[Kazimierza Wielkiego] Most drogowy przejezdny

[Kazimierza Wielkiego] Most drogowy przejezdny

Od wczoraj (26 października) przejezdny jest most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. W listopadzie uruchomiony ma zostać most tramwajowy.

Jeden most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego stoi od początku XXI wieku. Już wtedy planowano budowę drugiego, przygotowano nawet skrzyżowania, żeby w czasie jego budowy nie utrudniać ruchu samochodów. Z czasem do projektu dodano jeszcze jeden most, tym razem tramwajowy, zakres prac znacznie się powiększył i ogromnych utrudnień nie udało się uniknąć.

Nowe mosty mają długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na drogowym powstaje ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.

Konieczna była przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Te na ulicy Fordońskiej i Toruńskiej pozostały mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej). Remont przechodzi też 600-metrowe torowisko przy ulicy Perłowej, które łączy ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowaniem Toruńskiej z torami (tej części dzisiaj nie pokazuję w galerii) oraz stary most drogowy.

Inwestycja pochłonie ponad 153 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace w teorii powinny się zakończyć w lipcu tego roku. Jednak jesienią ubiegłego roku wykonawca złożył wniosek o wydłużenie terminu o dwanaście miesięcy, a później zmniejszył roszczenie do sześciu i zobligował się do wykonania wszystkich prac do końca tego roku. Na początku sierpnia ZDMiKP poinformował, że zgodnie z aneksem do umowy most tramwajowy ma być gotowy do 15 grudnia (z pozwoleniem na użytkowanie), a drogowy do 29 lutego 2024 (z pozwoleniem na użytkowanie). Ostatecznie jednak oddanie do ruchu nastąpiło wcześniej. Od wczorajszego wieczora przejezdny jest most drogowy, a w pierwszej połowie listopada przejezdny będzie most tramwajowy. Nie oznacza to jednak końca prac budowlanych.

Budowa

Budowę rozpoczęto we wrześniu 2021 roku. Rozkopano wtedy ulicę Fordońską po stronie ulicy Łęczyckiej. Kolejne miesiące to przebudowa jezdni i budowa nowego torowiska. Zmian w organizacji ruchu było w tym czasie bardzo dużo i trudno je zliczyć. Po przebudowie układu torowego w ciągu ulicy Fordońskiej główny front robót przeniósł się na drugą stronę rzeki. Jednocześnie trwała budowa mostów.

Pod koniec września wykonano próby obciążeniowe na obu mostach. Po przeanalizowaniu wyników wykonawca mógł wystąpić o pozwolenie na użytkowanie. Te udało się sprawnie uzyskać, dzięki czemu od wczoraj przejezdny jest most drogowy. Nie jest to jednak koniec utrudnień, jednocześnie zamykany jest stary most drogowy, który musi przejść remont.

Kolejnym etapem prac będzie oddanie do ruchu mostu tramwajowego. Ma to nastąpić na początku listopada. Wtedy też planowane jest wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku od ronda Toruńskiego do Kazimierza Wielkiego. Pozwoli to przeprowadzić ostatnie prace torowe przy ulicy Perłowej. Prace powinny potrwać około miesiąc. Po ich zakończeniu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej planuje wdrożyć docelowy układ linii tramwajowych w mieście. Na nowy most skierowana zostanie linia 7 (Niepodległości – Kapuściska) i 11 (Bielawy – Wyżyny – Łoskoń. Na stronie ZDMiKP trudno znaleźć docelowy schemat komunikacji zbiorowej od grudnia. W internecie przewija się kilka “docelowych”.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x