[Armii Krajowej] Niemal dwa miesiące rozbiórek

[Armii Krajowej] Niemal dwa miesiące rozbiórek

W pierwszej połowie października wystartowała rozbiórka wiaduktu drogowego w ciągu Armii Krajowej. W jego miejscu powstanie nowa przeprawa.

Wiadukty drogowe w ciągu ulicy Armii Krajowej zbudowano w 1984 roku. Konstrukcje powstały w trakcie budowy drogi w kierunku Gdańska, która miała odciążyć ulicę Gdańską. Po 35 latach intensywnego użytkowania (do niedawna przebiegała tędy droga krajowa nr 5) wiadukty nie były w dobrym stanie technicznym. W połowie 2019 roku rozebrano konstrukcję z jezdnią w kierunku Gdańska, a po kilku miesiącach w tym samym miejscu oddano do użytku nowy obiekt.

Dokładnie te same prace przejdzie wiadukt z jezdnią w kierunku centrum. Konstrukcja nowego wiaduktu została zaprojektowana jako łuk stalowy ze ściągiem, z pomostem o konstrukcji belkowej zespolonej. Powstanie w miejscu starej przeprawy, którą trzeba zburzyć. Jego główne parametry pozostaną bez zmian tj. nie zmieni się skrajnia pionowa nad torami kolejowymi, dalej będą dwa pasy ruchu w kierunku Bydgoszczy, wysokość konstrukcyjna pomostu nie zostanie powiększona. Znikną jedynie podpory.

Na wiadukcie zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,8 metra, dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy, opaski, bariery. Łączna szerokość konstrukcji to nieco ponad 17 metrów. Rozpiętość przęsła wyniesie nieco ponad 72 metry, a długość całkowita obiektu 3 metry więcej. Stalowy łuk, który będzie utrzymywał ustrój nośny, zostanie pomalowany na niebiesko.

Budowa

Inwestycja realizowana jest według projektu konsorcjum firm MP-Mosty i MPRB, a prace budowlane wykonuje firma Mostostal Kielce. Łączny koszt inwestycji to 30 mln złotych.

Pierwsze prace przygotowawcze wystartowały 19 września, natomiast rozbiórkowe w pierwszej połowie października. Zdemontowano między innymi barierki i lampy oświetleniowe, zdarto asfalt. Następnie przystąpiono do rozbiórki elementów konstrukcyjnych nad łącznikiem Armii Krajowej i Modrzewiowej. Kolejne prace miały się stopniowo przenosić nad tory kolejowe. W tym celu, w godzinach nocnych, miał być wyłączany prąd w sieci trakcyjnej. Z tym był jednak problem, bo zarządca torów (PKP PLK) cofnął pozwolenie na wyłączenia prądu. Wszystko przez zwiększony ruch pociągów towarowych, które przewoziły węgiel i paliwo.

PKP PLK ponownie zezwolił na wyłączenia prądu w połowie listopada. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej informował wtedy o pozwoleniu na wyłączenia przez kilka godzin w ciągu trzech nocy. Obecnie prace rozbiórkowe są stopniowo kontynuowane. Ich zaawansowanie widoczne jest na zdjęciach z czwartku (poniżej).

O terminie zakończenia inwestycji nie ma sensu informować. Pierwotnie miała to być połowa 2023 roku, ale na pewno będzie opóźnienie. Jak długie? Wszystko zależy od PKP.

To już czwarty kalendarz na kolejny rok wydrukowany przez Bydgoszcz w budowie. Zysk ze sprzedaży, jak co roku, trafia na utrzymanie serwera BWB
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x