Podsumowanie 2019 roku

Podsumowanie 2019 roku

Kolejny rok dobiega końca. Kolejny bardzo intensywny rok w branży budowlanej. Miesiące problemów, obietnic, kłótni. Wielu z Was zapamięta go pozytywnie, wielu negatywnie. Jak wyglądał 2019 rok oczami Bydgoszcz w budowie?

Zapraszam na subiektywne podsumowanie mijającego roku. Jak zwykle w formie alfabetycznej wyliczanki.

A – Armii Krajowej – ze względu na zły stan techniczny w 2019 roku trzeba było rozpocząć przebudowę wiaduktów w ciągu ulicy Armii Krajowej. W pierwszym etapie przebudowywany jest wiadukt po stronie wschodniej. Inwestycja miała być gotowa do 30 listopada tego roku.

B – Brda – kilka dni przed Bożym Narodzeniem zamknięto hotel Brda. Zamknięcie związane jest z planami inwestora, które zakładają przebudowę, nadbudowę i zmianę sposobu użytkowania na budynek wielorodzinny. Wraz przebudową inwestor zamierza zbudować parking wielopoziomowy po drugiej stornie ulicy Fredry, który będzie przeznaczony dla przyszłych mieszkańców.

C – Czwarty krąg – w 2019 roku udało się wykonać projekt budowlany tzw. czwartego kręgu Opery Nova. Urząd Miasta wraz z Urzędem Marszałkowskim w przyszłym roku zamierzają rozpocząć rozbudowę Opery o budynek zlokalizowany częściowo na pobliskim parkingu. Inwestycja pochłonie 100 mln złotych.

D – Droga ekspresowa – o drodze ekspresowej S5 w mijającym roku napisano wiele. Bardzo dużo działo się w tym zakresie. W czerwcu odstąpiono od umowy z generalnym wykonawcą trzech odcinków trasy w kujawsko-pomorskim. Jesienią odbyły się przetargi na dokończenie budowy pomiędzy Nowymi Marzami, a Borównem oraz Białymi Błotami, a Szubinem. Problemy były również na odcinku nr 6 (Szubin – Żnin). Końcówka roku to wyścig z czasem na węźle pod Żninem i otwarcie pierwszego odcinka (Żnin – granica województwa). Prawie gotowy jest odcinek Borówno – Tryszczyn (obwodnica Bydgoszczy), ale jego nie udało się otworzyć przed końcem roku.

E – Ekologia – zmiany klimatyczne są faktem. Mamy coraz krótsze zimy, coraz cieplejsze miesiące i coraz gwałtowniejszą pogodę. Świadomość ekologiczna zwykłych mieszkańców wzrasta, gorzej z urzędnikami. W 2019 roku wycięto setki drzew tłumacząc się bezpieczeństwem (PKP na Okolu wycięła w okolicy torów wszystko co mogła) lub tym, że drzewa rosły nielegalnie (wycinka drzew na Kapuściskach przez KPEC).

F – Fordon – w 2019 roku zrealizowano pierwszy etap rewitalizacji Starego Fordonu. W ramach inwestycji przebudowano ulicą Bydgoską wraz z przyległymi uliczkami. W kolejnych etapach urzędnicy zamierzają rozpocząć przebudowę rynku, kolejnych ulic wokół i bulwarów nad Wisłą.

G – Górny taras – Górny taras miasta w 2019 roku głównie stał w korku. Opóźniający się koniec rozbudowy Trasy Uniwersyteckiej, rozpoczęta budowa linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej oraz przebudowa węzła Szarych Szeregów była bardzo uciążliwa dla mieszkańców. Obecnie pierwsza i ostatnia z wymienionych zostały już ukończone. Prace na Kujawskiej zakończą się w 2020 roku.

Tramwaje na uruchomionym w grudniu węźle Szarych Szeregów

H – Hala Targowa – jesienią rozpoczęła się rewitalizacja zabytkowej Hali Targowej, która stoi przy skrzyżowaniu ulicy Magdzińskiego i Podwale. Obiekt przejdzie generalny remont, a po jego zakończeniu przyszły zarządca zaadoptuje obiekt do celów targowych i gastronomicznych.

I – Industria – w październiku firma Moderator Inwestycje przedstawiła ostateczne wizualizacje pierwszego etapu zagospodarowania terenów poprzemysłowych pomiędzy ulicami Rycerska, Świecka i Pomorska. Pierwszy etap zakłada budowę około 400 mieszkań od strony ulicy Pomorskiej.

