28 maj [S5] Bydgoszcz – Szubin – prace wznowione
Rozkręcają się prace na odcinku nr 5 drogi ekspresowej S5 łączącego Bydgoszcz i Szubin. Wiele miesięcy budowa stała pusta ze względu na brak wykonawcy.
Dokładnie rok temu na Bydgoszcz w budowie opublikowałem fotorelację pokazującą postępy prac na piątym odcinku S5 w województwie. Ówczesny generalny wykonawca – Impresa Pizzarotti właściwie nie wznowił prac po zimowej przerwie. W związku z tym kilka tygodni później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z nierzetelnym wykonawcą.
Kolejne miesiące trwała inwentaryzacja terenu, a także nowy przetarg na generalnego wykonawcę. 13 marca tego roku podpisano umowę na dokończenie prac budowlanych z konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia i Mirbud. Firm, które wspólnie wybudowały też odcinek nr 7 tej samej trasy (Żnin – granica województwa). Dokładnie tydzień później przekazano plac budowy.
Nowy wykonawca ma za zadanie dokończenie 9,7 kilometrowego odcinka trasy. Według umowy firmy mają 17 miesięcy do wykonanie prac (bez okresów zimowych tj. 15 grudnia – 15 marca), otrzymają za to ponad 359 mln złotych.
Droga ekspresowa S5
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Odcinki poza naszym województwem są już skończone. Natomiast u nas, na niektórych odcinkach, prace potrwają jeszcze minimum 2 lata.
Cały kujawsko-pomorski odcinek ma 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych. Dwa z nich są już właściwie zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa).
Kolejne pięć odcinków jest w budowie. Najbardziej zaawansowane są odcinki 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszczy) oraz 6 (Żnin – Szubin). Natomiast najmniej odcinki 1 (Nowe Marzy – Świecie), 2 (Świecie – Bydgoszcz), a także 5 (Bydgoszcz – Szubin). Powodem tej sytuacji jest zerwanie umowy z firmą Impresa Pizzarotti w połowie 20219 roku.
Pokazywana dzisiaj budowa to odcinek nr 5. Ma około 9,7 kilometra i łączy węzeł Bydgoszcz Błonie z węzłem Szubin Północ. Droga trzykrotnie przekroczy rzekę (Górny Kanał Noteci, Noteć i Gąsawka) i w dużej części przebiegać będzie też po podmokłych terenach. Na omawianej trasie powstanie jeden węzeł – we wsi Rynarzewo, a także dwa mopy (miejsca obsługi podróżnych) we wsi Kołaczkowo.
Szubin Północ – Rynarzewo
Prace pomiędzy węzłem Szubin Północ i obwodnicą Rynarzewa prowadzone są obecnie w dwóch miejscach. We wsi Kołaczkowo koparki profilują rowy przy drodze zbiorczej. Podobne prace trwają też we wsi Szkocja.
Natomiast wcześniej generalni wykonawcy dokończyli budowę dróg zbiorczych, które przez pewien czas będą służyły jako tymczasowa droga krajowa nr 5.
Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.
Obwodnica Rynarzewa
Jest to fragment trasy na którym najwięcej się obecnie dzieje. Ekipy budowlane działają na moście przez rzekę Gąsawka, a także na wiadukcie który będzie częścią jedynego węzła na pokazywanym odcinku. Kilka dni temu zakończyło się też układanie prefabrykatów w miejscu przepustów pod drogą ekspresową.
Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.
Zamość – Kruszyn Krajeński
Prace na tym fragmencie odcinka nr 5 drogi ekspresowej prowadzone są w dwóch miejscach. Ekipy budowlane działają przy budowie mostu przez Górny Kanał Noteci, a także rozpoczynają wbijanie ścianek larsena przy stawie w Kruszynie Krajeńskim (profile stalowe wbijane w ziemię, aby umocnić wykopy przez przedostawaniem się do nich wody).
Prace przy budowie mostu trwają na zbudowanych kilkanaście miesięcy temu podporach (piaskowanie wystających prętów stalowych), a także wybierane są warstwy piasku usypane przez poprzedniego wykonawcę.
Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment.
Poniżej zamieszczono poprzednie fotorelacje z budowy odcinka Bydgoszcz – Szubin. Wpisy prezentowały prace jakie wykonywał poprzedni generalny wykonawca. To jest pierwszy wpis pokazujący prace wykonywane przez obecnego wykonawcę.
Dobra relacja. Fajnie jakby były częściej niż raz na pół roku 😉 Może co miesiąc?
5 odcinków w budowie, więc musiałbym co tydzień wpis wypuszczać. Trudne do wykonania. Planuję raczej częstotliwość około 2 miesiące na obwodnicy Bydgoszczy i 3 na pozostałych.
Oby te prace szybko dały dobry efekt. Dziękuję
Tak, też czekam na zakończenie S5 w kierunku Poznania