[Obwodnica Brzozy] Wycinka drzew skończona

[Obwodnica Brzozy] Wycinka drzew skończona

Obwodnica Brzozy w ciągu drogi krajowej 25 powstanie razem z drogą ekspresową S10 z Bydgoszczy do Torunia. Zakończyła się wycinka drzew pod nową drogę.

Obwodnica Brzozy powstanie w ciągu drogi krajowej nr 25 na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe (droga ekspresowa S10) do kilometra 55+217 za miejscowością Brzoza. Projekt zakłada nieznaczną przebudowę  i rozbudowę węzła Bydgoszcz Południe oraz budowę drogi omijającej Brzozę przez lasy po stronie wschodniej. Na obwodnicy zaplanowano dwa węzły – Zielona (nazwa pochodzi od pobliskiej ulicy Zielonej, a nie pobliskiej miejscowości Zielonka) oraz Brzoza. Ten pierwszy powstanie około kilometr od węzła Bydgoszcz Południe.

W Brzozie łączy się droga krajowa nr 25 (Oleśnica – Bobolice) z drogą wojewódzką nr 254 (Brzoza – Wylatowo). Codziennie tworzą się tutaj spore korki (rano w kierunku Bydgoszczy, po południu w przeciwną stronę). Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku odcinkiem od węzła Bydgoszcz Południe do skrzyżowania z DW254 jeździło ponad 23 tys. pojazdów na dobę, z tego ponad 10 tys. dalej w kierunku Inowrocławia. 5 lat później było to już odpowiednio prawie 26,5 tys. pojazdów i prawie 14 tys. pojazdów. Po zakończonej inwestycji pojazdy jadące w kierunku Inowrocławia powinny w większości jeździć obwodnicą. Pozostaną jedynie pojazdy skręcające w DW254. Tam dalej będą się tworzyć korki, przynajmniej do czasów budowy trasy od węzła Brzoza do drogi wojewódzkiej wraz z wiaduktem nad pobliską linią kolejową.

Inwestycja realizowana jest razem z budową drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia, a dokładniej odcinka od węzła Bydgoszcz Południe niemal do miejscowości Wypaleniska. Odcinek ekspresówki opisałem tutaj. Wybuduje go firma Intercor za 410,8 mln złotych. Pozostałe odcinki wykonają: odcinek nr 2 – Polaqua za 239,8 mln złotych, odcinek nr 3 – konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 425,9 mln złotych, a odcinek nr 4 – konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych.

Wycinka drzew

Generalny wykonawca odpowiedzialny za budowę obwodnicy Brzozy i odcinka nr 1 kończy prace projektowe. Zgodnie ze stanem z momentu pisania tego tekstu (tj. 5 marca 2024 roku) zaawansowanie projektowe wynosi 97%. Kilka miesięcy temu złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Postępowanie wszczęto pod koniec listopada i na razie nie wydano decyzji. Bez tej decyzji nie można rozpocząć budowy.

Niezależnie od prac projektowych prowadzono wycinkę drzew w miejscu przyszłej drogi. Za te prace nie odpowiada jednak generalny wykonawca, a Lasy Państwowe. Przed okresem lęgowym (przed 1 marca) udało się wyciąć niemal wszystkie drzewa. Zostało kilkanaście/kilkadziesiąt wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 25 oraz kilkanaście przy mrowiskach w okolicy hotelu Brzoza.

Na zdjęciach pokazuję przelot od strony Inowrocławia w kierunku Bydgoszczy. Kilka zdjęć przedstawia widok w przeciwnym kierunku i zaznaczyłem to na zdjęciu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to obwodnica Brzozy powinna być gotowa za nieco ponad 2 lata.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    3 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kuba
    Kuba
    11 miesięcy temu

    Na podobną obwodnicę czekają Białe Błota.. ciekawe kiedy tam ruszą jakiekolwiek prace

    Tomasz
    Tomasz
    10 miesięcy temu

    A co z drogami dla rowerów na odcinku Bydgoszcz, Brzoza, Prądocin, Chmielniki. Ruch rowerów wzrasta, a latem szczególnie nad jezioro i działki letniskowe. Teraz dróg dla rowerów nie ma w tym kierunku

    3
    0
    Would love your thoughts, please comment.x