[Tramwaj na Szwederowo] Bielicka – rondo Grunwaldzkie

[Tramwaj na Szwederowo] Bielicka – rondo Grunwaldzkie

Trasa tramwajowa na Szwederowie powstanie za kilka lat. Będzie realizowana w dwóch etapach. W drugim powstanie odcinek pomiędzy ulicą Bielicką, a rondem Grunwaldzkim.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej realizuje znaczną rozbudowę sieci tramwajowej w mieście. Obecnie trwa budowa trasy tramwajowej w ciągu ulicy Kujawskiej, a jeszcze w tym roku wystartuje budowa mostu tramwajowego łączącego ulicę Toruńską z Fordońską (ulica Kazimierza Wielkiego).

1 lutego rozpoczęto konsultacje społeczne w sprawie budowy kolejnych tras. Tym razem w planach jest budowa połączenia ulicy Chodkiewicza z rondem Fordońskim, budowa połączenia pętli przy ulicy Rycerskiej z ulicą Gdańską, a także połączenia ronda Kujawskiego z rondem Grunwaldzkim. To ostatnie tj. tramwaj na Szwederowo będzie realizowana w dwóch etapach. Pierwszy z nich zaprezentowałem tydzień temu. Drugi poniżej.

Bielicka – Szubińska

Przebieg trasy tramwajowej na Szwederowie znany jest od lat, chociażby za sprawą Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Jedyną nowością jest fakt podzielenia jej realizacji na dwa etapy (od ronda Kujawskiego do pętli przy ulicy Bielickiej i od pętli do ronda Grunwaldzkiego). Od lat wiadomo również, że wyburzone zostaną wszystkie budynki stojące po zachodniej stronie ulicy Pięknej. Mieszają się tutaj piętrowe domki z kamienicami, wszystkie w kiepskim stanie technicznym (przynajmniej z zewnątrz).

Budynki ustąpią miejsca znacznemu poszerzeniu ulicy. W miejscu budynków będzie wydzielone torowisko, natomiast za nimi druga jezdnia ulicy Pięknej. Wzdłuż całego odcinka powstaną drogi dla rowerów i nowe chodniki. Ze względu na wymaganą przepisami technicznymi minimalną odległość pomiędzy skrzyżowaniami, połączenie ulicy Leszczyńskiego z Solskiego, Jaskółczej z Piękną, a także Kcyńskiej z Piękną zostanie zlikwidowane. Na końcu tych ulic zaplanowano budowę niewielkiego placu do zawracania. Skrzyżowanie ulic Kossaka z Piękną/Solskiego i Strzeleckiej z Piękną realizowane będzie wyłącznie relacjami prawoskrętnymi – jadąc ulicą Kossaka i Strzelecką nie będzie możliwości przejazdu na wprost.

Budowę peronów tramwajowych zaplanowano w trzech miejscach – przy pętli, przy skrzyżowaniach z ulicą Kossaka i przed ulicą Szubińską. W dwóch pierwszych miejscach powstaną perony w obu kierunkach. Przed ulicą Szubińską powstanie w jednym kierunku (w stronę ronda Kujawskiego).

Wyburzone zostaną niemal wszystkie budynki widoczne w poniższej galerii, wyjątkiem będą budynki widoczne na zdjęciu nr 18.

Szubińska – rondo Grunwaldzkie

Znacznie mniej wyburzeń zaplanowano na drugim odcinku tej trasy. Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej proponuje wyburzenie kamienic przy Szubińskiej 17, 19 i 27. Konieczne jest to aby zmieścić chodnik z drogą dla rowerów. Na ulicy Szubińskiej kilkadziesiąt lat temu położono już tory tramwajowe, nie znalazłem jednak informacji czy wyżej wymienione kamienice też były przeznaczone do wyburzenia w trakcie budowy.

Znacznie mniej będzie też prac w branży drogowej. Poza nieznacznym przesunięciem ulicy Szubińskiej nie planuje się innych prac. Nie zaplanowano zmian na placu Poznańskim. Rozbudowa obejmie również drogi dla rowerów i chodniki, te powstaną na odcinku od placu Poznańskiego do Pięknej. Resztę (wokół placu Poznańskiego i wzdłuż ulicy Kruszwickiej) zbudowano już w ubiegłym roku.

Torowisko, podobnie jak na ulicy Kossaka i Pięknej, zaplanowano w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami. Skrzyżowanie ulicy Pięknej, Połtyna i Szubińskiej zostanie dostosowane do budowy trasy tramwajowej na Błonie. W tym celu zostanie zbudowane kilkadziesiąt metrów torowiska w kierunku zachodnim. Dzięki temu powstaną tutaj tory odstawcze, a także nie będzie trzeba już przebudowywać skrzyżowania w przypadku budowy trasy na Błonie. Podobną metodę zastosowano przy rondzie Kujawskim gdzie obecnie powstaje kilkadziesiąt metrów torów w kierunku Szwederowa.

