13 lip [Kujawska] Trasa tramwajowa gotowa w 65%
Za kilka miesięcy zostanie uruchomiona linia tramwajowa na ulicy Kujawskiej. W piątek Urząd Miasta ogłosił konkurs na mural, który znajdzie się w wykopie dla tramwajów.
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Kujawskiej jest oczekiwana od lat. Dzięki budowie zaledwie 600 metrowego odcinka torowiska będzie można znacznie odmienić układ linii tramwajowych i autobusowych w Bydgoszczy.
Pokazywana dzisiaj inwestycja zakłada budowę torowiska łączącego rondo Kujawskie z Bernardyńskim. Ze względu na różnicę wysokości konieczne było obniżenie ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego. Dzięki temu tramwaje będą miały łatwiej przy pokonywaniu wzniesienia. Zmiana wysokości obu rond wymusiła spore zmiany w ich okolicy. Na dole trzeba było wyburzyć kilka kamienic, natomiast na górze konieczna była rozbiórka pętli tramwajowej przy ulicy Karpackiej. To ostatnie wiązało się również z przebudową węzła Szarych Szeregów i pętli Wyżyny (inwestycję zakończono w ubiegłym roku), aby tramwaje jadące Kujawską w razie czego miały gdzie zawracać i mogły skręcać na pętlę Glinki.
Krótka odnoga torowiska powstanie również w kierunku Szwederowa. Wszystko po to, aby w czasie budowy trasy tramwajowej na tym osiedlu nie było potrzeby zamykania ronda Kujawskiego. Wraz z torowiskiem powstaje druga jezdnia ulicy Kujawskiej, a także chodniki, drogi dla rowerów, parkingi i schody prowadzące do parku na Wzgórzu Wolności. W ramach inwestycji wykonawca przebudowuje fragment ulicy Solskiego (do Kauflandu), Wojska Polskiego (do Trasy Uniwersyteckiej), Wały Jagiellońskie (do Długiej) i krótki fragment Długiej.
Budowę trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej realizuje konsorcjum Gotowski, Tor-Krak oraz PBDI. Jej koszt to 167 mln złotych. Prace powinny potrwać do końca listopada tego roku. Na początku lipca zaawansowanie na budowie wynosiło ponad 65%.
Rondo Bernardyńskie
Rejon ronda Bernardyńskiego przeszedł największą zmianę. Przed budową konieczne było wyburzenie dwóch kamienic przy ulicy Toruńskiej. Kolejna, na rogu Bernardyńskiej i Zbożowego Rynku, zniknęła kilka miesięcy temu. Szczególnie rzuca się w oczy dziura w zabudowie po tej ostatniej. Kamienica do tej pory zasłaniała bardzo nieestetyczne dobudówki. Przed wyburzeniem przeprowadzono prace archeologiczne w jej piwnicach. Odkryto między innymi pozostałości cmentarza, który funkcjonował w tym miejscu w XVI i XVII wieku.
Wykonawca aktualnie działa przy ulicy Toruńskiej gdzie powstaje jezdnia. Prace prowadzone są również na Wałach Jagiellońskich i Bernardyńskiej gdzie również trwają prace drogowe. Od kilku tygodni ruch samochodów na ulicy Kujawskiej odbywa się po jezdni wschodniej. Zachodnia jest obecnie przebudowywana.
Rondo Kujawskie
Prace na rondzie Kujawskim również prowadzone są na wielu frontach. Na ulicy Wojska Polskiego ułożono już torowisko na niemal całym odcinku. Wykonawca przebudowuje jezdnię południową od ronda do ulicy Sokolej (ruch odbywa się po północnej jezdni), a także obie jezdnie od Sokolej do Trasy Uniwersyteckiej (ruch odbywa się po jednym pasie).
Na samym rondzie Kujawskim kończy się rozbiórka przejścia podziemnego. Zostały już tylko fragmenty w południowo-wschodniej i południowo-zachodniej części ronda. Na ulicy Solskiego trwa przebudowa jezdni południowej od Kauflandu do Chołoniewskiego. Natomiast na ulicy Kujawskiej wykonawca pracuje przy ostatnich fragmentach ścian wykopu.
Mural
W piątek (10 lipca) Urząd Miasta ogłosił konkurs na projekt i wykonanie muralu w wykopie ulicy Kujawskiej. Powstanie on na obu ścianach wykopu. Ich długość to około 220 metrów, a wysokość waha się w przedziale 3-4 metrów. Mural będzie można obserwować tylko z okien jadącego tramwaju.
Na zgłoszenia organizatorzy czekają do 9 września. Najpóźniej 3 dni później znane będą wyniki, a mural powinien powstać do 30 listopada. Dla zwycięzcy przewidziano nagrodę w wysokości 5 tys. złotych oraz 80 tys. złotych na wykonanie muralu. Regulamin konkursu i zasady zgłaszania się do niego znajduje się tutaj.
Poprzednie wpisy pokazujące budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej:
Super relacja. Fajnie jakbyś umieszczał też projekty danej budowy, bo na stronie zdmikp ciężko się szuka.
Ale całą dokumentację? Zazwyczaj jest to kilkaset MB danych. W przypadku Kujawskiej 4,42 GB, a sam projekt budowlany 3,15 GB.
Ile razy to widzę – tyle razy napawa mnie duma i zdumienie … na całym świecie wyprowadza się ruch z miast – a co za tym idzie infrastrukturę dbając o tkankę miejską przyjazną dla mieszkańców … w Bydgoszczu dokładnie odwrotnie – rozbudowuje się to w środku miasta … niezwykłe.
To, że Pan Rostowski był ignorantem i nie potrafił odmieniać końcówek nazw własnych miast to można wytłumaczyć, ale jeśli robią to sami Bydgoszczanie w imię “heheszków” to już mnie krew zalewa.
….ale żeby przez klasyczną ironię krew zalewała?:)
Panie Krystianie, czy uważa pan za możliwe utrzymanie terminu zakończenia budowy to jest listopad /grudzień 2020?
Nie czuję się kompetentny, żeby oceniać szanse na tym etapie inwestycji