16 gru [Wojska Polskiego] Pierwsze elementy przęsła
W nocy z wtorku na środę (14-15 grudnia) na budowę przy ulicy Wojska Polskiego przywieziono pierwsze elementy przęsła wiaduktu, który powstaje nad aleją Jana Pawła II.
Wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego zbudowano w 1978 roku. Powstały wtedy trzy konstrukcje, które połączyły dwa osiedla – Wyżyny i Wzgórze Wolności. Dwie z nich pozwalały na ruch samochodów, a trzecia na ruch tramwajów. Ta ostatnia przeszła remont w 2004 roku, natomiast wiaduktów drogowych miasto nie zdążyło wyremontować. Konieczne było ich wyburzenie, pierwszy (południowy) zburzono i odbudowano w latach 2016 – 2017, a drugi właśnie przechodzi podobne prace.
Budowa
Wiadukt północny miał został zburzony i odbudowany kilka lat temu. Inwestycja była odwlekana w czasie z powodu sporej liczby innych inwestycji drogowych na tzw. górnym tarasie. Miasto w ten sposób chciało uniknąć kompletnego paraliżu komunikacyjnego. Nie wyszło to jednak na dobre konstrukcji, która ulegała coraz szybszej degradacji. Najpierw zwężono wjazdy na obiekt i wprowadzono ograniczenia w tonażu pojazdów wjeżdżających na niego. Następnie, kilka miesięcy przed wyburzeniem, konieczne było podparcie konstrukcji.
Prace rozbiórkowe rozpoczęły się we wrześniu. W kilka tygodni rozebrano całą konstrukcję i przystąpiono do dalszych prac. Miesiąc temu informowałem o tym, że wykonawca wykonuje fundamenty pod filary, które będą podtrzymywały stalową konstrukcję. Wczoraj gotowy był już pierwszy filar i przyczółek (od strony Wyżyn). W tym samym czasie w Radomsku spawane jest stalowe przęsło wiaduktu.
Pierwsze trzy elementy przęsła przywieziono na plac budowy w nocy z wtorku na środę (14-15 grudnia 2021). W środę rano były montowane. Kolejne mają się pojawić w Bydgoszczy jeszcze w tym miesiącu.
Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego realizowana jest przez firmę Mostostal Kielce. Firma dodatkowo miała za zadanie przeprowadzenie prac projektowych. Całość prac wyceniono na 22,4 mln złotych. Wykonawca deklarował w przetargu, że wiadukt będzie przejezdny do końca stycznia. Kolejne cztery miesiące mają trwać prace wykończeniowe. Na ostateczny termin zakończenia inwestycji będą miały wpływ warunki pogodowe.
Nowy wiadukt, podobnie jak stary, będzie miał około 112 metrów długości. Podpory konstrukcji będą żelbetowe, a przęsła stalowe (płyta ortropowa) w układzie czteroprzęsłowym. Podpory zostaną zbudowane w tych samych miejscach co obecne. Jezdnia na wiadukcie będzie miała szerokość 8 metrów, zmieszczą się tam dwa pasy ruchu. Dodatkowo powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości minimum 4,2 metra. Kolorystyka konstrukcji będzie podobna jak wiaduktu północnego. Zasadnicza konstrukcja stalowa, kolektory poziome i pionowe, podpory i przyczółki żelbetowe będą perłowo białe, a gzymsy balustrady i słupki barier będą szaro grafitowe.
No i gitara, 2 pasy ruchu, ciąg pieszo-rowerowy zamiast dzielenia tego na DDR i chodnik i miejsce dla tramwaju. Oby jak najszybciej udało się skończyć most i obyśmy po lutym mogli już jechać i nim i mostem uniwersyteckim. Korki na Jana Pawła do Toruńskiej są nieznośnie długie, za długie.
Czy jest znany termin zakończenia remontu i oddania do użytku Mostu Uniwersyteckiego ?
mniej więcej na pierwszą rocznicę zamknięcia powinny zakończyć się prace naprawcze, później jeszcze odbiory, więc przejezdność pewnie w lutym lub marcu