J – Jubileusz – w drugiej połowie roku rozpoczęto przygotowania do jubileuszu 100-lecia powrotu Bydgoszczy do Polski. Uroczystości odbędą się 20 stycznia, wcześniej między innymi wybrano oficjalne logo obchodów czy pomalowano mural na 10-piętrowym bloku.

K – Kalendarz – od listopada do sprzedaży trafiły duże kalendarze ścienne na 2020 rok (format A3). Kalendarze przedstawiają Bydgoszcz i zostały wyprodukowane przez Bydgoszcz w budowie. Przez 1,5 miesiąca w Wasze ręce trafiło kilkadziesiąt sztuk. Kilku z nich zamawiający nie odebrali, dlatego od dzisiaj kalendarze te są dostępne w obniżonej cenie – 17 złotych. Aby go zamówić wystarczy wypełnić formularz lub napisać maila na adres bydgoszczwbudowie@gmail.com.

L – LPR – jesienią wystartowała budowa bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Do tej pory jedyna w województwie “latająca karetka” stacjonowała na bydgoskim lotnisku, w przyszłym roku przeniesie się w pobliże węzła Bydgoszcz Północ (przy drodze ekspresowej S5 w Żołędowie.

M – Mieszkaniowy Plac Budowy – w 2019 roku Mieszkaniowy Plac Budowy stał się stałym punktem publikacji na Bydgoszcz w budowie. MPB regularnie ukazuje się od jesieni 2018 roku, ale to 2019 rok pojawiły się dwie pełne edycje. Wpisy publikowane są w każdy piątek wiosny i jesieni. MPB to jedyne tak obszerne podsumowanie inwestycji mieszkaniowych w Bydgoszczy. W tym czasie przemierzam wszystkie bydgoskie osiedla aby zrobić zdjęcia wszystkim budowom bloków mieszkalnych.

N – Nowy Port – inwestycyjny hit tego roku. Pod koniec maja firma AWZ Deweloper na gali z okazji 20-lecia swojego istnienia zaprezentowała najnowszą inwestycję. Deweloper zamierza zabudować kilkuhetorowy teren w sąsiedztwie Opery Nova nowoczesnymi budynkami mieszkalnymi, usługowymi i biurowymi. Łącznie w kompleksie ma powstać nawet 700 mieszkań. Najwyższe budynki będą miały 36-metrów wysokości. Więcej o inwestycji napisałem prezentując ją w maju tego roku.

O – Osiedlowe baseny – w połowie roku rozpoczęto budowę kolejnego basenu osiedlowego. Obiekt powstaje w Fordonie przy ulicy Kromera. Do bydgoszczan docierały jednak głównie informacje z budowy basenu na Kapuściskach. Obiekt miał być gotowy w połowie roku, jednak z powodu źle wykonanej niecki generalny wykonawca musiał naprawiać ją jeszcze przed otwarciem. Ostatecznie basen udało się otworzyć w listopadzie. Wczoraj (tj. 30 grudnia) jedna z lokalnych gazet podała informację, że Urząd Miasta będzie się domagał 9 mln złotych odszkodowania za opóźnienia. Całość inwestycji kosztowała 24,4 mln złotych.

P – Projprzem – kolejny w mieście wysoki budynek, który przechodzi remont. W połowie roku rozpoczął się generalny remont 55-letniego biurowca przy skrzyżowaniu ulicy Bernardyńskiej i Stary Port. Po remoncie w budynku ma zostać otwarty hotel. Więcej o inwestycji pisałem tutaj.

R – Rozbudowa Filharmonii – w listopadzie ogłoszono konkurs architektoniczny na rozbudowę Filharmonii Pomorskiej. Zwycięzca konkursu otrzyma 140 000 złotych, a także zostanie zaproszony do opracowania dokumentacji projektowej. Łączna pula nagród to 300 000 złotych.

S – Stary Rynek – o Starym Rynku w Bydgoszczy napisano w tym roku chyba równie dużo co o drodze ekspresowej S5. Przed wakacjami dobiegł końca roczny remont płyty. Plac został wyrównany, pojawiły się jednolite i estetyczne ogródki letnie (a od listopada zimowe). Największe kontrowersje wzbudziła nawierzchnia, która obecnie jest łaciata, a efekt nasila się po opadach deszczu. Częściowo zamknięto możliwość poruszania się samochodami po rynku i okolicy co nie spodobało się biskupowi. Duchowny i jego zwolennicy zbierali podpisy aby przywrócić dojazd do jego rezydencji, mimo że ten jest dalej możliwy. Jesień to również powrót do głośnej dyskusji o Zachodniej Pierzei. Swój pomysł na jej odbudowę przedstawił Menedżer Starego Miasta i Śródmieścia, tym samym rozpoczął gorącą dyskusję. Przez kilka kolejnych tygodni wiele osób zabierało głos w tej sprawie, ale głównie była to krytyka Menedżera, nikt jednak nie przedstawił alternatywy. Menedżer chce tam stworzyć Ogrody Historii, czyli tarasy widokowe, ogród zimowy, miejsce na upamiętnienie wydarzeń bydgoskiego września ’39 oraz przestrzeń gastronomiczna i coworkingowa.

