[S5] Obwodnica Bydgoszczy otwarta

[S5] Obwodnica Bydgoszczy otwarta

Obwodnica Bydgoszczy od dzisiaj pełni swoją funkcję. W godzinach porannych otwarto ostatni odcinek w ciągu drogi ekspresowej S5 – z Tryszczyna do Białych Błot.

Obwodnica Bydgoszczy to największa inwestycja drogowa w historii miasta. Była oczekiwana od wielu lat. Pierwszy odcinek obwodnicy (z Borówna do Tryszczyna) jest przejezdny od 31 grudnia 2019. Od dzisiaj, dokładnie rok po pierwszym odcinku, przejezdny jest również drugi i zarazem najważniejszy odcinek (Tryszczyn – Białe Błota). To dzięki niemu można liczyć na ograniczenie tranzytu w mieście.

Dzisiaj w godzinach porannych odbyła się uroczystość otwarcia trasy. Chwilę później udostępniono jezdnie kierowcom. To jednak nie jest koniec budowy. Do zrobienia pozostało jeszcze około 13% prac (stan na koniec listopada).

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Poza naszym województwem trasa jest już skończona. Natomiast u nas prace potrwają jeszcze do 2022 roku.

Cały kujawsko-pomorski odcinek ma około 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne pięć jest w budowie. Najbardziej zaawansowane są odcinki 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszczy) oraz 6 (Żnin – Szubin). Natomiast najmniej odcinki 1 (Nowe Marzy – Świecie), 2 (Świecie – Bydgoszcz), a także 5 (Bydgoszcz – Szubin). Powodem tej sytuacji jest zerwanie umowy z firmą Impresa Pizzarotti w połowie 2019 roku.

Pokazywany dzisiaj odcinek ma 13,5 kilometra długości. Okrąża Bydgoszcz od zachodu i północnego-zachodu. Realizuje go konsorcjum firm Polaqua i Dragados. Powstały tam dwa węzły: Bydgoszcz Zachód oraz Bydgoszcz Miedzyń. Konsorcjum musiało też wybudować Miejsce Obsługi Pasażerów w Szczutkach.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z betonu, natomiast łącznice i drogi dojazdowe z asfaltu.

Białe Błota – Lisi Ogon

Pomiędzy wsią Białe Błota, a Lisi Ogon prace drogowe są już od pewnego czasu zakończone. Ekipy budowlane montują jeszcze bariery energochłonne, grodzę teren, a także uzupełniają i wymieniają oznakowanie pionowe. 30 grudnia nie była jeszcze oznakowania poziomego na jezdni w kierunku Poznania.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.

Lisi Ogon

Drugim pokazywanym fragmentem odcinka nr 4 jest wieśLisi Ogon (od węzła Bydgoszcz Miedzyń do Kanału Bydgoskiego). Prace prowadzone są tutaj w kilku miejscach. Na węźle (pod drogą ekspresową) układano wczoraj asfalt. Kilka ekip uzupełniało i zmieniało oznakowanie, malowało pasy oraz kontynuowało rozbiórkę mostu tymczasowego nad Kanałem Bydgoskim.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.

Pawłówek

W okolicach wsi Pawłówek dzieje się najwięcej. Jezdnie w ciągu Poznań – Gdańsk są już gotowe. Po rozbiórce wytwórni betonu możliwe będzie dokończenie łącznicy w ciągu Poznań – Szczecin. 30 grudnia uzupełniano i wymieniano oznakowanie, malowano pasy, a także szorowano jezdnie.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.

Osówiec – Tryszczyn

Ostatnim dzisiaj pokazywanym fragmentem obwodnicy jest odcinek pomiędzy Osówcem, a Tryszczynem. 30 grudnia na pokazywanym odcinku działo się niewiele. Jezdnie gotowe są od kilku miesięcy, podobnie jak ogrodzenie. Z zewnątrz zakończyła się również budowa Miejsca Obsługi Pasażerów (MOP) w miejscowości Szczutki. Właściwie jedynymi pojazdami na budowie była pługopiaskarka i laweta z oznakowaniem.

Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    4 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    drydly
    drydly
    3 lat temu

    Czysto polityczne otwarcie do końca roku: “Ma być i chuj…” cieszą te nowe drogi cieszą 🙂 jeszcze jak na tą mapę się patrzy aż się prosi aby w Fordonie powstał łącznik przez Wisłę dla tych co z parku wyjeżdżają i się gniotą na Spornej… to dopiero by ruch wywaliło z miasta i poprawiło jego płynność patrząc że mosty mają być zremontowane

    Jan
    Jan
    3 lat temu

    Dokladnie. Południowo wschodnia obwodnica Bydgoszczy sporo by poprawiła
    Tutaj mapka. https://pomorska.pl/dla-bydgoszczy-priorytetem-jest-teraz-poludniowowschodnia-obwodnica/ar/7333150

    Jacek
    Jacek
    2 lat temu
    Reply to  drydly

    Myślałem, że można pisać o inwestycjach w Bydgoszczy bez używania wulgaryzmów.
    Jak widać nie dla wszystkich. Pozdro

    4
    0
    Would love your thoughts, please comment.x