26 sty [Opera Nova] Rok budowy
Trwa rozbudowa Opery Nova o tzw. czwarty krąg. Na placu budowy pojawił się żuraw, a za kilka dni minie rok od rozpoczęcia prac.
Opera Nova powstała w latach 1973-2006 nad zakolem Brdy, w miejscu dawnych spichrzy królewskich (wojskowe magazyny zbożowe, stały tam w latach 1789-1945). Właściwie od początku planowania gmachu przy ulicy Focha rozważano też budowę tzw. czwartego kręgu. Ta część Opery miała powstać przy dzisiejszej kładce na Wyspę Młyńską. Ostatecznie projekt okrojono, a temat budowy czwartego kręgu wrócił dopiero 10 lat po zakończeniu budowy głównego gmachu. Nowy budynek powstanie tam gdzie pierwotnie miał powstać, ale nie będzie już typowym kręgiem, bo obok zostanie dobudowany prostopadłościan.
Główną częścią budynku jest walec, który w środku pomieści salę kameralną na 485 osób, salę kinową z bardzo wysokimi parametrami obrazu i dźwięku na 205 osób i przestrzeń wystawienniczą. W przeszklonym „prostopadłościanie” zaplanowano funkcje komunikacyjne. Budynek zostanie połączony z głównym gmachem łącznikiem na wysokości pierwszego piętra. Zaplanowano też dwukondygnacyjny parking, który zajmie cały teren zlikwidowanego parkingu i pomieści około 230 samochodów.
Na dachu czwartego kręgu ma się pojawić taras widokowy, który będzie umożliwiał oglądanie Brdy, katedry czy Wyspy Młyńskiej. Na dachu parkingu (poziom ulicy) powstanie pusty plac poprzecinany nieliczną zielenią.
Budowa
Pierwsze prace przy rozbudowie Opery Nova wystartowały na początku lutego ubiegłego roku. Początkowo prowadzono prace archeologiczne. Przez ponad 3 miesiące przebadano grunt do głębokości 5,5 metra. Odkryto między innymi fundamenty piętrowego spichlerza, 4-kondygnacyjnego spichlerza, głównej warty garnizonowej czy piekarni wojskowej. Znaleziono również konstrukcje drewniane z późnego średniowiecza, a także pozostałości po kanale śluzowym, który biegł od Brdy przy ulicy Karmelickiej w kierunku Śluzy Miejskiej. Kanał istniał tylko dwa lata (1787-1789).
W czasie badań archeologicznych realizowano już pierwsze rozbiórki odkopanych fundamentów, a po ich zakończeniu rozpoczęto prace związane z fundamentami i zabezpieczeniem wykopów. Najpierw wykonano ścianki szczelinowe po obrysie przyszłego budynku. Obecnie wywożona jest ziemia z terenu przyszłego budynku, wykonano już też pierwsze betonowe słupy, które będą podtrzymywać strop nad garażem. W styczniu na placu budowy zmontowano żuraw, który będzie pomagał we wznoszeniu konstrukcji.
Teren pod budowę nie jest łatwy ze względu na bliskość rzeki, ale też przez występowanie wód artezyjskich (wody poziemne). Najpierw konieczne było obniżenie ciśnienia tych wód, przez co prace budowlane już są opóźnione. Ciągle jeszcze obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest maj 2025 roku. Prace realizuje Budimex. Koszt inwestycji to 116 mln złotych.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
bałagan na tej budowie, ze głowa boli
przy okazji przydałby się lifting całej opery, przynajmniej z zewnątrz – taki baranek jakim jest pokryta ze starym na działce kiedyś kładłem. . a to przeszklone wejście pasuje jak pięść do oka: >>>