[S5] Obwodnica Bydgoszczy – zachodnia połowa #2

[S5] Obwodnica Bydgoszczy – zachodnia połowa #2

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 w połowie została otwarta 31 grudnia. Budowa drugiej połowy jest znacznie mniej zaawansowana.

Droga ekspresowa S5 to trasa łącząca cztery z ośmiu największych miast w Polsce (Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań i Wrocław). W poprzednich latach powstało kilkanaście odcinków trasy, które połączyły Poznań z Wrocławiem oraz Poznań z granicą województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Obecnie trwa budowa od granicy województwa do autostrady A1 co daje łącznie około 130 km nowej drogi szybkiego ruchu.

Kujawsko-pomorski odcinek podzielono na siedem mniejszych. Dwa z nich przejezdne są od kilku tygodni. Dzień przed świętami Bożego Narodzenia otwarto odcinek od granicy województwa do Żnina, a w sylwestra z Tryszczyna do Borówna (obwodnica Bydgoszczy). Nie oznacza to jednak końca budowy w tych miejscach. Pierwszy z nich był otwierany w momencie ukończenia około 95% prac. Drugi zaledwie 85%. W przypadku drugiego brakowało nawet ogrodzenia. Przy jego niewielkim znaczeniu (bez przejezdności Tryszczyn – Pawłówek tj. dzisiaj pokazywane zdjęcia) dziwić mogło to otwarcie.

Prace wstrzymane są na trzech z siedmiu fragmentach trasy, trwa na nich wybór nowego generalnego wykonawcy. Pierwsza umowa (na odcinek Białe Błota – Szubin) powinna zostać podpisana w ciągu kilku tygodni. Obecnie czekamy na decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czy dorzuci kilkaset milionów do budżetu i wybierze wykonawców dwóch odcinków z Borówna do Nowych Marz.

 

Białe Błota – Tryszczyn

Pokazywany dzisiaj odcinek ma 13,5 kilometra długości. Okrąża Bydgoszcz od północnego-zachodu i po jego ukończeniu z miasta powinny zniknąć samochody do tej pory jadące tranzytem drogą krajową nr 5 (Armii Krajowej, Wyszyńskiego, Jana Pawła II).

Odcinek Białe Błota – Tryszczyn realizuje konsorcjum Polaqua i Dragodas. Powstają tam dwa węzły: Bydgoszcz Zachód oraz Bydgoszcz Miedzyń (wcześniej nazywane Pawłówek i Lisi Ogon). Konsorcjum musi też wybudować Miejsce Obsługi Pasażerów w Szczutkach. Inwestycja nie obejmuje przebudowy węzła Bydgoszcz Błonie. Jego projekt utknął na etapie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

obwodnica bydgoszczy
Źródło: strona kontraktu

Na pokazywanym odcinku powstaje kilkanaście wiaduktów, przejść dla zwierząt i tym podobnych obiektów. Wykonawca buduje też mosty nad Kanałem Bydgoskim.

Drogi będą miały klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W każdym kierunku powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny szeroki na 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jednie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z betonu, natomiast łącznice i drogi dojazdowe z asfaltu.

Na koniec 2019 roku wykonano 62,5% wszystkich zaplanowanych prac. Firma zajmująca się nadzorem inwestycji nie podała jeszcze zaawansowania na koniec stycznia.

Obwodnica Bydgoszczy na tym odcinku będzie kosztowała około 328 mln złotych.

 

Aktualne prace

Dzięki temu, że tegoroczna zima jest bardzo łagodna wykonawca może podgonić znacznie opóźnioną inwestycję. Oficjalnie od 15 grudnia do 15 marca trwa przerwa zimowa i ten czas nie wlicza się do terminu zakończenia prac. Pierwotnie budowa miała się zakończyć 12 maja ubiegłego roku, jednak problemy z pozwoleniem na budowę (protesty mieszkańców) wymusiły przesunięcie terminu do 31 marca tego roku. Jeśli obejrzycie zdjęcia w galerii to sami się przekonacie, że termin ten jest również niemożliwy do dotrzymania.

Tydzień temu (3 lutego) zamknięto skrzyżowanie drogi krajowej nr 10 oraz drogi łączącej Nakło z Bydgoszczą. Konieczne było to ze względu na budowę w tym miejscu węzła Bydgoszcz Zachód. Aby ruch odbywał się bez przeszkód zbudowano tymczasowe rondo kilkadziesiąt metrów od starego skrzyżowania. Zdjęcia w tym rejonie powstały 3 lutego, dlatego widać jeszcze starą jezdnię drogi krajowej. W sobotę, kiedy wykonałem zdjęcia od Pawłówka do Tryszczyna, jezdnie były już sfrezowane.

Ciągle nie ruszono krótkiego odcinka w lesie pomiędzy Pawłówkiem, a Osówcem. Natrafiono tam na grunty, które wymagają większego zakresu prac niż planowano.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x