[S10] Stryszek – Emilianowo – wycinka drzew

[S10] Stryszek – Emilianowo – wycinka drzew

Trwa wycinka drzew w miejscu kolejnego odcinka obwodnicy Bydgoszczy. Inwestycja jest częścią większego projektu, który zakłada budowę drogi ekspresowej z Bydgoszczy do Torunia.

Droga krajowa nr 10, a w przyszłości droga ekspresowa S10 to jedna z ważniejszych dróg w Polsce. Trasa łączy Niemcy w okolicy Szczecina z Piłą, Bydgoszczą, Toruniem i Warszawą. Przez lata zbudowano krótkie odcinki ekspresówki w zachodniopomorskim, obwodnicę Wałcza, Wyrzyska i części obwodnicy Bydgoszczy (Pawłówek – Stryszek). W międzyczasie toczyły się powolne prace przygotowawcze do rozbudowy całej trasy do standardów drogi ekspresowej. Najbliżej realizacji jest odcinek ze Stargardu do Piły (trwają przetargi w trybie zaprojektuj i zbuduj) oraz z Bydgoszczy do Torunia (do końca zbliża się projektowanie ostatnich fragmentów).

Przetargi na budowę całej trasy od węzła Bydgoszcz Południe do Toruń Południe oraz budowę obwodnicy Brzozy ogłoszono w połowie 2021 roku. Odcinek nr 1 (od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Emilianowo, pokazywany dzisiaj)  wraz z obwodnicą Brzozy wykona firma Intercor za 410,8 mln złotych. Zarówno na obwodnicy Brzozy oraz na S10 trwa wycinka drzew. Dwa tygodnie temu pokazywałem wycinkę w Brzozie, dzisiaj pozostały zakres kontraktu. Odcinek nr 2 (od węzła Emilianowo do węzła Solec) wykona firma Polaqua za 239,8 mln złotych. Zakres prac opisywałem tutaj. Tutaj wycinkę wstrzymały Lasy Państwowe. Odcinek nr 3 (od węzła Solec do węzła Toruń Zachód) wykona konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 425,9 mln złotych. Zakres inwestycji opisałem tutaj. Wycinka na tym odcinku prawdopodobnie dobiegła końca, w lutym na Bydgoszcz w budowie opublikuję zdjęcia i tym samym sprawdzę czy faktycznie już skończono wycinkę. Natomiast odcinek nr 4 (obwodnica Torunia) wykona konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych. Zakresu prac nie opisywałem, bo tego odcinka nie będę pokazywał na Bydgoszcz w budowie (trasa biegnie między poligonami i dronami nie można tam latać).

Odcinek nr 1 będzie miał 8,9 kilometra. Zacznie się na węźle Bydgoszcz Południe w Stryszku i skończy w okolicy Międzygminnego Kompleksu Unieszkodliwiania Odpadów przy ulicy Prądocińskiej. W ramach inwestycji powstanie jeden węzeł – Bydgoszcz Emilianowo na wysokości wjazdu do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz przyszłego portu multimodalnego (terminal przeładunkowy w Emilianowie). W planach jest też budowa Miejsca Obsługi Pasażerów (MOP) w Emilianowie (kilometr od węzła w kierunku Stryszka) oraz niewielka rozbudowa węzła Bydgoszcz Południe (powstaną jezdnie zbierająco-rozprowadzajace po zewnętrznej stronie jezdnie z/do Bydgoszczy).

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 120 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 5 metrów. W planach jest też pozostawienie rezerwy terenowej pod rozbudowę drogi do przekroju 2×3. Rezerwa zostanie pozostawiona po zewnętrznej stronie obu jezdni.

Wycinka

Generalny wykonawca inwestycji pokazywanego odcinka (firma Intercor) jest na etapie otrzymywania decyzji o realizacji inwestycji drogowej (dalej ZRID). Wniosek w tej sprawie złożono latem, a Wojewoda wszczął postępowanie pod koniec listopada, więc za około miesiąc można oczekiwać decyzji. Od momentu wydania rozpoczyna się proces przejęcia nieruchomości pod budowę. Okres przed wydaniem ZRID wykorzystują Lasy Państwowe na wycinkę drzew.

Podczas mojego objazdu (29 stycznia) wycinka prowadzona była w dwóch miejscach – na przyszłym Miejscu Obsługi Pasażerów i kilkaset metrów dalej w miejscu węzła Emilianowo. Wcześniej wycięto większość drzew od węzła Bydgoszcz Południe do MOP-u. Pozostały jedynie drzewa przy mrowiskach oraz paski przy samej drodze krajowej. Właściwie cały odcinek biegnie śladem starej drogi krajowej (z prostowaniem większości łuków), więc wycinkę również doskonale widać jadąc samochodem.

W poniższej galerii umieściłem zdjęcia terenów gdzie wycięto już drzewa. Wykonałem przelot od Stryszka do węzła Emilianowo (dalej prac nie zauważyłem). Na niektórych zdjęciach umieściłem napis “Widok w kierunku Torunia”. Jeśli nie ma takiego napisu to albo jest to zbliżenie na jakieś miejsce (na przykład na mrowisko), albo widok w kierunku Stryszka. Co kilka zdjęć umieszczam również mapę z zaznaczonym fragmentem pokazywanej trasy.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    2 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Rafal
    Rafal
    28 dni temu

    Bardzo dobra relacja. Trzymać tak dalej.

    Mikolaj
    Mikolaj
    18 dni temu

    Tak, wytnijcie jeszcze więcej lasu. Po co nam las ,ważne, że asfalt będzie.

    2
    0
    Would love your thoughts, please comment.x