[S10] Emilianowo – Solec – oferty w przetargu

[S10] Emilianowo – Solec – oferty w przetargu

8 listopada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła przyjmowanie ofert na budowę odcinka nr 2 drogi ekspresowej S10 łączącej Bydgoszcz i Toruń. Najtańsza okazała się firma Budimex.

Droga krajowa nr 10 to jedna z ważniejszych dróg w Polsce. Łączy okolicę Warszawy, Toruń, Bydgoszcz, Piłę, Szczecin i prowadzi w kierunku granicy z Niemcami. Przez lata zbudowano krótkie odcinki ekspresówki w zachodniopomorskim, obwodnicę Wałcza, Wyrzyska i części obwodnicy Bydgoszczy. W międzyczasie toczyły się powolne prace przygotowawcze do rozbudowy całej trasy do standardów drogi ekspresowej. Kilka lat temu obecny rząd planował realizację inwestycji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego (finansowanie przez prywatne firmy w zamian za np. pobieranie opłat na bramkach), jednak nie było chętnych na taką inwestycję.

Odcinek z Bydgoszczy do Torunia to prawdopodobnie najbardziej obciążony fragment DK10. Tysiące samochodów ciężarowych i osobówek przemieszczają się na krętej drodze. Sporo tutaj wypadków śmiertelnych. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku pomiędzy Bydgoszczą, a Toruniem jeździło od 9,1 do 13,9 tys. pojazdów na dobę. Według modelu z 2020 roku było to już od 11 do 15,4 tys. pojazdów. Gdyby nie realizować drogi ekspresowej to w 2026 roku po trasie będzie się przemieszczać od 16 do 22,2 tys. samochodów. Jeśli do 2026 roku powstanie droga ekspresowa to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje wzrost natężenia do zakresu od 31,7 do 36,6 tys. pojazdów na dobę. Wzrost będzie drastyczny, jednak jednocześnie na równoległej drodze krajowej nr 80 ruch powinien zmniejszyć się nawet o 11 tys. pojazdów na dobę.

Po latach oczekiwań, latem, ogłoszono przetarg na budowę całej trasy pomiędzy Bydgoszczą, a Toruniem. Podzielono ją na cztery odcinki: Stryszek (węzeł Bydgoszcz Południe) – Emilianowo, Emilianowo – Solec Kujawski, Solec Kujawski – Toruń i obwodnica Torunia. Przetarg na pierwszy odcinek zakłada również budowę obwodnicy Brzozy. Drugi to kontrowersyjny odcinek przez źródliska. Przyjmowanie ofert w przetargach zakończyło się kilka tygodni temu na odcinkach nr 1, 3 i 4 (obecnie trwa ocena ofert). Ostatnim ze stawki był omawiany dzisiaj fragment z Emilianowa do Solca Kujawskiego.

Odcinek Emilianowo – Solec Kujawski

7 lipca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę drogi ekspresowej pomiędzy węzłem Bydgoszcz Emilianowo, a węzłem Solec. Przyjmowanie ofert udało się zakończyć 8 listopada. W tym czasie sześć razy przedłużano termin otwarcia.

Ostatecznie do przetargu przystąpiło dziewięć firm i konsorcjów. Najtańszą ofertę złożyła firma Budimex (233,6 mln złotych), najdroższą Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Constructiones (309 mln). Budżet zamawiającego wynosi 424,5 mln złotych. W budżecie zmieściły się oferty wszystkich oferentów. Pozostałe oferty złożyły: Polaqua (239,8 mln złotych), Kobylarnia i Mirbud (253,4 mln złotych), PORR (265,1 mln złotych), Strabag (271,8 mln złotych), IPrzedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (297,7 mln złotych), Mota-Engil Central Europe i Masfalt (297,9 mln złotych), NDI, NDI Sopot, SP Sine Midas Stroy i SP Sine Midas Stry oddział w Polsce (303,9 mln złotych). SP Sine Midas Stroy pochodzi z Kazachstanu i to jest jedyna oferta, którą złożyła firma nie pochodząca z Unii Europejskiej.

Odcinek nr 2 będzie miał około 8,65 kilometra. Będzie się zaczynał w kilometrze 8+926 drogi ekspresowej (kilometrze 274+779 drogi krajowej) i kończył w kilometrze 17+570 (283+421). Zacznie się w pobliżu węzła Bydgoszcz Emilianowo (przy Zakładzie Gospodarki Odpadami przy ulicy Prądocińskiej), a skończy w pobliżu węzła Solec Kujawski. W ramach inwestycji powstanie jeden węzeł drogowy w pobliżu ulicy Nowotoruńskiej, ale już w miejscowości Makowiska. W dokumentacji przetargowej używane są dwie nazwy „Makowiska” i „Bydgoszcz Makowiska”. Zaplanowano też budowę Obwodu Utrzymania Ruchu (przy węźle) oraz Miejsc Obsługi Pasażerów pomiędzy węzłem Makowiska i Solec.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 120 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 5 metrów. W planach jest też pozostawienie rezerwy terenowej pod rozbudowę drogi do przekroju 2×3.

Źródliska

Przebieg omawianego odcinka wzbudza sporo kontrowersji. Zaraz po wydaniu decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych zorganizowano protesty. Protestujący domagali się przesunięcia drogi o kilkaset metrów na południe. Powodem tego jest fakt, że droga ekspresowa będzie przebiegała przez źródliska w Wypaleniskach i Rudach. Są to miejsca z których wypływa woda i niewielkimi strumieniami dociera do stawów, a dalej płynie w kierunku Wisły. Źródliska w okolicy węzła Makowiska to o tyle ciekawe zjawisko, że występują na terenie ubogim w wodę, a warstwy wodonośne znajdują się dosyć głęboko.

Trasa zostanie zbudowana na mostach, które będą nad wspomnianymi źródliskami. Nie zmienia to faktu, że na pewno wpłynie na te rejony. Na zdjęciach poniżej możesz zobaczyć stawy przy źródliskach w Rudach.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x