[S5] Świecie – Nowe Marzy #4

[S5] Świecie – Nowe Marzy #4

Droga ekspresowa S5 budowana jest na odcinku kilkudziesięciu kilometrów w okolicy Bydgoszczy. Dzisiaj zaglądam na odcinek nr 1 pomiędzy autostradą A1, a miejscowością Świecie.

Za kilka tygodni minie rok od kiedy generalnym wykonawcą odcinka nr 1 (Nowe Marzy – Dworzysko) jest firma Budimex. Firma przejęła plac budowy po tym, jak wiosną 2019 roku zerwano umowę z Impresa Pizzarotti. Kontrakt z włoską firmą zerwano wiosną 2019 roku, ponieważ właściwie nie wznowiono prac po zimowej przerwie. Nowy wykonawca ma czas do sierpnia 2022 roku na realizację kontraktu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapłaci za realizację niemal 375 mln złotych.

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Poza naszym województwem trasa jest już skończona. Natomiast u nas prace potrwają jeszcze do 2022 roku.

Cały kujawsko-pomorski odcinek ma około 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne dwa są już przejezdne na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe. Są to odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz) oraz odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (pokazywany dzisiaj), nr 2 (Świecie – Bydgoszcz) i nr 5 (Bydgoszcz – Szubin). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.

Pokazywana dzisiaj budowa to odcinek nr 1. Ma około 23,3 kilometra i łączy autostradę A1 w Nowych Marzach z węzłem Świecie Południe (obwodnica Świecia). W ramach inwestycji powstanie jeden nowy węzeł drogowy w Sartowicach. Dodatkowo cztery zostaną przebudowane w niewielkim zakresie – Nowe Marzy, Świecie Północ, Świecie Zachód i Świecie Południe. Powstanie również MOP w kierunku Gdańska (miejsca obsługi podróżnych) we wsi Święte.

Zdjęcia do wpisu pokazują przejazd od strony Bydgoszczy w kierunku autostrady A1. Zostały wykonane w poniedziałek 19 kwietnia. Podzieliłem je na cztery grupy aby zdjęć w jednej galerii nie było zbyt dużo. Są to fragment pomiędzy Dworzyskiem i Terespolem Pomorskim (część obwodnicy Świecia), pomiędzy Terespolem Pomorskim i Morskiem (część obwodnicy Świecia), pomiędzy Morskiem i węzłem w Sartowicach oraz pomiędzy węzłem Sartowice i autostradą A1.

Dworzysko – Terespol Pomorski (obwodnica Świecia)

Pierwszym dzisiaj pokazywanym fragmentem przyszłej S5 jest odcinek od Dworzyska do drogi wojewódzkiej nr 240 w pobliżu Terespola Pomorskiego. Fragment trasy ma około 6 kilometrów. Przebudowywane są tam dwa węzły – Świecie Południe oraz Świecie Zachód na obwodnicy Świecia. Prace prowadzone są tutaj na wielu frontach. Maszyny budowlane spotkałem przy budowie przejścia dla zwierząt w Dworzysku (nad drogą ekspresową), budowie przejścia dla zwierząt w okolicy zakładu produkcyjnego Mondi (pod drogą ekspresową), w okolicy wiaduktu kolejowego nad S5, a także na węźle Świecie Zachód.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Terespol Pomorski – Morsk (obwodnica Świecia)

Kolejnym fragmentem odcinka nr 1 jest budowa trasy pomiędzy węzłem Świecie Zachód w okolicy Terespola Pomorskiego i węzłem Świecie Północ w Morsku. Fragment ten ma około 6,9 km. Prace toczą się tutaj na przejeździe nad drogą powiatową nr 1260C pomiędzy wsią Kozłowo, a Świeciem oraz w rejonie zaplecza budowy kilkaset metrów dalej. Maszyny można zauważyć też w okolicy przejazdu pod drogą powiatową w okolicy Morska i przed węzłem Świecie Północ kilkaset metrów dalej.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Morsk – Sartowice

Kolejny, trzeci fragment to odcinek pomiędzy węzłem Świecie Zachód, a węzeł Sartowice. Fragment ten ma około 5,1 km. Prace prowadzone są w okolicy kładki dla pieszych w Morsku, we wsi Wiąg, a także na węźle Sartowice.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Sartowice – Nowe Marzy

Ostatnim fragmentem jest odcinek od węzła Sartowice do autostrady A1. Odcinek ma około 7,1 km. Prace prowadzone były w okolicy węzła Sartowice, przy przejeździe nad drogą powiatową i rzeczką Mątawa w okolicy wsi Święte, a także kilkaset metrów dalej w lesie pomiędzy przejściem dla zwierząt a wiaduktem nad drogą ekspresową.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    3 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Jacek
    Jacek
    2 lat temu

    Dzięki za fotorelację. Poza tematem: polecam porównania ortofotomap na geoportalu- nowsza z okolic lata 2020 “standardowa” i starsza “w wysokiej rozdzielczości”, różnica to chyba ok. 2 lata. Największe wrażenie robi porównanie zmian w parku przemysłowym i okolice ul. Chemicznej.

    Jacek
    Jacek
    2 lat temu

    Jeśli więc nie widziałeś-najbardziej widowiskowe są porównania aktualnej ortofotomapy z mapą topograficzną z 2000 roku tego samego teremu- zwłaszcza miejscowości podbydgoskich.

    3
    0
    Would love your thoughts, please comment.x