[Kujawska] Blisko końca prac

[Kujawska] Blisko końca prac

Kończy się budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej. Jutro oddana do użytku ma zostać jezdnia od ronda Bernardyńskiego do Kujawskiego.

Budowa torów tramwajowych pomiędzy rondem Bernardyńskim, a Kujawskim to jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w mieście w ostatnich latach. Tory w tym miejscu planowane były od kilkudziesięciu lat, dzięki nim miał się znacznie zmienić układ komunikacji miejskiej.

Pokazywana dzisiaj inwestycja zakłada budowę 600 metrowego odcinka torowiska, które połączy rondo Bernardyńskie i Kujawskie.  Ze względu na różnicę wysokości konieczne było obniżenie ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego. Dzięki temu tramwaje będą łatwiej pokonywały wzniesienie. Wraz z budową torowiska wyburzono wiele kamienic, wycięto bardzo dużo drzew, a także rozbudowano układ drogowy.

Torowisko powstanie również w kierunku Szwederowa. Będzie to kilkudziesięciometrowa odnoga, którą zaplanowano w celu dobudowania do niej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Solskiego, a w drugim etapie Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Inwestycja planowana jest do realizacji za kilka lat, jednak mając wybudowaną odnogę nie będzie trzeba zamykać ronda Kujawskiego w trakcie budowy.

Wraz z torowiskiem powstaje druga jezdnia ulicy Kujawskiej, a także chodniki, drogi dla rowerów, parkingi i schody prowadzące do parku na Wzgórzu Wolności. W ramach inwestycji wykonawca przebudowuje fragment ulicy Solskiego (do Kauflandu), Wojska Polskiego (do Trasy Uniwersyteckiej), Wały Jagiellońskie (do Długiej) i krótki fragment Długiej. Budowę trasy tramwajowej realizuje konsorcjum Gotowski, Tor-Krak oraz PBDI. Jej koszt to 167 mln złotych.

Budowa

Budowa wystartowała na początku 2019 roku. Prace rozpoczęto od niezbędnych wyburzeń – zniknęły między innymi opuszczone kamienice przy ulicy Kujawskiej, a także przy Toruńskiej. Następnie rozpoczęto prace ziemne oraz rozbiórkę przejść podziemnych pod rondem Kujawskim.

Budowa torów tramwajowych już się zakończyła. 6 grudnia na trasę wyjechały pierwsze tramwaje liniowe. Znacznie mniej zaawansowane są prace drogowe, ale i ten zakres prac powoli dobiega końca. W ubiegłym tygodniu oddano do użytku jezdnię z ronda Kujawskiego w kierunku ronda Inowrocławskiego oraz południową jezdnię ulicy Solskiego. Jutro (tj. 16 kwietnia) po południu przejezdna będzie też jezdnia od ronda Bernardyńskiego do Kujawskiego. Trwa też budowa parkingów pomiędzy jezdniami ulicy Kujawskiej i porządkowanie terenu.

W okolicy ronda Bernardyńskiego trwają ostatnie prace drogowe na Zbożowym Rynku, budowany jest parking przy ulicy Ustronie oraz fragment jezdni ulicy Toruńskiej (od Babia Wieś do ronda Bernardyńskiego). Trwa też budowa schodów łączących ulicę Kujawską z parkiem na Wzgórzu Wolności.

Jednocześnie trwają przygotowania do odbudowy torów tramwajowych na wysokości niedokończonej budowy Nordic Astrum. Ziemia w tym miejscu się osunęła w 2017 roku w trakcie robót ziemnych przy apartamentowcu. Szkody do dzisiaj nie zostały naprawione. Wkrótce ma się to zmienić, niestety, prawdopodobnie na koszt miasta. Projekt jest już gotowy, w miejscu torowiska mają zostać wbite pale, a na nich wylana zostanie płyta betonowa i dopiero na niej ułożone torowisko.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    17 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kojote
    Kojote
    3 lat temu

    Czekam już na końcówkę tej inwestycji i na ten remont torów na Babiej Wsi. Oby coś też z budową w tamtych okolicach ruszyło, bo to dobra lokalizacja i trochę zacznie się przywracanie tamtej okolicy do życia, bo dziś strach tam chodzić nawet za dnia.

    Tom
    Tom
    3 lat temu
    Reply to  Kojote

    Najgorszy jest teren po Browarach.
    I szpecąca kamienica że to jeszcze stoi cud.

    Tom
    Tom
    3 lat temu

    Witam czy ktoś kupił teren po Browarach bo ten teren straszy i jeszcze ta obskurna kamienica koło tego terenu.
    Na tej trasie jest więcej takich ruder ostatnio przechodziłem to taki tam bałagan.
    Kilka lat temu czytałem że na terenie Browarów miał stanąć wysoki hotel i biurowiec.
    A co z terenem koło tvbydgoszcz też ta działka była na sprzedaż.
    Czy znazl się inwestor.

