[Kolbego] Buspas na Osowej Górze – luty 2021

[Kolbego] Buspas na Osowej Górze – luty 2021

Kolejny buspas w Bydgoszczy powstaje wzdłuż ulicy Kolbego. Dzięki niemu autobusy jadące z Osowej Góry nie będą musiały stać w korkach.

Buspas to, jak sama nazwa wskazuje, dedykowany pas ruchu dla autobusów. Wytycza się go w miejscach gdzie tworzą się spore korki. Dzięki temu autobusy nie muszą w nich stać i tym samym poprawia się atrakcyjność komunikacji miejskiej. Dodatkowo buspasami mogą jeździć pojazdy uprzywilejowane, czasami też motocykle, taksówki i samochody elektryczne.

Korki na Osowej Górze to standard w godzinach szczytu. Do centrum można stąd dojechać właściwie jedną drogą. Do niedawna korki tworzyły się na ulicy Grunwaldzkiej i Kolbego. Tą pierwszą rozbudowano w ubiegłym roku, obecnie trwa budowa buspasa na tej drugiej.

Inwestycja

Buspas wzdłuż ulicy Kolbego powstanie na odcinku około kilometra. Początek inwestycji zaplanowano przy ulicy Grunwaldzkiej, natomiast koniec przy Waleniowej. Na całej długości jezdnia zostanie poszerzona do trzech pasów ruchu.

Po wschodniej stronie ulicy zaplanowano budowę fragmentów drogi dla rowerów i drogi zbiorczej z miejscami postojowymi. Te ostatnie powstaną pomiędzy numerami 16, a 24 oraz 32, a 48. Na pozostałym odcinku zaplanowano drogę dla rowerów. Na wysokości ulicy Kormoranów Miejskie Wodociągi i Kanalizacja wybudowały zbiornik na deszczówkę. W założeniu ma to rozwiązać problemy związane z zalewaniem ulic w tej części Osowej Góry. Opóźniająca się budowa zbiornika (inwestycja realizowana niezależnie) znacznie opóźniła przebudowę ulicy.

W grudniu przełożono ruch ze starej jezdni Kolbego na nowy pas ruchu, który w przyszłości będzie buspasem. Pozwoliło to rozpocząć prace ziemne w miejscu pasów dla samochodów. Wkrótce można się spodziewać powrotu maszyn budowlanych po wyjątkowo w tym zimnej i śnieżnej zimie. Prace podzielono na wiele mniejszych etapów tak aby można było dojeżdżać do poszczególnych posesji. W teorii przejazd na odcinku Grunwaldzka – Waleniowa dozwolony jest tylko dla autobusów, ciężarówek i pojazdów dojeżdżających do poszczególnych posesji. W praktyce kierowcy osobówek jeżdżą tą drogą normalnie.

Koszt inwestycji to 11 mln złotych. Budowa współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej. Planowany koniec prac to połowa tego roku. Realizuje je Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia. Firma musiała też wykonać dokumentację projektową.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x