01 lut [Wyszyńskiego] Nowa trasa tramwajowa
Urząd Miasta zamierza zbudować trasę tramwajową łączącą ulicę Chodkiewicza z rondem Fordońskim przez ulicę Wyszyńskiego. 1 lutego wystartowały konsultacje związane z tą inwestycją.
Powoli kończy się budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej, w tym roku wystartuje budowa trasy tramwajowej łączącej ulicę Toruńską z Fordońską (wraz z budową dwóch mostów w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego). To jednak nie koniec inwestycji tramwajowych w mieście. Realniejszego kształtu zaczyna przybierać kilka kolejnych projektów – budowa trasy łączącej rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim, łączącej pętlę Rycerska z ulicą Gdańską, a także łączącej pętlę Bielawy z rondem Fordońskim. Realizacja wszystkich tych inwestycji pozwoli mówić, że w mieście jest sieć tramwajowa. Do tej pory był to raczej trzon Wilczak – Fordon z odnogami, który w razie awarii w rejonie skrzyżowania Jagiellońskiej i Gdańskiej paraliżował miasto.
1 lutego wystartowały konsultacje w sprawie projektu budowy trzech inwestycji, które wymieniłem na końcu. Realizacja inwestycji będzie zależeć od uzyskania współfinansowania ze źródeł zewnętrznych w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027.
Chodkiewicza – Wyszyńskiego
Okolice pętli Bielawy przejdą spore zmiany. W planach jest przebudowa pętli tramwajowej tak, aby pojazdy mogły na nią wjeżdżać z obu kierunków. Koncepcja zakłada też zmianę połączenia ulicy Chodkiewicz z aleją Wyszyńskiego. Obecny przebieg zostanie zaślepiony i zakończony placem do zawracania. W zamian za to powstanie nowy odcinek ulicy od skrzyżowania z Wybickiego do Wyszyńskiego. Na wspomnianym odcinku zaplanowano też budowę przystanków tramwajowych. W ramach inwestycji zaplanowano przebudowę infrastruktury pieszej i rowerowej. Wzdłuż nowego odcinka Chodkiewicza będą tylko chodniki. Drogi dla rowerów przewidziano wzdłuż starego odcinka tej ulicy.
Wyszyńskiego
Odcinek od ulicy Chodkiewicza do ronda Fordońskiego to typowe torowisko pomiędzy jezdniami. Na tym fragmencie trasy zaplanowano dwie pary przystanków tramwajowych – po obu stronach skrzyżowania Wyszyńskiego i Powstańców Wielkopolskich, a także po obu stronach skrzyżowania Wyszyńskiego i Skłodowskiej-Curie.
Przystanki znajdujące się za skrzyżowaniami według ZDMiKP pozwolą to na łatwiejsze przesiadki na inne tramwaje i autobusy. W koncepcji jednak nie uwzględnia się możliwości budowy wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych, które realnie ułatwiają przesiadki. Co dziwne, bo szerokość Wyszyńskiego i lokalizacja buspasów pozwala na bezproblemowe stworzenie takich przystanków przynajmniej przy skrzyżowaniu ze Skłodowskiej-Curie i rondzie Fordońskim.
Na odcinku od Powstańców Wielkopolskich do ronda Fordońskiego rozważane jest zastosowanie tzw. zielonego torowiska. Ten typ torowisk to szyny położone pomiędzy roślinnością (trawą). W Bydgoszczy do tej pory nie było takich torowisk, prawdopodobnie ze względu na zwiększone koszty utrzymania. Zielone torowiska redukują drgania i hałas podczas przejazdu tramwaju, dodatkowo zatrzymują wodę opadową, a także obniżają temperaturę powietrza w upalne dni.
Rondo Fordońskie
Według przedstawionych koncepcji rondo Fordońskie drastycznie się rozrośnie. Przyszła środkowa wyspa będzie zajmować niewiele mniej miejsca niż obecna wyspa i jezdnie wokół. Powodem tego jest budowa węzła tramwajowego umożliwiającego jazdę w każdym kierunku: most Pomorski – Wyszyńskiego, Jagiellońska – Fordońska, most Pomorski – Fordońska, most Pomorski – Jagiellońska, Jagiellońska – Wyszyńskiego, a także Wyszyńskiego – Fordońska.
Samo rondo zmieni swój układ na rondo turbinowe. Każdy wlot będzie miał od dwóch do czterech pasów ruchu. Dodatkowo rondo zostanie podniesione, powodem tego jest nienormatywny najazd na most Pomorski. Konsekwencją podniesienia ronda będzie konieczność wyprowadzenia jezdni serwisowej po południowo-zachodniej stronie, która będzie pełniła funkcję dojazdu do hotelu Słoneczny Młyn. Nie wiadomo o ile metrów zostanie podniesione rondo. Aby oddać skalę rozbudowy w galerii zamieściłem projekt koncepcyjny nałożony na mapę z Google Maps. Grafikę wykonał Adam.
Co tydzień, w każdy poniedziałek zaprezentuję szczegóły kolejnej trasy, która została uwzględniona w konsultacjach społecznych. Konsultacje trwają od 1 do 28 lutego. Aby wziąć w nich udział wystarczy wejść w ten link i wypełnić ankietę. W teorii w przedstawionej koncepcji można jeszcze wiele zmienić.
Dajcie znać co myślicie o przedstawionej koncepcji. Napiszcie co Wam nie odpowiada i co byście zmienili. Może mniejsze rondo Fordońskie? Rezygnacja z ronda turbinowego? Może zupełnie inny przebieg? A może odpowiada Wam kształt tej inwestycji?
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
No i fajnie 🙂 Budować!
Dobrze, że nie planują tam żadnych wiaduktów – podpory by musieli zaraz domawiać 🙂
Super informacje 🙂
W ogle bardzo ciekawa strona!
No super pod moim balkonem :/ mzm nadzieje ze powstaną jakieś ekrany i nie będą one plastikowe tylko coś ala na ludwikowie (donice)