06 mar [Obwodnica Brzozy] Wycinka drzew skończona
Obwodnica Brzozy w ciągu drogi krajowej 25 powstanie razem z drogą ekspresową S10 z Bydgoszczy do Torunia. Zakończyła się wycinka drzew pod nową drogę.
Obwodnica Brzozy powstanie w ciągu drogi krajowej nr 25 na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe (droga ekspresowa S10) do kilometra 55+217 za miejscowością Brzoza. Projekt zakłada nieznaczną przebudowę i rozbudowę węzła Bydgoszcz Południe oraz budowę drogi omijającej Brzozę przez lasy po stronie wschodniej. Na obwodnicy zaplanowano dwa węzły – Zielona (nazwa pochodzi od pobliskiej ulicy Zielonej, a nie pobliskiej miejscowości Zielonka) oraz Brzoza. Ten pierwszy powstanie około kilometr od węzła Bydgoszcz Południe.
W Brzozie łączy się droga krajowa nr 25 (Oleśnica – Bobolice) z drogą wojewódzką nr 254 (Brzoza – Wylatowo). Codziennie tworzą się tutaj spore korki (rano w kierunku Bydgoszczy, po południu w przeciwną stronę). Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku odcinkiem od węzła Bydgoszcz Południe do skrzyżowania z DW254 jeździło ponad 23 tys. pojazdów na dobę, z tego ponad 10 tys. dalej w kierunku Inowrocławia. 5 lat później było to już odpowiednio prawie 26,5 tys. pojazdów i prawie 14 tys. pojazdów. Po zakończonej inwestycji pojazdy jadące w kierunku Inowrocławia powinny w większości jeździć obwodnicą. Pozostaną jedynie pojazdy skręcające w DW254. Tam dalej będą się tworzyć korki, przynajmniej do czasów budowy trasy od węzła Brzoza do drogi wojewódzkiej wraz z wiaduktem nad pobliską linią kolejową.
Inwestycja realizowana jest razem z budową drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia, a dokładniej odcinka od węzła Bydgoszcz Południe niemal do miejscowości Wypaleniska. Odcinek ekspresówki opisałem tutaj. Wybuduje go firma Intercor za 410,8 mln złotych. Pozostałe odcinki wykonają: odcinek nr 2 – Polaqua za 239,8 mln złotych, odcinek nr 3 – konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 425,9 mln złotych, a odcinek nr 4 – konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych.
Wycinka drzew
Generalny wykonawca odpowiedzialny za budowę obwodnicy Brzozy i odcinka nr 1 kończy prace projektowe. Zgodnie ze stanem z momentu pisania tego tekstu (tj. 5 marca 2024 roku) zaawansowanie projektowe wynosi 97%. Kilka miesięcy temu złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Postępowanie wszczęto pod koniec listopada i na razie nie wydano decyzji. Bez tej decyzji nie można rozpocząć budowy.
Niezależnie od prac projektowych prowadzono wycinkę drzew w miejscu przyszłej drogi. Za te prace nie odpowiada jednak generalny wykonawca, a Lasy Państwowe. Przed okresem lęgowym (przed 1 marca) udało się wyciąć niemal wszystkie drzewa. Zostało kilkanaście/kilkadziesiąt wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 25 oraz kilkanaście przy mrowiskach w okolicy hotelu Brzoza.
Na zdjęciach pokazuję przelot od strony Inowrocławia w kierunku Bydgoszczy. Kilka zdjęć przedstawia widok w przeciwnym kierunku i zaznaczyłem to na zdjęciu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to obwodnica Brzozy powinna być gotowa za nieco ponad 2 lata.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Na podobną obwodnicę czekają Białe Błota.. ciekawe kiedy tam ruszą jakiekolwiek prace
Niestety nie zapowiada się to prędko
A co z drogami dla rowerów na odcinku Bydgoszcz, Brzoza, Prądocin, Chmielniki. Ruch rowerów wzrasta, a latem szczególnie nad jezioro i działki letniskowe. Teraz dróg dla rowerów nie ma w tym kierunku