[Tramwaj na Szwederowo] Rondo Kujawskie – Bielicka

[Tramwaj na Szwederowo] Rondo Kujawskie – Bielicka

Trasa tramwajowa na Szwederowie powstanie w dwóch etapach. W pierwszym powstanie odcinek pomiędzy rondem Kujawskim, a ulicą Bielicką.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej znacznie rozbudowuje sieć tramwajową w mieście. Obecnie trwa budowa połączenia ronda Kujawskiego i Bernardyńskiego, w tym roku rozpocznie się budowa połączenia ulicy Toruńskiej i Fordońskiej w ciągu ulicy Kazimierza. W planach są kolejny odcinki. Pierwszy z planowanych zakłada połączenie ulicy Chodkiewicza i ronda Fordońskiego, wstępne plany zaprezentowałem na Bydgoszcz w budowie dwa tygodnie temu. Drugi zakłada budowę połączenia pętli przy ulicy Rycerskiej z ulicą Gdańską, opisałem go tydzień temu. Trzeci trasę rondo Kujawskie – rondo Grunwaldzkie w dwóch etapach – od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka i od pętli do ronda Grunwaldzkiego.

1 lutego wystartowały konsultacje społeczne w sprawie budowy trzech inwestycji tramwajowych. Ich realizacja będzie zależeć od uzyskania współfinansowania ze źródeł zewnętrznych w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027.

Tramwaj na Szwederowo – etap I

Przebieg trasy tramwajowej na Szwederowie znany jest od lat. W tym celu pozostawiono rezerwę terenową wzdłuż ulicy Solskiego. Problematyczny jest rejon skrzyżowania Solskiego z Ugory gdzie trzeba wyburzyć dwie kamienice (Ugory 43 i 60). Zniknie też cała zabudowa po zachodniej stronie ulicy Pięknej. Dalej tramwaj pojedzie ulicą Szubińską i Kruszwicką. Te dwie ostatnie ulice były już przygotowane na tramwaje przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Rozpoczęto wtedy budowę trasy tramwajowej na osiedle Błonie (budowy nie ukończono, a torowisko rozebrano).

Jedyną nowością jest fakt podzielenia inwestycji na dwa odcinki – od ronda Kujawskiego do pętli przy ulicy Bielickiej, a także od pętli do ronda Grunwaldzkiego. Nie jest jednak jasno określone gdzie będzie przebiegać granica etapów. Prawdopodobnie pomiędzy pętlą, a ulicą Leszczyńskiego. W związku z tym dzisiaj przybliżam przebieg pierwszego odcinka, natomiast za tydzień drugiego.

Torowisko tramwajowe powstanie w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami ulicy Solskiego. Oprócz rozbudowy infrastruktury drogowej mają też powstać chodniki i drogi dla rowerów. Ze względu na wymaganą przepisami technicznymi minimalną odległość pomiędzy skrzyżowaniami, połączenie ulicy Konopnej i Lenartowicza zostanie przerwane. Na końcu tych ulic zbudowany zostanie niewielki plac do zawracania.

Pętlę tramwajową zaplanowano w miejscu niezagospodarowanych terenów i garaży pomiędzy ulicą Bielicką, a Leszczyńskiego. Pętla będzie posiadać dwa perony o długości 65 metrów. Będzie obsługiwała pojazdy z obu kierunków. Perony tramwajowe powstaną po obu stronach skrzyżowania ulicy Solskiego z Ugory/Konopnickiej, po obu stronach skrzyżowania ulicy Solskiego z Bielicką, a także dwa na pętli Bielicka i jeden pomiędzy pętlą, a ulicą Leszczyńskiego.

Co tydzień, w każdy poniedziałek zaprezentuję szczegóły kolejnej trasy, która została uwzględniona w konsultacjach społecznych. Konsultacje trwają od 1 do 28 lutego. Aby wziąć w nich udział wystarczy wejść w ten link i wypełnić ankietę. W teorii w przedstawionej koncepcji można jeszcze wiele zmienić.

Dajcie znać co myślicie o przedstawionej koncepcji. Coś Wam się w niej podoba, a co nie?

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
5 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tomek
Tomek
2 miesięcy temu

Przy Ugorach widać ponownie, że lepiej kamienicę i budynki o jakiejkolwiek wartości historycznej wyburzyć, niż odrestaurować. Chcą z Pięknej i Solskiego zrobić dwupasmówkę na siłę, podczas gdy tramwaj spokojnie można by było puścić bokiem ulicy. Mam nadzieję, że nie tylko ja zauważyłem to i może ktoś inny też zwrócił na to uwagę podczas konsultacji społecznych online…

Rafał
Rafał
2 miesięcy temu
Reply to  Tomek

Na ul. Pięknej nie ma miejsca i nie ma zgody na tak ogromne wyburzenia… Na długości całej trasy planuje się rozebrać blisko 40 budynków.. Ponadto budowanie trasy 2*2 w klasie ulicy zbiorczej spowoduje zwiększenie ruchu i zanieczyszczenie powietrza.. Na gorzyskowie mamy świetnie funkcjonująca komunikację autobusową, tramwaj jest tu całkowicie zbędny…

Jakub
Jakub
2 miesięcy temu

Czy pentla na wysokości ul. Bielickiej będzie dostosowana do komunikacji autobusowej?

Paweł
Paweł
2 miesięcy temu

Tu też tyle wyburzeń?! Nawet kamienice na ul. Ugory? Przecież akurat tam jest pełno miejsca w kierunku południowym, więc można w tę stronę rozbudować infrastrukturę drogowo-tramwajową. Widać że projektanci poszli na łatwiznę.

5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x