11 lut [Rozbudowa sieci tramwajowej] Kujawska
Tak jak obiecywałem kilka dni temu we wpisie [Rozbudowa sieci tramwajowej] Gdzie wybudować nowy most? w drugiej części serii zajmę się tramwajem łączącym rondo Kujawskie z rondem Bernardyńskim. Inwestycja jest planowana od lat, powstały nawet przejścia podziemne z wejściami na przyszłe przystanki. Z planów jednak niewiele zostało, a kilka lat temu wejścia zasypano (zostało jedno – techniczne).
Obecne plany zakładają wprowadzenie tramwaju w wykop. Będą również zbudowane „ślepe” tory w stronę ulicy Solskiego. Co ułatwi jeden z kolejnych etapów rozbudowy sieci tramwajowej, czyli budowy torów na ulicy Solskiego, Pięknej, Szubińskiej, Kruszwickiej.
Ulica Kujawska dzisiaj nie zachęca do pokazywania komukolwiek. Z jednej strony ruiny, z drugiej wielkie klepisko zostawione po budowie pobliskiej galerii handlowej. Powoli to się będzie zmieniać. We wpisie Przegląd miesiąca: nowości, zapowiedzi (grudzień 2015) informowałem, że dwie pierwsze ruiny zostaną zburzone.
Inwestycja obejmie nie tylko przebudowę ronda Kujawskiego. Przy ulicy Karpackiej zniknie obecna pętla tramwajowa, zostanie wyburzonych kilka budynków przy rondzie Bernardyńskim. Niestety przy okazji budowy galerii handlowej nie przebudowano ulicy. Galeria prawdopodobnie dołoży się do projektu przebudowy. Jeśli się porówna co musiała zrobić IKEA (przebudowa całego węzła) śmiało można napisać – tylko dołoży się do projektu.
Przy okazji budowy 600 metrowego odcinka torów miasto planuje zakup 15 tramwajów. Szacowany koszt inwestycji: 275 mln złotych.
Jakie są plusy budowy linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej?
- tramwaje jadące na ulicę Wojska Polskiego nie będą musiały jeździć okrężną drogą – obecnie z ronda Bernardyńskiego do ronda Kujawskiego szybciej można dojść pieszo, niż dojechać tramwajem
- odciążenie ronda Toruńskiego i Fordońskiego
- pasażerowie z „Górnego Tarasu” szybciej dojadą do centrum
- szansa „ucywilizowanie” ważnej drogi wjazdowej do centrum
Narożny budynek zostanie wyburzony
Mniej więcej w tym miejscu będą tory tramwajowe
Jeśli dobrze odczytuję wyżej zamieszczoną mapę to te dwie kamienice zostaną wyburzone
Tory zostaną przesunięte w stronę obecnej ulicy Toruńskiej
Po zakończeniu inwestycji tramwaje linii 2 nie będę już musiały jechać okrężną drogą do ronda Kujawskiego
Schody wołają o pilny remont, niestety zamiast remontu wstawiane są kolejne rzędy „zabezpieczeń”, ludzie i tak chodzą bokami
Jedyne niezasypane wejście do przejść podziemnych
Obecna pętla zostanie rozebrana
Napis „KONIEC” również zniknie 😉
Przeszedłem Kujawską od ronda Bernardyńskiego, obszedłem całe rondo Kujawskie (nie polecam tego od kiedy zamontowano światła), poczekałem jeszcze 4 minuty i wreszcie podjechał tramwaj, który skręcał na rondzie Bernardyńskim kilka zdjęć wcześniej
Po dawnych wejściach zostały nasypy
Po budowie galerii handlowej, która w nazwie ma „zielone” niestety zostało klepisko, z chodnikiem kończącym się w błocie. Wcześniej była tutaj wydeptana ścieżka, a po lewej trawa…