[S5] Węzeł Bydgoszcz Zachód gotowy

[S5] Węzeł Bydgoszcz Zachód gotowy

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 jest przejezdna od grudnia ubiegłego roku. W piątek oddano do użytku cały węzeł Bydgoszcz Zachód.

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 to największa drogowa inwestycja w historii miasta. Udało się ją oddać do użytku w dwóch etapach – 31 grudnia 2019 roku (odcinek Borówno – Tryszczyn) i 31 grudnia 2020 roku (Tryszczyn – Białe Błota). Oddanie do użytku nie oznacza jednak końca budowy.

Budowa

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 ma około 28,2 kilometra. Budowę podzielono na dwa odcinki – od węzła Bydgoszcz Północ do Bydgoszcz Opławiec i od Bydgoszcz Opławiec do Bydgoszcz Błonie. Pierwszy z tych odcinków wybudowało konsorcjum Intercor i Trakcja. Powstały tam trzy węzły: Bydgoszcz Północ, Maksymilianowo, a także Bydgoszcz Opławiec. Konsorcjum musiało też wybudować Obwód Utrzymania Drogi w Tryszczynie, most nad Brdą i wiadukt nad rozwidleniem dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Tczew – Gdynia) oraz (Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia). Drugi z odcinków ciągle buduje konsorcjum firm Polaqua i Dragodos. Powstały tutaj dwa węzły: Bydgoszcz Zachód oraz Bydgoszcz Miedzyń. Konsorcjum musiało też wybudować Miejsce Obsługi Pasażerów w Szczutkach.

Generalnych wykonawców inwestycji wybrano w październiku 2015 roku. Firmy miały za zadanie zaprojektowanie i wybudowanie powierzonych odcinków. Łącznie prace kosztowały ponad 697 mln złotych.

Droga ma klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstały po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas ma 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstał również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie dzieli pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej ułożono z betonu, natomiast łącznice i drogi dojazdowe z asfaltu.

Oddany do użytku odcinek z Tryszczyna do Białych Błot nie jest jeszcze skończony. Według strony kontraktu na koniec kwietnia zaawansowanie rzeczowe na budowie wyniosło 95,05%. W piątek oddano do użytku dwie łącznice węzła Bydgoszcz Zachód: od strony Bydgoszczy w kierunku Poznania i od strony Poznania w kierunku Szczecina. Obie łącznice powstały w miejscu zaplecza budowy, więc zbudować można było je dopiero po zakończeniu większości prac. W sobotę budowa trwała jeszcze w okolicy węzła Bydgoszcz Miedzyń (w Lisim Ogonie) gdzie kładziony był asfalt na drodze dojazdowej od strony Bydgoszczy. Trwały też prace przy murze oporowym przy S5 na wysokości ulicy Pocztowej w Lisim Ogonie.

Dzisiejsze zdjęcia przedstawiają jedynie zdjęcia węzła Bydgoszcz Zachód w Pawłówku. Zanim dotarłem do węzła w Lisim Ogonie zaczęła się bardzo długa ulewa.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Henryk
Henryk
4 miesięcy temu

szkoda że na zdjęciach nie ma oznakowania w którym kierunku jest Gdańsk a w którym Poznań , wtedy byłaby lepsza orientacja dla oglądających tak ciekawe fotki , jakim jest piękny węzeł Bydgoszcz Zachód , Po za tym wielkie brawa dla autora tych zdjęć .

Wacław
Wacław
3 miesięcy temu

Tytuł : „Węzeł Bydgoszcz Zachód Gotowy” jest zdecydowanie na wyrost, co zresztą pokazują piękne zdjęcia. Można było napisać, że jest w pełni przejezdny :)). Ciekawe, kiedy wykonawca to wszystko dopieści. Czy to będą tygodnie, czy miesiące. Brakuje nie tylko zieleni, ale przede wszystkim właściwego oznakowania. Tak zauważyłem, że jadąc na wprost z Grunwaldzkiej w kierunku Nakła w pewnym momencie pozostaje tylko jeden pas jazdy . Czy tak powinno być ? Wynika z tego, że jest to kierunek podporządkowany. Wielkie wiadukty, a tu taka niespodzianka. Niemniej bardzo dziękuje za profesjonalną relację. Zawsze z niecierpliwością czekam na kolejne zdjęcia i opisy.

Tom
Tom
3 miesięcy temu
Reply to  Wacław

Wynika to chyba z tego, aby ograniczyć zmiany pasów jeszcze na samym węźle albo zmniejszyć obciążenie wiaduktu przy korkach w stronę ronda w Pawłówku(?). Na zdjęciach 12 i 13 widać sporo wyłączonego obszaru z ruchu, a docelowy układ zostanie zapewne uwolniony po wybudowaniu przylegającego kawałka S10 w stronę Szczecina.

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x