[Tramwaj na Szwederowo] Rondo Kujawskie – Bielicka

[Tramwaj na Szwederowo] Rondo Kujawskie – Bielicka

Trasa tramwajowa na Szwederowie powstanie w dwóch etapach. W pierwszym powstanie odcinek pomiędzy rondem Kujawskim, a ulicą Bielicką.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej znacznie rozbudowuje sieć tramwajową w mieście. Obecnie trwa budowa połączenia ronda Kujawskiego i Bernardyńskiego, w tym roku rozpocznie się budowa połączenia ulicy Toruńskiej i Fordońskiej w ciągu ulicy Kazimierza. W planach są kolejny odcinki. Pierwszy z planowanych zakłada połączenie ulicy Chodkiewicza i ronda Fordońskiego, wstępne plany zaprezentowałem na Bydgoszcz w budowie dwa tygodnie temu. Drugi zakłada budowę połączenia pętli przy ulicy Rycerskiej z ulicą Gdańską, opisałem go tydzień temu. Trzeci trasę rondo Kujawskie – rondo Grunwaldzkie w dwóch etapach – od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka i od pętli do ronda Grunwaldzkiego.

1 lutego wystartowały konsultacje społeczne w sprawie budowy trzech inwestycji tramwajowych. Ich realizacja będzie zależeć od uzyskania współfinansowania ze źródeł zewnętrznych w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027.

Tramwaj na Szwederowo – etap I

Przebieg trasy tramwajowej na Szwederowie znany jest od lat. W tym celu pozostawiono rezerwę terenową wzdłuż ulicy Solskiego. Problematyczny jest rejon skrzyżowania Solskiego z Ugory gdzie trzeba wyburzyć dwie kamienice (Ugory 43 i 60). Zniknie też cała zabudowa po zachodniej stronie ulicy Pięknej. Dalej tramwaj pojedzie ulicą Szubińską i Kruszwicką. Te dwie ostatnie ulice były już przygotowane na tramwaje przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Rozpoczęto wtedy budowę trasy tramwajowej na osiedle Błonie (budowy nie ukończono, a torowisko rozebrano).

Jedyną nowością jest fakt podzielenia inwestycji na dwa odcinki – od ronda Kujawskiego do pętli przy ulicy Bielickiej, a także od pętli do ronda Grunwaldzkiego. Nie jest jednak jasno określone gdzie będzie przebiegać granica etapów. Prawdopodobnie pomiędzy pętlą, a ulicą Leszczyńskiego. W związku z tym dzisiaj przybliżam przebieg pierwszego odcinka, natomiast za tydzień drugiego.

Torowisko tramwajowe powstanie w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami ulicy Solskiego. Oprócz rozbudowy infrastruktury drogowej mają też powstać chodniki i drogi dla rowerów. Ze względu na wymaganą przepisami technicznymi minimalną odległość pomiędzy skrzyżowaniami, połączenie ulicy Konopnej i Lenartowicza zostanie przerwane. Na końcu tych ulic zbudowany zostanie niewielki plac do zawracania.

Pętlę tramwajową zaplanowano w miejscu niezagospodarowanych terenów i garaży pomiędzy ulicą Bielicką, a Leszczyńskiego. Pętla będzie posiadać dwa perony o długości 65 metrów. Będzie obsługiwała pojazdy z obu kierunków. Perony tramwajowe powstaną po obu stronach skrzyżowania ulicy Solskiego z Ugory/Konopnickiej, po obu stronach skrzyżowania ulicy Solskiego z Bielicką, a także dwa na pętli Bielicka i jeden pomiędzy pętlą, a ulicą Leszczyńskiego.

Co tydzień, w każdy poniedziałek zaprezentuję szczegóły kolejnej trasy, która została uwzględniona w konsultacjach społecznych. Konsultacje trwają od 1 do 28 lutego. Aby wziąć w nich udział wystarczy wejść w ten link i wypełnić ankietę. W teorii w przedstawionej koncepcji można jeszcze wiele zmienić.

Dajcie znać co myślicie o przedstawionej koncepcji. Coś Wam się w niej podoba, a co nie?

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
5 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tomek
Tomek
11 dni temu

Przy Ugorach widać ponownie, że lepiej kamienicę i budynki o jakiejkolwiek wartości historycznej wyburzyć, niż odrestaurować. Chcą z Pięknej i Solskiego zrobić dwupasmówkę na siłę, podczas gdy tramwaj spokojnie można by było puścić bokiem ulicy. Mam nadzieję, że nie tylko ja zauważyłem to i może ktoś inny też zwrócił na to uwagę podczas konsultacji społecznych online…

Rafał
Rafał
11 dni temu
Reply to  Tomek

Na ul. Pięknej nie ma miejsca i nie ma zgody na tak ogromne wyburzenia… Na długości całej trasy planuje się rozebrać blisko 40 budynków.. Ponadto budowanie trasy 2*2 w klasie ulicy zbiorczej spowoduje zwiększenie ruchu i zanieczyszczenie powietrza.. Na gorzyskowie mamy świetnie funkcjonująca komunikację autobusową, tramwaj jest tu całkowicie zbędny…

Jakub
Jakub
11 dni temu

Czy pentla na wysokości ul. Bielickiej będzie dostosowana do komunikacji autobusowej?

Paweł
Paweł
10 dni temu

Tu też tyle wyburzeń?! Nawet kamienice na ul. Ugory? Przecież akurat tam jest pełno miejsca w kierunku południowym, więc można w tę stronę rozbudować infrastrukturę drogowo-tramwajową. Widać że projektanci poszli na łatwiznę.

5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x