej z gotowych łącznic. Nieco dalej, we wsi Luszkowo trwa budowa kładki nad przyszłą ekspresówką
MOP Gruczno – Dworzysko
Ostatnim pokazywanym odcinkiem jest fragment od MOP Gruczno (kilometr 4+400) do końca kontraktu w pobliżu węzła Świecie Południe (kilometr 0+000). Od kilku miesięcy dzieje się tutaj najwięcej. Wszystko przez skomplikowany węzeł Gruczno, który znajduje się w wąwozie. W lipcu zburzono tam stary wiadukt, a obecnie powstaje nowy. Ruch odbywa się po drogach zbiorczych po stronie Gruczna. Dzięki temu można było zlikwidować dawną drogę krajową i poszerzyć wykop w kierunku Gdańska.
Kontynuowane są też prace w Miejscu Obsługi Pasażerów. Głównie na tym w kierunku Bydgoszczy. MOP w kierunku Gdańska służy obecnie za zaplecze budowy.