[S10] Wielka wycinka drzew

[S10] Wielka wycinka drzew

Od kilku tygodni trwa wycinka drzew w miejscu przyszłej budowy drogi ekspresowej łączącej Bydgoszcz i Toruń. Prace trwają na odcinku nr 3 od Solca Kujawskiego w kierunku Torunia.

Droga krajowa nr 10 to jedna z ważniejszych dróg w Polsce. Łączy okolicę Warszawy, Toruń, Bydgoszcz, Piłę, Szczecin i prowadzi w kierunku granicy z Niemcami. Przez lata zbudowano krótkie odcinki ekspresówki w zachodniopomorskim, obwodnicę Wałcza, Wyrzyska i części obwodnicy Bydgoszczy. W międzyczasie toczyły się powolne prace przygotowawcze do rozbudowy całej trasy do standardów drogi ekspresowej.

Odcinek z Bydgoszczy do Torunia to prawdopodobnie najbardziej obciążony fragment DK10. Tysiące samochodów ciężarowych i osobówek przemieszczają się na krętej drodze. Sporo tutaj wypadków śmiertelnych. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020/21 roku pomiędzy Bydgoszczą, a Toruniem jeździło od 12,9 do 18,7 tys. pojazdów na dobę (wzrost w stosunku do 2015 o 3,8 do 4,8 tys. samochodów). Gdyby nie realizować drogi ekspresowej to w 2026 roku po trasie będzie się przemieszczać od 16 do 22,2 tys. samochodów (szacunki wykonane przed GPR 2020/21).

Przetargi na budowę całej trasy tj. od węzła Bydgoszcz Południe do Toruń Południe oraz budowę obwodnicy Brzozy ogłoszono w połowie 2021 roku. Odcinek nr 1 (od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Emilianowo)  wraz z obwodnicą Brzozy wykona firma Intercor za 410,8 mln złotych. Zakres prac opisywałem tutaj. Odcinek nr 2 (od węzła Emilianowo do węzła Solec) wykona firma Polaqua za 239,8 mln złotych. Zakres prac opisywałem tutaj. Odcinek nr 3 (od węzła Solec do węzła Toruń Zachód) wykona konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 425,9 mln złotych (zakres prac poniżej). Natomiast odcinek nr 4 (obwodnica Torunia) wykona konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych. Zakresu prac nie opisywałem, bo tego odcinka nie będę pokazywał na Bydgoszcz w budowie.

Opisywany dzisiaj odcinek nr 3 jest stosunkowo prosty, bo właściwie w całości przebiega przez lasy, nie mija większych cieków wodnych ani jakichkolwiek zbiorników wodnych, przecina tylko lokalne drogi. Jest jednak najdłuższym odcinkiem na całej budowanej trasie tj. 21,15 km. Ma zostać ukończony w 2026 roku.

Do zakresu prac należy budowa węzła Solec przy Radiowym Centrum Nadawczym i parku przemysłowym w Solcu Kujawskim oraz budowa miejsca obsługi pasażerów (MOP) w pobliżu wsi Cierpice. Dodatkowo konieczne będzie przebudowanie infrastruktury kolejowej, ale w niewielkim stopniu, bo droga ekspresowa na około 5-kilometrowym odcinku będzie biegła przy linii kolejowej pozwalającej dojechać z Bydgoszczy do Warszawy (linia kolejowa nr 18 z Piły do Kutna).

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 120 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra.

Wycinka drzew

Generalni wykonawcy – konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud kilka miesięcy temu złożyli wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID to odpowiednik pozwolenia na budowę w budownictwie kubaturowym). Dokumentacja powstaje z wykorzystaniem decyzji środowiskowej.

Okres między wydaniem decyzji środowiskowej, a wydaniem ZRID może zostać wykorzystany na realizację prac przygotowawczych. Należą do nich między innymi prace archeologiczne, wycinka drzew czy przenoszenie roślin chronionych czy mrowisk. Te dwie ostatnie rzeczy zakończono w pierwszej połowie października. Następnie na teren przyszłej budowy wkroczyły maszyny wynajęte przez Nadleśnictwa do wycinki drzew.

Podczas mojego objazdu (18 listopada) większość drzew wycięto na kilometrach: 17,57-20,5, 22,2-27,5, 30,4-35. Kilometraż jest przybliżony na podstawie zdjęć porównanych z mapą inwestycji. Pokrywa się to z odcinkiem nr 3, który biegnie w kilometrze 17,57-38,75 (od Solca Kujawskiego do Torunia). Prace ciągle są prowadzone i z dnia na dzień drzew ubywa.

