[S10] Stryszek – Emilianowo – przetarg na budowę

[S10] Stryszek – Emilianowo – przetarg na budowę

Kilka dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę pierwszych odcinków drogi ekspresowej S10. Trasa połączy Bydgoszcz i Toruń.

Droga krajowa nr 10, a w przyszłości droga ekspresowa S10 to jedna z ważniejszych dróg w Polsce. Trasa łączy Niemcy w okolicy Szczecina z Warszawą. Przebiega w pobliżu kilku dużych miast – Szczecina, Piły, Bydgoszczy i Torunia. Większość trasy to droga jednojezdniowa. Wyjątkiem są odcinki w rejonie Szczecina, Stargardu, Wałcza, Wyrzyska i Bydgoszczy gdzie są po dwie jezdnie i dwa pasy ruchu. Od lat toczą się powolne prace przygotowawcze do rozbudowy trasy do standardów drogi ekspresowej. Kilka lat temu rząd planował realizację inwestycji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego (finansowanie przez prywatne firmy w zamian za np. pobieranie opłat na bramkach), jednak nie było chętnych na taką inwestycję.

Odcinek z Bydgoszczy do Torunia to prawdopodobnie najbardziej obciążony fragment DK10. Tysiące samochodów ciężarowych i osobówek przemieszczają się na krętej drodze. Co kilka dni możemy, na lokalnych portalach informacyjnych i w gazetach, przeczytać o kolejnym śmiertelnym wypadku w tym rejonie. Kilkudziesięciokilometrową trasę podzielono na cztery odcinki realizacyjne. Pierwszy ze Stryszka (węzeł Bydgoszcz Południe) do Emilianowa, drugi z Emilianowa do Solca, trzeci z Solca do Torunia i czwarty to obwodnica Torunia. Wraz z odcinkiem nr 1 powstanie obwodnica Brzozy w ciągu drogi krajowej nr 25.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku pomiędzy Bydgoszczą, a Toruniem jeździło od 9,1 do 13,9 tys. pojazdów na dobę. Według modelu z 2020 roku było to już od 11 do 15,4 tys. pojazdów. Gdyby nie realizować drogi ekspresowej to w 2026 roku po trasie będzie się przemieszczać od 16 do 22,2 tys. samochodów. Jeśli do 2026 roku powstanie droga ekspresowa to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje wzrost natężenia do zakresu od 31,7 do 36,6 tys. pojazdów na dobę. Wzrost będzie drastyczny, jednak jednocześnie na równoległej drodze krajowej nr 80 ruch powinien zmniejszyć się nawet o 11 tys. pojazdów na dobę.

Odcinek węzeł Bydgoszcz Południe – Emilianowo

22 czerwca Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę drogi ekspresowej S10 pomiędzy węzłem Bydgoszcz Południe, a węzłem Bydgoszcz Emilianowo . Wraz z wymienionym odcinkiem przyszły wykonawca inwestycji będzie musiał zbudować obwodnicę Brzozy na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe do końca miejscowości Brzoza. Przetarg został ogłoszony w trybie zaprojektuj i wybuduj, oznacza to że generalny wykonawca będzie musiał przeprowadzić prace projektowe, uzyskać niezbędne pozwolenia i przeprowadzić budowę. Tryb “zaprojektuj i wybuduj” pozwala przyspieszyć proces realizacji inwestycji o kilka-kilkanaście miesięcy. Jednak od zakończenia przetargu do pierwszych prac budowlanych upłynie od dwóch do trzech lat.

Odcinek nr 1 będzie miał 8,9 kilometra. Zacznie się na węźle Bydgoszcz Południe w Stryszku i skończy w okolicy Międzygminnego Kompleksu Unieszkodliwiania Odpadów przy ulicy Prądocińskiej. W ramach inwestycji powstanie jeden węzeł – Bydgoszcz Emilianowo na wysokości wjazdu do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz przyszłego portu multimodalnego (terminal przeładunkowy w Emilianowie). W planach jest też budowa Miejsca Obsługi Pasażerów (MOP) w Emilianowie (kilometr od węzła w kierunku Stryszka).

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 120 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 5 metrów. W planach jest też pozostawienie rezerwy terenowej pod rozbudowę drogi do przekroju 2×3. Rezerwa zostanie pozostawiona po zewnętrznej stronie obu jezdni. Przyszły wykonawca będzie miał możliwość wyboru rodzaju nawierzchnia na jezdniach, będzie to nawierzchnia podatna (asfalt) lub sztywna (beton).

Powyższe zdjęcia pokazują przyszły teren inwestycji. Na niektórych zdjęciach dorysowałem przybliżony przebieg S10, są to miejsca gdzie zajdzie najwięcej zmian. Reszta to w zasadzie tylko prostowanie przebiegu i poszerzenie istniejącej drogi. Moje rysunki na zdjęciach pokazują tylko przybliżony zakres zmian, realnie wycinek drzew będzie znacznie więcej. W przypadku węzła Emilianowo zdjęcia powstały przed opublikowaniem dokumentacji, więc tutaj będzie widoczna największa różnica tj. obszar inwestycji będzie dużo, dużo większy.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    4 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    xxx
    xxx
    2 lat temu

    “powstanie jeden węzeł” – powstaną dwa, a nawet trzy. Drugi (Zielona) i trzeci (Brzoza) na DK25, poza S10 ale w ramach jednego przetargu.

    Last edited 2 lat temu by xxx
    Greg
    Greg
    2 lat temu

    Chyba węzeł Zielonka a nie Zielona…

    4
    0
    Would love your thoughts, please comment.x