[Wojska Polskiego] Fundamenty nowego wiaduktu

[Wojska Polskiego] Fundamenty nowego wiaduktu

Trwa budowa wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Obiekt powstaje w miejscu ruiny wyburzonej kilka tygodni temu.

Wiadukty nad aleją Jana Pawła II powstały w 1978 roku. W momencie ich powstania alei jeszcze nie było, ta powstała kilkanaście lat później. Wiadukty połączyły dwa osiedla – Wyżyny i Wzgórze Wolności. Wybudowano tutaj trzy konstrukcje – dwie drogowe i jedną tramwajową. Ta ostatnia przeszła remont w 2004 roku. Wiadukty drogowe nie doczekały się remontów, doczekały się wyburzeń. Kiedy w 2016 roku przystąpiono do przebudowy wiaduktu południowego okazało się, że zbudowano go inaczej niż wynikało z dokumentacji – przekrój zbrojenia podpór był znacznie mniejszy niż sądzono. W związku z tym konieczne było wyburzenie całości i budowa od nowa. Prace zakończono wiosną 2017 roku.

Wiadukt północny miał być zbudowany od nowa zaraz po południowym. Jednak liczba inwestycji na górnym tarasie wymuszała odsuwanie w czasie tej budowy. W tym czasie wiadukt ulegał dalszej degradacji. Najpierw zwężono wjazdy na obiekt i wprowadzono ograniczenia w tonażu pojazdów wjeżdżających na niego. Następnie, kilka miesięcy przed wyburzeniem, konieczne było podparcie konstrukcji.

Inwestycja

Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego realizowana jest przez firmę Mostostal Kielce. Firma dodatkowo miała za zadanie przeprowadzenie prac projektowych. Całość prac wyceniono na 22,4 mln złotych. Dla porównania budowa wiaduktu południowego kosztowała około 13 mln złotych.

Nowy wiadukt, podobnie jak stary, będzie miał około 112 metrów długości. Podpory konstrukcji będą żelbetowe, a przęsła stalowe (płyta ortropowa) w układzie czteroprzęsłowym. Podpory zostaną zbudowane w tych samych miejscach co obecne. Jezdnia na wiadukcie będzie miała szerokość 8 metrów, zmieszczą się tam dwa pasy ruchu. Dodatkowo powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości minimum 4,2 metra. Kolorystyka konstrukcji będzie podobna jak wiaduktu północnego. Zasadnicza konstrukcja stalowa, kolektory poziome i pionowe, podpory i przyczółki żelbetowe będą perłowo białe, a gzymsy balustrady i słupki barier będą szaro grafitowe.

Prace rozbiórkowe rozpoczęły się we wrześniu. W kilka tygodni rozebrano całą konstrukcję i przystąpiono do dalszych prac. W miejscu przyszłych podpór wbito pale, a wokół nich wylano beton. Następnie będzie można betonować resztę konstrukcji podpór. Na nich zostaną zamontowane przęsła, które zostaną przywiezione z wytwórni konstrukcji stalowych w Kielcach i Radomsku. Od tempa wznoszenia podpór zależeć będzie czy wiadukt będzie przejezdny do końca stycznia 2022 roku. Taki termin deklarował generalny wykonawca inwestycji. Kolejne cztery miesiące potrwają prace wykończeniowe.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x