10 lip [Grunwaldzka] Rozbudowa skończona
W połowie czerwca zakończyła się rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta. Na całym odcinku zbudowano dwie jezdnie i buspas.
Ulica Grunwaldzka to główna droga dojazdowa do centrum Bydgoszczy między innymi z Osowej Góry, Nakła nad Notecią, a także innych mniejszych miejscowości. Ulica przez lata się korkowała, autobusy komunikacji miejskiej notowały spore opóźnienia. Dodatkowo, po wybudowaniu drogi ekspresowej S5, ruch samochodów może się tutaj zwiększyć. Aby usprawnić ruch zdecydowano rozbudować ulicę. Pierwsze realne działania dokonano w 2012 roku. Rozpoczęły się wtedy prace projektowe, które trwały do 2016 roku. Po zakończeniu prac projektowych rozpisano przetarg na generalnego wykonawcę inwestycji.
Wykonawcą została firma Budimex, która przejęła plac budowy w grudniu 2017 roku. Firma zaoferowała, że wykona swoje zadanie za 75,8 mln złotych. Ostatecznie, w trakcie budowy, konieczne było zlecenie dodatkowych prac, które zwiększyły koszt inwestycji do około 90 mln złotych. Większość tej kwoty zostanie sfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.
W ramach inwestycji powstały dwie jezdnie o długości 4,55 kilometra, buspas o długości 2,95 kilometra, a także drogi dla rowerów o długości 4,95 kilometra. Nasadzono też ponad 10 tys. drzew i krzewów.
Odcinek Osowa Góra
Pierwszym pokazywanym fragmentem inwestycji jest odcinek na wysokości Osowej Góry (od granicy miasta do odcinka leśnego w okolicy ulicy Kolbego). Jezdnia łączy się z budowanym węzłem drogowym Bydgoszcz Zachód w Pawłówku. Węzeł powstaje w ramach budowy drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Na początkowym fragmencie ulicy Grunwaldzkiej zdecydowano wybudować wspólny pas pieszo-rowerowy, który w dopiero na wysokości ulicy Czapla rozłącza się na chodnik i drogę dla rowerów.
Aby maksymalnie usprawnić ruch pojazdów projektanci zdecydowali zlikwidować większość wjazdów do posesji. Po stronie północnej pozostawiono jedynie skrzyżowanie z ulicą Kolbego i Kormoranów. Mieszkańcy posesji, które miały wjazd bezpośrednio z ulicy Grunwaldzkiej mogą dojechać do siebie po drodze zbiorczej. Po tej samej stronie, na niemal całym docinku Osowej Góry, zamontowano ekrany akustyczne. Natomiast wjazd do posesji po stronie południowej odbywa się bez większych zmian – bezpośrednio z ulicy Grunwaldzkiej. Zlikwidowano jedynie połączenie Grunwaldzkiej z Papuzią i Perliczą.
W ramach inwestycji przebudowano skrzyżowania z ulicą Czapla, Kormoranów, Wronia, Skośna i Kolbego. Na wszystkich skrzyżowaniach zamontowano sygnalizację świetlną. Zrezygnowano z dwupoziomowego skrzyżowania z ulicą Kolbego, więc ostatecznie korki w tym rejonie jeśli się zmniejszą to minimalnie. Dodatkowo przy skrzyżowaniu z Kolbego wybudowano dwa niewielkie parkingi do których wjeżdża się bocznymi drogami. Natomiast od ulicy Skośnej w kierunku centrum zbudowano pas ruchu dedykowany dla autobusów i taksówek.
Odcinek leśny i Czyżkówko
Drugim pokazywanym fragmentem ulicy Grunwaldzkiej jest odcinek leśny, a także na wysokości Czyżkówka. Jezdnia łączy się tutaj z węzłem zachodnim i dalej z drogą krajową nr 25 (kierunek Koszalin) i trasą WZ. Na niemal całym odcinku zbudowano buspas (kończy się przy ulicy Flisackiej). Powstały też chodniki i pasy dla rowerów. Dodatkowo w lesie w pobliżu ulicy Filtrowej zbudowano miejsce do kontroli pojazdów ciężarowych.
Na Czyżkówku, podobnie jak na Osowej Górze, powstała droga zbiorcza. Jednak tutaj aby to wykonać trzeba było dokonać wielu wyburzeń. Droga zbiorcza znajduje się po północnej stronie. Po południowej zbudowano ciąg pieszo-rowerowy. Jedynie pomiędzy ulicą Okopową, a Zieloną piesi i rowerzyści będą musieli korzystać z drogi zbiorczej. Również po północnej stronie ustawiono ekrany akustyczne. Po południowej ich nie ma, mimo że znajdują się tam budynki mieszkalne. W ramach inwestycji przebudowano też skrzyżowania z ulicami Filtrową oraz Flisacką i zamontowano na nich sygnalizację świetlną.
W tekst wkradł się błąd, jest …”(od granicy województwa do odcinka leśnego w okolicy ulicy Kolbego)”…, chyba powinno być …”od granicy miasta”…
Niby każda inwestycja cieszy ale niestety… tak skopany projekt że szkoda gadać zanim była całkowicie oddana do użytku dużo płynniej się przejeżdżało jak były te pseudo ronda… Od razu powinno być na planie zrobienia bezkolizyjne skrzyżowanie z Kolbego i wybudowanie mostu górą ulicy grunwaldzkiej a nie światła gonią światła… teraz czekamy jak ten sam schemat powstanie przy W-Z i skopanie wjazdu z Kamiennej w Fordońską jak jak można było spokojnie zrobić to bezkolizyjnie mostem oraz rozbudować Sporną o 2 pas oznaczony do skrętu w Przemysłową bezkolizyjnie, a nie w godzinach szczytu stoi się tam po 40-60 minut…