[S5] Obwodnica Bydgoszczy – zachodnia połowa #4

[S5] Obwodnica Bydgoszczy – zachodnia połowa #4

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 na zachodnim odcinku gotowa jest w ponad 70%. Wykonawca prowadzi prace na wielu frontach.

Beton na jezdniach, beton jako materiał do budowy wiaduktów czy mostów. Z dnia na dzień na budowie drogi ekspresowej S5 pomiędzy Tryszczynem, a Białymi Błotami pojawia się coraz więcej tego materiału budowlanego.

Budowa zachodniej obwodnicy Bydgoszcz na koniec maja gotowa była w 71,84%. W porównaniu z kwietniem zaawansowanie rzeczowe prac wzrosło o około 2,4 punktu procentowego. Według pierwotnych planów budowa miała się zakończyć w maju ubiegłego roku. W międzyczasie podpisano aneks do umowy, który przesuwał termin na październik ubiegłego roku. Obecnie nie jest znany termin zakończenia prac.

Droga ekspresowa S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Odcinki poza naszym województwem są już skończone. Natomiast u nas, na niektórych odcinkach, prace potrwają jeszcze około 2 lata.

Cały kujawsko-pomorski odcinek ma około 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych. Dwa z nich są już właściwie zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa).

Kolejne pięć jest w budowie. Najbardziej zaawansowane są odcinki 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszczy) oraz 6 (Żnin – Szubin). Natomiast najmniej odcinki 1 (Nowe Marzy – Świecie), 2 (Świecie – Bydgoszcz), a także 5 (Bydgoszcz – Szubin). Powodem tej sytuacji jest zerwanie umowy z firmą Impresa Pizzarotti w połowie 2019 roku.

Pokazywany dzisiaj odcinek ma 13,5 kilometra długości. Okrąża Bydgoszcz od zachodu i północnego-zachodu. Realizuje go konsorcjum firm Polaqua i Dragodas. Powstają tam dwa węzły: Bydgoszcz Zachód oraz Bydgoszcz Miedzyń. Konsorcjum musi też wybudować Miejsce Obsługi Pasażerów w Szczutkach.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jednie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z betonu, natomiast łącznice i drogi dojazdowe z asfaltu.

Tryszczyn – Osówiec

Prace pomiędzy miejscowością Tryszczyn, a Osówiec koncentrują się w dwóch miejscach. W Szczutkach, przy jezdni w kierunku Poznania, gdzie wykonawca buduje Miejsce Obsługi Podróżnych. W Osówcu, przy skrzyżowaniu przyszłej S5 z drogą powiatową Bydgoszcz – Wojnowo, gdzie wykonawca porządkuje teren wokół wiaduktu nad S5. Ekipy budowlane działają również w innych miejscach na tym fragmencie trasy. Działają między innymi na drogach zbiorczych, a także przy budowie przejścia dla zwierząt pomiędzy Osówcem, a Pawłówkiem.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Pawłówek

Okolice Pawłówka to obecnie miejsce w którym najwięcej dzieje się w związku z budową drogi ekspresowej. Niedawno położono kilkusetmetrowy odcinek betonu pomiędzy węzłem Bydgoszcz Zachód, a wsią Osówiec. Na tym fragmencie przez wiele miesięcy niewiele się działo, ponieważ wykonawca natrafił na grunty, które wymagały większego zakresu prac niż planowano. Grunt udało się wymienić co pozwoliło bezpiecznie ułożyć jezdnie z betonu.

Sporo dzieje się na samym węźle Bydgoszcz Zachód, ekipy działają tam na wielu frontach. Od niedawna ruch w kierunku Szczecina i Poznania prowadzony jest już nowymi wiaduktami. Natomiast w kierunku Poznania dodatkowo jedną z łącznic. Od mojej poprzedniej wizyty w kwietniu pojawił się zarys łącznicy Szczecin – Gdańsk, na którym niedługo powinien pojawić się asfalt. Intensywne prace trwają również przy torach kolejowych (Bydgoszcz – Piła) gdzie wiertnica przygotowuje teren pod budowę drugiego wiaduktu nad torami.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Lisi Ogon

Fragment S5 nazwany przeze mnie Lisi Ogon obejmuje odcinek od Kanału Bydgoskiego (włącznie) do węzła Bydgoszcz Miedzyń (włącznie). Na tym odcinku ekipy budowlane działają w trzech miejscach – przy budowie mostu, przy budowie jezdni oraz na budowie węzła.

Pierwsza z nich właśnie buduje drugi most drogowy (jezdnia w kierunku Poznania). Podczas moich lotów prawie gotowa była kratownica ustroju nośnego. Kawałek dalej maszyny równają kolejne warstwy podbudowy na której ułożona zostanie jezdnia drogi ekspresowej. Wcześniej ustawiono słupy wzdłuż drogi. Pomiędzy nimi montowane są ekrany akustyczne. Natomiast w samym Lisim Ogonie pracownicy pracują przy budowie węzła Bydgoszcz Miedzyń. Również w okolicy węzła zamontowano już pierwsze ekrany akustyczne.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Lisi Ogon – Białe Błota

Ostatnim dzisiaj pokazywanym fragmentem odcinka nr 4 są lasy pomiędzy Lisim Ogonem, a Białymi Błotami. Tam prace prowadzone są w zasadzie w dwóch miejscach – przy przejściu dla zwierząt, a także na budowie wiaduktu nad torami kolejowymi (Bydgoszcz – Szubin). W pierwszym z tych miejsc wylewano beton w miejscu montażu ekranów akustycznych. Natomiast w drugim ułożono zbrojenie ustroju nośnego wiaduktu.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Poniżej zamieszczono poprzednie fotorelacje z budowy odcinka Tryszczyn – Białe Błota:

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 na zachodnim odcinku gotowa jest w ponad 70%. Wykonawca prowadzi prace na wielu frontach
Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 za kilkanaście miesięcy odciąży zakorkowane miasto. Trwa budowa zachodniego fragmentu.
Północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy powstaje w ramach budowy drogi ekspresowej S5. Dzisiejszy wpis przedstawia zaawansowanie prac w lutym 2020 roku.
Wokół Bydgoszczy powstaje obwodnica w ciągu S5. W drugiej części objazdu po inwestycji pokazano odcinek pomiędzy Tryszczynem, a Białymi Błotami.
Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 powstaje po północnej i zachodniej stronie miasta. Trwają prace przy układaniu betonu na jezdniach.
Obwodnica Bydgoszczy powstaje od północnej i zachniej strony miasta. Wykonawca układa na jezdniach beton oraz budowie dwa spore obiekty mostowe.
Wokół Bydgoszczy powstaje obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S5. Największe wrażenie robią powstające spore wiadukty i mosty.
Powstająca wokół miasta obwodnica Bydgoszczy będzie jednocześnie drogą ekspresową S5. Mimo oficjalnej przerwy zimowej wykonawcy nie zwalniają tempa
Czy jest druga tak ważna inwestycja dla tysięcy bydgoszczan? Na pewno nie ma droższej obecnie realizowanej w mieście lub tuż obok. Budowa obwodnicy miasta drastycznie zmniejszy ruch w nim, na osi północ - południe (Armii Krajowej, Wyszyńskiego, Jana Pawła II). Droga ekspresowa S5 ma połączyć autostradę
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
TCD
TC
3 lat temu

Ładne loty i ładne zdjęcia. Pozdrawiam

1
0
Would love your thoughts, please comment.x