[Kanał Bydgoski] Koncepcja zagospodarowania

[Kanał Bydgoski] Koncepcja zagospodarowania

7 grudnia Miasto Bydgoszcz zaprezentowało wstępną koncepcję zagospodarowania terenów przy Starym i Nowym Kanale Bydgoskim.

Kanał Bydgoski zbudowano w latach 1773-1774. Jest elementem drogi wodnej łączącej dwie najdłuższe rzeki przepływające przez Polskę (Wisłę i Odrę). Od powstania był wykorzystywany do przewożenia towarów. W ostatnich latach kanał jest jedynie okresowo żeglowny, jak akurat nie jest remontowana jakaś śluza.

Pierwotnie kanał przepływał równolegle do ulicy Nakielskiej (na odcinku od granicy miasta do obecnych mostów Solidarności). Jednak odcinek od ulicy Bronikowskiego do mostów okazał się zbyt mały i w latach 1913-1915 przekopano nowy nieco na północ (wzdłuż Elbląskiej i Pileckiego do Brdy). Po przebudowie stary był wykorzystywany awaryjnie, a z czasem został całkowicie wyłączony z ruchu. Dzisiaj odcinek ten nazywany jest Starym Kanałem Bydgoskim, a na jego brzegach znajduje się jeden z ciekawszych (moim zdaniem) parków. Brakuje jednak sporego jego fragmentu (od ronda Grunwaldzkiego do Śluzy Miejskiej), który zakopano w związku z poszerzeniem ulicy Focha i budową mostów Solidarności.

Istniejący park przez lata był zapomniany przez władze miasta. Zazwyczaj realizowano tutaj inwestycje z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego tj. projekty wybierali mieszkańcy, a Miasto musiało je sfinansować. Dzięki temu poprawiono część ścieżek czy wzmocniono nabrzeże kanału. Za jakiś czas podświetlone mają zostać wrota Śluzy nr IV (ulica Wrocławska), V (Czarna Droga) i VI (Bronikowskiego). Latem podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej. Póki co we wrotach wymieniano drewno (to już nie była inwestycja realizowana ze środków BBO). W 2021 roku w pobliżu Kanału, przy ulicy Staroszkolnej, przebudowano zabytkowy budynek na potrzeby Muzeum Kanału Bydgoskiego. Dzięki tym inwestycjom w otoczenie Kanału zainwestowano w ostatnich latach około 20 mln złotych.

Poniżej zdjęcia ze Starego Kanału Bydgoskiego na odcinku od V do IV Śluzy. Powstały kilka tygodni temu podczas szukania kadrów do tegorocznego kalendarza, który właśnie jest w sprzedaży. Szczegóły po kliknięciu w baner na dole strony.

Koncepcja zagospodarowania

7 grudnia władze Miasta zaprezentowały wizualizacje do koncepcji zagospodarowania terenów do Starego Kanału Bydgoskiego i części Nowego (od Bronikowskiego do granicy miasta). Na teraz szczegółów projektu nie ma zbyt wiele, można zobaczyć jedynie kilka wizualizacji (galeria poniżej). Na konferencji prasowej nie wskazano szczegółów, koncertowano się nad samym sensem powstania takiej koncepcji oraz tym jak będzie to oddziaływać na przyszłe inwestycje i plany zagospodarowania przestrzennego tj. zgłaszający projekty do BBO będą musieli dostosować lokalizację zgłaszanego projektu do koncepcji, a Miejska Pracownia Urbanistyczna będzie musiała uwzględniać w swoich planach całościowy miejski plan.

Dokumentację przygotowuje Firma Projektowo – Handlowa Architekt Janusz Pulikowski. Koncepcja teraz jest konsultowana z radami osiedli i społeczną radą estetyki. Po naniesieniu poprawek Miasto ogłosi otwarte konsultacje społeczne. Prawdopodobnie będzie to miało miejsce na przełomie lutego i marca.

Prace architekta dotyczą również odcinka od ronda Grunwaldzkiego do ulicy Wrocławskiej. Odcinek ten był kilka lat temu rewitalizowany i po zrealizowanych pracach był jedną z gorszych przestrzeni miejskich, głównie przez bardzo wąski ściek wodny otoczony betonowymi brzegami. Teraz w rejonie ronda Grunwaldzkiego w planach jest ustawienie makiety lub wyremontowanej prawdziwej barki. Miałoby to przypominać o dawnych charakterze Kanału Bydgoskiego.

Architekt odpowiedzialny za opracowanie koncepcji zwraca uwagę na obecnie nieprzemyślaną realizację inwestycji. Jako przykład podał budowę utwardzonej jezdni z uspokojonym ruchem, a obok budowę ścieżki dla rowerów. Ogranicza to ilość zieleni, której już teraz bardzo brakuje na odcinku na wysokości Miedzynia. Projektant zwrócił też uwagę na zbyt małą liczbę połączeń między brzegami, proponuje więc budowę kilku kładek.

Koncepcja powstaje z powodu rosnącej liczby małych i niezwiązanych ze sobą inwestycji i pomysłów na inwestycje w parku, które czasami siebie na wzajem wykluczają. Teraz mają prowadzić do spójnego efektu. Nie oznacza to, że w bliskich planach jest jakaś większa inwestycja.

Piąty rok z rzędu do sprzedaży trafia duży kalendarz ścienny ze zdjęciami Bydgoszczy. Jak co roku zysk ze sprzedaży trafia na utrzymanie serwera, domen i innych drobnych napraw na Bydgoszcz w budowie

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x