Perony tramwajowe zaplanowano w trzech miejscach. Pierwsze powstaną przy skrzyżowaniu Szubińskiej z Połtyna i Piękną – jeden w kierunku centrum i jeden w kierunku Błonia, ten ostatni będzie przystankiem awaryjnym. Druga para powstanie przy placu Poznańskim, zaplanowano je nad tunelem dla pieszych łączącym ulicę Lubelską z Kordeckiego. Na perony będzie można wejść zarówno z chodnikach na poziomie zero, a także z tunelu. Ostatnia para powstanie przed rondem Grunwaldzkim.

Wyburzone zostaną budynki widoczne na zdjęciach nr 2, 3 i 4 w poniższej galerii. Zdjęcie nr 7 prezentuje przybliżony przebieg torów na placu Poznańskim wraz z peronami tramwajowymi.

Co tydzień, w każdy poniedziałek pokazywałem szczegóły kolejnej trasy, która została uwzględniona w konsultacjach społecznych. Konsultacje trwają od 1 do 28 lutego. Jeśli chcesz wziąć w nich udział to wejdź w ten link i wypełnij ankietę. W teorii w przedstawionej koncepcji można jeszcze wiele zmienić.

Daj znać co myślisz o przedstawionej koncepcji. Coś Ci się w niej podoba, a coś nie?

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    10 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    sebastian
    sebastian
    3 lat temu

    Oby jak najpozniej zbudowali ta trase……zdecydowanie najmniej potrzebna sposrod planowanych nowych torowisk….

    Maciej
    Maciej
    3 lat temu

    tramwaj i dwie jezdnie rozumiem ale zaślepianie ulic jest nie zrozumiałe. Stoi w sprzeczności z ograniczaniem ruchu na osiedlach i ograniczaniem emisji spalin.

    Adam
    Adam
    3 lat temu

    Zupełnie niepotrzebna trasa ogromne koszty, finansowe, ale także te społeczne… Rozbudowa ul. Pięknej to nieporozumienie w dobie dbania o ekologię pchanie dwujezdniowej trasy przez same centrum osiedli mieszkaniowych to nieporozumienie…

    Kamil
    Kamil
    3 lat temu

    Jakich map używasz? Bardzo aktualne zdjęcie satelitarne

    Kamil
    Kamil
    3 lat temu

    Dziękuję

    Lukasz
    Lukasz
    3 lat temu

    Czyli miasto chce wyburzać domy i kamienice gdzie mieszkają dziś ludzie bo im się obok dwóch nitek tramwajowych i czterech pasów ruchu dla aut nie zmieści chodnik i DROGA ROWEROWA?? i to wszystko tylko po to?? Ja tam nie widzę powodu aby wyburzać i niszczyć komuś życie no bo kto odkupi nowe mieszkania dla tamtejszych rodzin?? Czy miasto wykupi nowe w stanie developerskim średnio pół miliona od sztuki?? Skoro tramwaj się nie zmieści na ul. Pięknej to w ogóle nie powinien tamtędy pójść, chory pomysł. Chyba nie o to chodzi w programach Unii Europejskiej aby zniszczyć innym życie bo ktoś chce ścieżkę rowerową zrobić parę metrów obok już nie wspominając o hałasie jaki będzie szedł od szyn i starych tramwajach które nadal jeżdżą po Bydgoszczy, wystarczy się przejść na ul. Chodkiewicza aby się przekonać że wypuszczanie tramwaju… Czytaj więcej »

    Marcin
    Marcin
    2 lat temu

    Tak absurdalnego pomysłu jak tramwaj na Pięknej jeszcze nie było, zwyczajnie nie ma tam miejsca na tramwaj… a ewentualne wykupy to zmarnowanie publicznych środków

    Barbara
    Barbara
    2 lat temu

    Nie ma zgody na takie wyburzenia.. tramwaj powinien kończyć się przy ul. Bielikiej.

    Maciej
    Maciej
    2 lat temu

    W ostatnim wywiadzie z Remigiuszem Jaskotem Rafał Bruski potwierdził kolejność realizacji inwestycji tramwajowych i będą to kolejno trasa wzdłuż Solskiego ale tylko do ul. Bielickiej, trasa wzdłuż Wyszyńskiego i trasa wzdłuż Chocimskiej, aż do pętli na Rycerskiej .Zrezygnowano z dalszego połączenia do Ronda Grunwaldzkiego

    10
    0
    Would love your thoughts, please comment.x