[Kujawska] Marzec 2020

[Kujawska] Marzec 2020

Trwają prace przy budowie linii tramwajowej, która połączy rondo Kujawskie z Bernardyńskim. Prace budowlane trwają praktycznie na każdym fragmencie trasy.

Budowa linii tramwajowej tramwajowej w ciągu ulicy Kujawskiej trwa od lutego ubiegłego roku. Z każdym tygodniem postępy na budowie są coraz większe.

W ostatnich tygodniach wyburzono ostatni budynek kolidujący z budową (na rogu ulicy Bernardyńskiej i Zbożowego Rynku). Odkryto tam między innymi pozostałości cmentarza, który funkcjonował około XVI i XVII wieku. Budynek został wyburzony, żeby zmieścić na rondzie drogę dla rowerów.

Rozkopano również wjazd na ulicę Długą i Chołoniewskiego. Ulica Kujawska ma już zarys dwóch jezdni. Pomiędzy nimi zrobiono wykop przeznaczony dla tramwajów. Aktualnie trwa zbrojenie podłoża wykopu. Gotowe są rozjazdy tramwajowe na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim.

 

Inwestycja

Trasa tramwajowa na ulicy Kujawskiej to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Nowe torowisko będzie miało zaledwie 600 metrów, jednak znacznie odmieni układ linii tramwajowych i autobusowych w mieście.

Torowisko połączy rondo Kujawskie z Bernardyńskim. Tuż obok powstanie druga jezdnia dla samochodów. Spowoduje to znaczną rozbudowę ronda Bernardyńskiego i wyburzenia kamienic. Zmiany już są bardzo drastyczne jak na sąsiedztwo Starego Miasta. Odsłonięto nieestetyczne podwórza pomiędzy ulicą Bernardyńską i Zbożowym Rynkiem, pojawiły się dwie ślepe ściany kamienic przy Bernardyńskiej i Zbożowym Rynku. Jednocześnie kilkanaście metrów od zabytkowego kościoła garnizonowego zbudowano bardzo wysoki mur oporowy.

linia tramwajowa kujawska
Mur oporowy przy kościele garnizonowym

Mur powstał ze względu na konieczność podniesienia ronda Bernardyńskiego o metr. Rondo Kujawskie zostało obniżone o dwa, a pomiędzy nimi pojawił się wykop. Powodem zmian wysokości była konieczność zniwelowania nachylenia podjazdu dla tramwajów.

Wykonawca za zadanie ma również budowę ślepych torów z ronda Kujawskiego w stronę ulicy Szubińskiej. Pozwoli to w przyszłości zbudować planowaną linię tramwajową w ciągu ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej, Kruszwickiej bez zamykania ronda Kujawskiego.

Wraz z drogami i torami powstaną chodniki i drogi dla rowerów. Przy rondzie Bernardyńskim i Kujawskim wykonawca musi zbudować parkingi. Natomiast przy skarpie prowadzącej do parku na Wzgórzu Wolności musi odbudować schody.

Budowę trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej realizuje konsorcjum Gotowski, Tor-Krak oraz PBDI. Jej koszt to 167 mln złotych. Prace powinny potrwać do końca listopada tego roku.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x