Ś – Ścieżka rowerowa – dróg dla rowerów bardzo powoli przybywa w Bydgoszczy. W 2019 roku w mieście oddano do użytku 6,4 km dróg, w budowie jest kolejnych 6,3 km. Plany inwestycyjne są jednak bardzo skromne. W przyszłym roku planuje się rozpocząć budowę zaledwie dwóch kilometrów dróg. Obecna sieć DDR-ek jest bardzo poszatkowana i z tym tempem nie ma większych szans, żeby stała się siecią z prawdziwego zdarzenia.

T – Trasa Uniwersytecka – po ponad rocznym opóźnieniu udało się zakończyć budowę drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej. Na początku sierpnia udostępniono do ruchu wiadukt nad ulicą Jana Pawła II. Tym samym Trasa osiągnęła stan docelowy i łączy ulicę Glinki, Jana Pawła II z Wojska Polskiego, Jagiellońską i osiedlem Leśnym.

U – Ulica wjazdowa – 2019 rok to kolejny rok zmian na ulicach wjazdowych do Bydgoszczy. W maju otwarto rondo na skrzyżowaniu ulicy Nakielskiej, Łochowskiej, Sicieńskiej i Agatowej, rozpoczęto budowę ronda przy granicy z Bydgoszczą na ulicy Szubińskiej, a wjazd od strony Gdańska przeszedł drastyczną zmianę po wybudowaniu węzła Bydgoszcz Północ. Coraz bliżej końca jest również rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta.

W – Wiedeński przystanek – w 2019 roku udało się wybudować pierwszy przystanek wiedeński w mieście. Tego typu przystanki to wyniesiona jezdnia w rejonie miejsca postoju tramwajów i autobusów. Pierwszy z nich powstał przy placu Teatralnym. Kolejne mają zostać zbudowane na ulicy Gdańskiej

Z – ZDMiKP – instytucja zarządzająca drogami i komunikacją miejską, która od lat słabo funkcjonuje. Jednak w ostatnim czasie jej funkcjonowanie staje się coraz gorsze. Brak koordynacji inwestycji, brak pomysłu na komunikację miejską, czy brak informacji o zmianach w rozkładach jazdy na Boże Narodzenie to tylko część zarzutów jakie mają do urzędników z ulicy Toruńskiej mieszkańcy, stowarzyszenia pro piesze i komunikacyjne czy dziennikarze. Nagromadzenie inwestycji drogowych spowodowało spore korki w mieście, do tego sygnalizacja świetlna w wielu miejscach te korki wydłuża. To wszystko powoduje ogromne opóźnienia w kursowaniu autobusów. Urzędnicy nie widzą problemów. Jak donoszą lokalne media sytuację próbują ratować, na tyle na ile mogą, przewoźnicy świadczący usługi dla ZDMiKP. Niewiele to jednak pomaga, ponieważ dodatkowe autobusy również stoją w korkach.

Ż – Żużel – w 2019 roku rozpoczęła się długo oczekiwana rozbudowa stadionu Polonii Bydgoszcz. Obiekt zyska nową trybunę z które ma być widać tor. Na jej tyłach powstanie nowe zaplecze dla żużlowców.

Na koniec chciałbym Wam wszystkim podziękować za to, że zaglądacie na Bydgoszcz w budowie. Z roku na rok staram się ulepszać funkcjonowanie strony, a także jeszcze lepiej informować o bydgoskich inwestycjach. W tym roku minęło 5 lat od powstania strony. W styczniu licznik wpisów przekroczy 1000. Tylko w minionych 12 miesiącach na stronie opublikowałem 244 wpisy. To o 20 więcej niż w rekordowym 2018 roku.

Przez ostatni rok było Was o 68% więcej niż rok temu (liczba unikalnych użytkowników). Natomiast liczba wyświetleń wzrosła aż o 29%!

Na przyszły rok planowane są kolejne usprawnienia w działaniu strony. Kolejny raz pojawią się w sprzedaży kalendarze. Możliwe, że również jeszcze coś i to dużo ciekawszego niż kalendarze.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x