09 mar [S5] Świecie – Bydgoszcz #5
Po zimowej przerwie rozkręcają się prace na budowie drogi ekspresowej S5, która połączy Bydgoszcz i Świecie. Wczoraj oddano do użytku jeden z fragmentów jezdni w kierunku Świecia.
Droga ekspresowa S5 na odcinku Bydgoszcz – Świecie powstaje od kilku lat. Początkowo realizowana była przez włoską firmę Impresa Pizarotti. W 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę ze względu na brak realizacji zadania. Wiosną 2020 plac budowy przejęli nowi wykonawcy – konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Od tego czasu inwestycja realizowana jest w dobrym tempie. Jedyną przeszkodą w pracach była wyjątkowo mroźna, śnieżna i długa zima. Od ubiegłego tygodnia na plac budowy powraca coraz więcej ludzi i sprzętu.
S5
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe dwóch. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo jesienią uchwalono studium korytarzowe trasy Nowe Marzy – Ostróda, jest to jeden z pierwszych kroków do realizacji budowy trasy o długości od 90 do 100 km.
Budowana trasa kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne dwa są już przejezdne na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe. Są to odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz) oraz odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie), nr 2 (pokazywana dzisiaj budowa) i nr 5 (Bydgoszcz – Szubin). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.
Trasa, która połączy Świecie i Bydgoszcz ma 22,4 kilometra. Ciągnie się od przejścia dla zwierząt przy węźle Świecie Południe (miejscowość Dworzysko) do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie/Żołędowie. Powstaną na nim trzy pełne węzły (Gruczno, Pruszcz w Zbrachlinie i Trzeciewiec), a także jeden częściowo (Bydgoszcz Północ w Borównie, większa jego część powstała w ramach budowy północnej obwodnicy Bydgoszczy). Generalny wykonawca musi wybudować też Miejsce Obsługi Pasażerów w Grucznie oraz Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz.
Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.
Zdjęcia wykonałem w piątek 5 marca. A już w najbliższy piątek kolejny odcinek, tym razem z drugiej strony Bydgoszczy.
Poniżej film prezentujący postępy na budowie, który wykonał generalny wykonawca inwestycji – Mirbud:
Dworzysko – MOP Gruczno
Prace na odcinku od granicy kontraktu do Miejsca Obsługi Pasażerów w Grucznie trwały w dwóch miejscach. W pobliżu granicy kontraktu, gdzie malowano oznakowanie poziome. Dzisiaj już po tym fragmencie jeżdżą samochody. Prace realizowano również w miejscu przyszłego węzła Gruczno. Potrzeba tam przewieźć tysiące wywrotek z piaskiem i ziemią.
Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.
MOP Gruczno – Niewieścin
Pomiędzy Miejscem Obsługi Pasażerów w Grucznie, a Niewieścinem w piątek niewiele się działo. Prowadzono w kilku miejscach prace ziemne. Głównie był to przyszły węzeł Pruszcz w miejscowości Zbrachlin, który będzie skrzyżowaniem drogi ekspresowej z drogą wojewódzką nr 248.
Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.
Niewieścin – Kusowo
Pomiędzy Niewieścinem, a Kusowem prace trwają głównie w dwóch miejscach – w Kusowie na wiadukcie nad drogą ekspresową, a także w Trzeciewcu na wiadukcie, który będzie częścią węzła Trzeciewiec. Węzeł realizowany jest na skrzyżowaniu drogi ekspresowej z drogą krajową nr 56 oraz drogą wojewódzką nr 256.
Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.
Kusowo – Bydgoszcz Północ
Ostatnim pokazywanym dzisiaj fragmentem trasy Bydgoszcz – Świecie jest odcinek od Kusowa do węzła Bydgoszcz Północ tj. obwodnica Borówna. Prace prowadzone są tutaj w trzech miejscach – na wiadukcie nad drogą ekspresową, który połączy wsie Borówno i Aleksandrowo, przed węzłem Bydgoszcz Północ, a także na samym węźle. Szczególnie dużo dzieje się na węźle gdzie wykonawca buduje łącznice drogi wojewódzkiej 244 z drogą ekspresową.
Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.