[Kanał Bydgoski] Remont zabytkowych śluz – lipiec 2023

[Kanał Bydgoski] Remont zabytkowych śluz – lipiec 2023

Trwa remont śluz na Starym Kanale Bydgoskim. Prace obejmują wymianę drewnianych elementów wrót.

Kanał Bydgoski zbudowano w latach 1773-1774. Jest elementem drogi wodnej łączącej dwie najdłuższe rzeki przepływające przez Polskę (Wisłę i Odrę). Od powstania był wykorzystywany do przewożenia towarów. W ostatnich latach kanał jest jedynie okresowo żeglowny, jak akurat nie jest remontowana jakaś śluza.

Pierwotnie kanał przepływał równolegle do ulicy Nakielskiej (na odcinku od granicy miasta do obecnych mostów Solidarności). Jednak odcinek od ulicy Bronikowskiego do mostów okazał się zbyt mały i w latach 1913-1915 przekopano nowy nieco na północ (wzdłuż Elbląskiej i Pileckiego do Brdy). Po przebudowie stary był wykorzystywany awaryjnie, a z czasem został całkowicie wyłączony z ruchu. Dzisiaj odcinek ten nazywany jest Starym Kanałem Bydgoskim, a na jego brzegach znajduje się jeden z ciekawszych (moim zdaniem) parków.

Od czasu do czasu nawet nieużywane śluzy trzeba remontować. Szczególnie elementy drewniane, które gniją jeśli są narażone na ciągłą wilgoć. Po 30 latach od ostatniego remontu wrota były w bardzo złym stanie technicznym. Właśnie przyszedł czas na ich wymianę. Po remoncie wrota muszą zachować swój kształt i charakter, w związku z tym nowe elementy drewniane (wykonane z modrzewia europejskiego) zostaną uzupełnione o oryginalne stalowe okucia i mechanizmy.

Koszt inwestycji to 3,7 mln złotych. W tym roku Miasto chce też zlecić zaprojektowanie iluminacji śluz.

IV Śluza

IV Śluza na Kanale Bydgoskim znajduje się przy ulicy Wrocławskiej. Ma 43,5 metra długości, 6,6 metra szerokości i mogła podnosić barki na 2,5 metra. Zbudowano ją w latach 1773-1774, a w latach 1803-1810 przebudowano ją do obecnej formy. Zgodnie ze stroną odznaka.kuj-pom.bydgoszcz.pttk.pl (artykuł z 2010 roku, podający za źródło książki z 2005 i 2006 roku) ostatni remont śluzy przeprowadzono w latach 1992-1994.

Konieczne było osuszenie konstrukcji. Śluza jest do tego przygotowana już od momentu budowy, na jej początku znajdują się specjalne wnęki, w które montuje się belki drewniane (tzw. szandory). Pod koniec ubiegłego tygodnia wymontowano stare wrota, które obecnie leżą obok śluzy.

V Śluza

V Śluza na Kanale Bydgoskim znajduje się przy ulicy Czarna Droga. Ma 43,2 metra długości, 6,6 metra szerokości i mogła podnosić barki na 1,5 metra. Lata budowy i remontów nie różnią się od IV i VI Śluzy.

Konstrukcja wkrótce zostanie osuszona. Przy konstrukcji zwieziono już worki z piaskiem. Po osuszeniu będzie można wymontować wrota.

VI Śluza

VI Śluza na Kanale Bydgoskim znajduje się przy ulicy Bronikowskiego. Ma 43,5 metra długości, 6,6 metra szerokości i mogła podnosić barki na 1,9 metra. Lata budowy i remontów nie różnią się od IV i V Śluzy.

Przed wymontowaniem starych wrót osuszono śluzę. Pod koniec ubiegłego tygodnia nowe wrota przywieziono na plac przy Kanale, a w poniedziałek 24 lipca zamontowano je na właściwym miejscu (zdjęcia wykonane tuż po opuszczeniu śluzy przez pracowników).

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x