W poniższej galerii umieściłem zdjęcia terenów gdzie wycięto drzewa. Wykonałem przelot od Cierpic w kierunku Bydgoszczy tj. od kilometra 35 do 17,57. Na niektórych zdjęciach umieściłem napis “Widok w kierunku Torunia”. Jeśli nie ma takiego napisu to albo jest to zbliżenie na jakieś miejsce, albo widok w kierunku Bydgoszczy. Co kilka zdjęć umieszczam również mapę z zaznaczonym fragmentem pokazywanej trasy.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    17 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    piotr
    piotr
    5 miesięcy temu

    Brak informacji o terminach wykonania tych robót.

    Tomasz
    Tomasz
    5 miesięcy temu

    Takie ptytanie o te budowle. To bunkry?

    Tomas
    Tomas
    5 miesięcy temu

    Trochę szkoda ze tyle puszczy wykarczowali! Nie było możliwości puścić to po śladzie starej dk 10?

    Damian
    Damian
    5 miesięcy temu
    Reply to  Tomas

    Część S5 puszczono śladem starej drogi, niestety dojazdówka ma znacznie gorsze parametry niż stara DK 5 np. w okolicy Szkocji jedziesz góra-dół bo same przepusty są, więcej zakrętów, większe nachylenie, więcej ograniczeń prędkości niż na starej DK5, nawet tam gdzie było szerokie asfaltowe pobocze to je zabrali. Także przynajmniej jak S10 pójdzie nowym śladem to jest nadzieja, że stara DK10 zachowa podobne parametry. Poza tym, jak budowali S5 to jazda DK5 była mocno utrudniona.

    Adam
    Adam
    5 miesięcy temu
    Reply to  Tomas

    Jakby puścili po trasie obecnej dk10 to przez dobre 3 lata dojazd z Bydgoszczy do Torunia trwał by z 2 godziny . W obecnym przypadku pracę na s10 nie będą wplywac na ruch po starej dziesiątce

    Tomasz
    Tomasz
    5 miesięcy temu
    Reply to  Tomas

    Zawsze szkoda. Można też rekultywować inne obszary, aby udział lasów się nie zmniejszał w powierzchni kraju. Jednocześnie budowa w starym śladzie wymagałaby budowy 2 dodatkowych wiaduktów nad linią kolejową, była nieco dłuższa oraz znalazłaby się blisko Wisły na odcinku zalesionym (większe utrudnienie dla zwierząt(?) Przynajmniej tam będą miały większą swobodę po przejęciu ruchu przez S10). DŚU wydaje się na podstawie jakichś analiz.

    Tomasz
    Tomasz
    5 miesięcy temu

    To, że nie było to zbudowane wcześniej to wielki wstyd dla władz regionu i GDDKiA z siedzibą w Bdg. Wiele osób zginęło na tymże odcinku Solec -Toruń na DK 10.

    Tomas
    Tomas
    5 miesięcy temu
    Reply to  Tomasz

    Oj wiele osób tam zginęło. Nie ma chyba tygodnia bez poważnego dzwona na tym odcinku drogi.

    Marcin
    Marcin
    5 miesięcy temu

    Dobry wieczór może ktoś wie czy można kupić ścięte drzewo jeśli tak to w jakiej cenie??? Dziękuje serdecznie za odpowiedź

    Paweł
    Paweł
    5 miesięcy temu

    Jakoś nie zwróciłem wcześniej uwagi, że S10 będzie miała inny przebieg niż obecna DK10. Natomiast DK10 pozostanie, tak? Czyli będą dwie alternatywne trasy Bydgoszcz-Toruń na tym obszarze?

    Jadwiga
    Jadwiga
    5 miesięcy temu

    Mam tylko jedno pytanie dlaczego wybrano pieniądze zamiast życia? Woda i las to nasze i zwierząt życie. Naprawdę nie ma innej alternatywy?

    Sebastian
    Sebastian
    2 miesięcy temu

    Ja zadam proste pytanie, gdzie idzie wycięte drzewo państwowe, gdzie idzie kapitał z tego tytułu, dobrze ze ten odcinek drogi powstaje ale warto zdać pytanie, jeśli to lasy państwowe to gdzie dywidenda dla obywateli z tego tytułu, bo za.drogi płacimy diabelsko drogimi ubezpieczeniami, cenami.paliw i skandalicznymi mandatami o których cenach w nowelizacji ustaw jako działacze społeczni((K))będziemy wnosić.

    17
    0
    Would love your thoughts, please comment.x