[S5] Obwodnica Bydgoszczy – zachodnia połowa #3

[S5] Obwodnica Bydgoszczy – zachodnia połowa #3

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 za kilka/kilkanaście miesięcy odciąży zakorkowane miasto. Trwa budowa jej zachodniego fragmentu.

Droga ekspresowa S5 za kilka lat połączy Nowe Marzy (autostrada A1), Bydgoszcz, Poznań (autostrada A2) z Wrocławiem (autostrada A8). W dalszej perspektywie ekspresówka zostanie przedłużona z Nowych Marz do Ostródy (droga ekspresowa S7) i z Worcławia do Bolkowa (droga ekspresowa S3). Trasa pomiędzy granicą województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, a Wrocławiem jest już skończona. Roboty trwają pomiędzy granicą województw, a Nowymi Marzami.

Cały kujawsko-pomorski odcinek ma 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych odcinków. Dwa z nich są na etapie wykończeniowym i od kilku miesięcy są przejezdne (granica województw – Żnin, a także północna obwodnica Bydgoszczy). Trzy są w budowie (Żnin – Szubin, Szubin – Białe Błota oraz zachodnia obwodnica Bydgoszczy), a dwa są na ostatnim etapie wyboru generalnych wykonawców (Borówno – Świecie i Świecie – Nowe Marzy).

 

Zachodnia obwodnica Bydgoszczy

Pokazywany dzisiaj odcinek ma 13,5 kilometra długości. Okrąża Bydgoszcz od zachodu i w niewielkim fragmencie północnego-zachodu. Po jego ukończeniu z miasta powinny zniknąć samochody do tej pory jadące tranzytem drogą krajową nr 5 (Armii Krajowej, Wyszyńskiego, Jana Pawła II).

Odcinek Białe Błota – Tryszczyn realizuje konsorcjum Polaqua i Dragodas. Powstają tam dwa węzły: Bydgoszcz Zachód oraz Bydgoszcz Miedzyń (wcześniej nazywane Pawłówek i Lisi Ogon). Konsorcjum musi też wybudować Miejsce Obsługi Pasażerów w Szczutkach. Inwestycja nie obejmuje przebudowy węzła Bydgoszcz Błonie. Węzeł ten zostanie przebudowany prawdopodobnie za kilka lat.

obwodnica bydgoszczy
Źródło: strona kontraktu

Na pokazywanym odcinku powstaje kilkanaście wiaduktów, przejść dla zwierząt i tym podobnych obiektów. Wykonawca buduje też mosty nad Kanałem Bydgoskim.

Drogi będą miały klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jednie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z betonu, natomiast łącznice i drogi dojazdowe z asfaltu.

Obwodnica Bydgoszczy na tym odcinku będzie kosztowała około 328 mln złotych.

 

Postępy na budowie

Poprzednia fotorelacja z budowy tego fragmentu S5 pojawiła się na Bydgoszcz w budowie dwa miesiące temu. Od tego czasu generalny wykonawca kontynuuje prace budowlane w tempie 1,3-2,5% zaawansowania rzeczowego na miesiąc. Na koniec marca zaawansowanie to wynosiło 68,5%.

Wykonawca kontynuuje prace na wielu frontach. Przejezdny jest już wiadukt nad S5 w okolicy miejscowości Osówiec. Rozpoczęła się budowa ronda niemal na granicy Bydgoszczy i Pawłówka (połączenie ulicy Grunwaldzkiej z drogami zbiorczymi i węzłem Bydgoszcz Zachód). Wczoraj tj. 16 kwietnia zmieniono organizację ruchu na przyszłym węźle Bydgoszcz Zachód, dzięki temu wykonawcy będą mogli kontynuować prace.

Przez wiele miesięcy na kilkusetmetrowym odcinku pomiędzy Pawłówkiem, a Osówcem wykonawcy nie prowadzili prac. Powodem tego było natrafienie grunty, które wymagają większego zakresu prac niż planowano. Prace przy wymianie gruntu rozpoczęły się kilka tygodni temu. Bez tego fragmentu nie ma możliwości uruchomienia odcinka Tryszczyn – Pawłówek, który realnie odciąży miasto.

Przy Kanale Bydgoskim kontynuowana jest budowa drugiego mostu, w Lisim Ogonie drugiego wiaduktu na węźle Bydgoszcz Miedzyń, a w Białych Błotach drugiego wiaduktu nad linią kolejową do Szubina/Kcyni. W innych rejonach budowy również sporo się dzieje.

Zdjęcia powstały w wielkanocny weekend.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x