    Kris
    Kris
    3 lat temu

    Wiecie może, czy są jakieś plany zagospodarowania terenu na skrzyżowaniu Kujawskiej i Toruńskiej? (miejsce zburzenia kamienic a obecnie niebieskie baraki)

    Waldek
    Waldek
    3 lat temu

    To bardzo upiększy nam ten teren … jezu – centralny węzeł komunikacyjny w środku miasta – i parking na dodatek … takie rzeczy to tylko w Bydgoszczu :-(((

    Paweł
    Paweł
    3 lat temu
    Reply to  Waldek

    Zgadzam się, mi też się to nie podoba. W ogóle strasznie pusto się tam zrobiło po wyburzeniach i wycince drzew. Powstała betonowa pustynia 🙁

    Last edited 3 lat temu by Paweł Perlik
    Adam
    Adam
    3 lat temu

    Czy wiesz może coś na temat przybliżonego terminu realizacji inwestycji budowy tramwaju dalej w stronę szwederowa? Mam nadzieje, że po jajach które się teraz dzieją (np wybieranie 3 z 15 inwestycji) nie okaże się, że zaczniemy w następnej dekadzie XD
    Pozdrawiam

    Jacek
    Jacek
    3 lat temu

    Ależ trzeba było rozpruć i przeorać centrum tego miasta, żeby stworzyć szerokie ramy komunikacyjne. Nie do końca wyszła Prusakom ta Bydgoszcz skoro większość głównych ulic nie nadawała się do zostawienia ich w spokoju. Śmieszy więc trochę te czasem nadęte pisanie o wielkomiejskości starej zabudowy na podstawie pojedynczych kamienic kiedy najważniejszym ulicom jak Focha,Wały, Kujawska, Poznańska, Toruńska dużo bliżej skalą zabudowy było do Szubina niż Szczecina. Dziś to już w dużej mierze przeszłość.

    Robert
    Robert
    3 lat temu

    Czemu przystanki tramwajowe są tak daleko od Zielonych Arkad? Spory dystans się zrobił, aby się tam dostać:(

    Lukasz
    Lukasz
    3 lat temu

    Tramwaj powinien iść dalej środkiem ul. kujawskiej do ronda inowrocławskiego, być może nawet w kierunku lotniska, w okolicach ronda inowrocławskiego w prawo terenami ogródków działkowych do osiedla Błonie np. do pętli autobusowej, stamtąd ul. Szubińską do placu poznańskiego i ronda grunwaldzkiego. Są to tereny zielone po środku między jezdniami, bezkonfliktowe, nie potrzeba robić wyburzeń jak to zakłada plan, 2 etap tramwaju na Szwederowo, ul. solskiego, piękna. Mam nadzieję że skończy się tylko na 1 etapie tzn. tylko do momentu budowy pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej, gdzie stoją dziś garaże. Nie mam ochoty słuchać hałasu tramwajów jak to słychać na ul. Chodkiewicza. Ogólnie tramwaj ul. Solskiego to poroniony pomysł. Wciskanie na siłę pomiędzy blokami, poszerzanie jezdni, 4 pasy ruchu dla aut od ronda kujawskiego do ul. szubińskiej, budowa na siłę chodników, ścieżek rowerowych, wyburzanie tylko po to kamienic, bo wszystko… Czytaj więcej »

    Lukasz
    Lukasz
    2 lat temu

    Linie tramwajowe buduje się z myślą by łączyć osiedla a nie je dzielić w pół. Fordon, Glinki, Kapuściska, być może w przyszłości Błonie, Wilczak a najlepiej Miedzyń aż do Belmy, lotnisko, dworzec kolejowy, Osowa Góra aż się prosi o tramwaj a tu dziwny plan przez połowę Szwederowa gdzie Błonie i tak będzie skomunikowane z rondem grunwaldzkim bo to łatwizna puścić tramwaj środkiem zieleni gdzie nic się nie dzieje. Dla mnie to wyciąganie kasy z unii dla znajomych firm aby sobie wszyscy zarobili ten tramwaj przez Szwederowo. Dlaczego plan nie zakłada ekranów wygłuszających? Przejdź się na pieszo ul. jagiellońską obok CH Focus i zobacz jaki to hałas generuje taka linia tramwajowa, akurat ona łączy dwa końce miasta, w tym worzec autobusowy a co połączy tramwaj biegnący ulicami solskiego i piękna? Nic. Niepotrzebnie wtopione pieniądze… Czytaj więcej »

    Lukasz
    Lukasz
    2 lat temu

    Tak tak szczególnie latem przy otwartych oknach 😉 a czy ekrany akustyczne miasto też zakłada zainstalować tak jak na ul. akademickiej w Fordonie ?? Tam też są dwie nitki tramwajowe i 4 dla pojazdów , w takich miejscach są ogromne przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu.

    17
    0
    Would love your thoughts, please comment.x