[S5] Bydgoszcz – Szubin #8

[S5] Bydgoszcz – Szubin #8

Na południowy-zachód od Bydgoszczy powstaje trasa ekspresowa S5 łącząca Białe Błota i Szubin. Po zimowym spowolnieniu dzieje się coraz więcej na placu budowy.

Droga ekspresowa łącząca Bydgoszcz i Szubin miała być gotowa wiele miesięcy temu. Początkowo realizowana była przez włoską firmę Impresa Pizarotti. Firma wykonała zadanie w 39%, jednak pod koniec 2018 roku prace niemal stanęły. W 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę ze względu na brak realizacji zadania. Wiosną 2020 plac budowy przejęli nowi wykonawcy – konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Dopiero zmiana wykonawcy pozwoliła przyspieszyć prace.

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe dwóch. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo jesienią uchwalono studium korytarzowe trasy Nowe Marzy – Ostróda, jest to jeden z pierwszych kroków do realizacji budowy trasy o długości od 90 do 100 km.

Budowana trasa kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne dwa są już przejezdne na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe. Są to odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz) oraz odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie), nr 2 (Świecie – Bydgoszcz) i nr 5 (dzisiaj pokazywany odcinek). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.

Pokazywana dzisiaj budowa to odcinek nr 5. Ma około 9,7 kilometra i łączy węzeł Bydgoszcz Błonie z węzłem Szubin Północ. Droga trzykrotnie przekroczy rzekę (Górny Kanał Noteci, Noteć i Gąsawka) i w dużej części przebiegać będzie też po podmokłych terenach. Na omawianej trasie powstanie jeden węzeł – we wsi Rynarzewo.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

W momencie zerwania umowy z poprzednim wykonawcą inwestycja była gotowa w około 39%. Natomiast na koniec lutego zaawansowanie rzeczowe przekroczyło 38%. Nie można jednak tego przeliczać 1 do 1. Zaawansowanie na obu kontraktach nie jest tym samym. Nowy wykonawca liczy je od zera. Po tym jak budowa została zostawiona na kilkanaście miesięcy część prac trzeba było wykonać od nowa.

Kruszyn Krajeński – Zamość

Prace pomiędzy Kruszynem Krajeńskim, a Zamościem prowadzone są w trzech miejscach. Od kilku tygodni w Kruszynie działa firma wykonujące palowanie podmokłego gruntu. W tym samym miejscu budowane są przepusty pod przyszłą drogą ekspresową. Nieco dalej trwa budowa zbiornika retencyjnego. W poniedziałek, kiedy robiłem te zdjęcia, z wykopu wypompowywana była woda, dwa dni później ekipa budowlana przystąpiła do prac brukarskich. Prace toczą się również na budowie mostu nad Górnym Kanałem Noteci.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.

Obwodnica Rynarzewa

Rynarzewo to prawdopodobnie największy spowalniacz na trasie pomiędzy Szubinem, a Bydgoszczą. Tworzą się tam korki, czasami wielokilometrowe. W przyszłym roku sytuacja znacznie się poprawi. Na budowanej obwodnicy tej miejscowości prace trwają w dwóch miejscach – na węźle Rynarzewo, a także w okolicy budowanego mostu nad ekspresówką i rzeką Gąsawka.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.

Rynarzewo – Szubin

Na ostatnim dzisiaj pokazywanym fragmencie dzieje się w kilku miejscach. Pomiędzy Rynarzewem, a Szkocją prowadzone są drobne prace prace ziemne. Pomiędzy Szkocją, a Kołaczkowem trwa budowa przejścia dla zwierząt, a obok kopany jest zbiornik retencyjny. W samym Kołaczkowie drobne prace toczą się w okolicy wiaduktu nad drogą lokalną. W ubiegłym tygodniu wylano pod nim asfalt. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce można się spodziewać przełożenia ruchu w tym rejonie. Pozwoli to na dokończenie nasypów w ciągu drogi ekspresowej.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    6 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Drydly
    Drydly
    3 lat temu

    No dobra to ile teraz jest % wykonanej pracy i powiedzcie mi 1 rzecz na żadnej esce nie jeździ miejski autobus to jak to ma wyglądać z tym przystankiem w Lipnikach pójdzie do likwidacji czy na 2 stronę ulicy zostanie przerzucony?

    drydly
    drydly
    3 lat temu

    No no bo zobacz że na starej jak dawno zrobili to chyba ktoś dostanie aby przerobić połączenie tak aby przystanek poszedł na drugą stronę jak i remont tego kawałka drogi rozjechanego już od 11 lat.

    Niech chłopy robią bo to już wstyd aby w XXIw tak długo czekać na drogi. Jeszcze niech S10 na Szczecin i Warszawę porobią to będzie cacy.

    Grzybi83
    Grzybi83
    3 lat temu

    Elegancko, niech cisną!!!!

    S-A
    S-A
    3 lat temu

    Fajnie, że robią drogi ale to wszystko stanowczo trwa za długo. Mieszkam w Wielkopolsce gdzie obok mnie ma przebiegać S11/15, która łączy się z S5 ale dopiero są na etapie konsultacji społecznych :-/ Przecież zanim zrobią tą drogę to ja już będę chyba w grobie.

    Malixa
    Malixa
    5 miesięcy temu

    A konsultacje z mieszkańcami? Wysłane zostały pisma ‘ odpowiedzi brak!

    6
    0
    Would love your thoughts, please comment.x