[Opera] Ściana szczelinowa

[Opera] Ściana szczelinowa

Opera Nova w Bydgoszczy jest rozbudowywana. Trwa wykonywanie ścian szczelinowych wokół powstającego czwartego kręgu.

Opera Nova powstała w latach 1973-2006 nad zakolem Brdy, w miejscu dawnych spichrzy królewskich (wojskowe magazyny zbożowe, stały tam w latach 1789-1945). Właściwie od początku planów budowy Opery rozważano budowę tzw. czwartego kręgu. Ta część Opery miała powstać przy dzisiejszej kładce na Wyspę Młyńską. Ostatecznie projekt okrojono, a temat budowy czwartego kręgu wrócił dopiero 10 lat po zakończeniu budowy głównego gmachu. Nowy budynek powstanie tam gdzie pierwotnie miał powstać, ale nie będzie już typowym kręgiem, bo obok zostanie dobudowany prostopadłościan.

Główną częścią budynku jest walec, który w środku pomieści salę kameralną na 485 osób, salę kinową z bardzo wysokimi parametrami obrazu i dźwięku na 205 osób i przestrzeń wystawienniczą. W przeszklonym „prostopadłościanie” zaplanowano funkcje komunikacyjne. Budynek zostanie połączony z głównym gmachem łącznikiem na wysokości pierwszego piętra. Zaplanowano też dwukondygnacyjny parking, który zajmie cały teren zlikwidowanego parkingu i pomieści około 230 samochodów.

Na dachu czwartego kręgu ma się pojawić taras widokowy, który będzie umożliwiał oglądanie Brdy, katedry czy Wyspy Młyńskiej. Na dachu parkingu (poziom ulicy) powstanie pusty plac poprzecinany nieliczną zielenią.

Budowa

Rozbudowa Opery Nova rozpoczęła się w lutym. Początkowo konieczne było przeprowadzenie prac archeologicznych. Przez ponad 3 miesiące przebadano grunt do głębokości 5,5 metra. Odkryto między innymi fundamenty piętrowego spichlerza przy Brdzie i ulicy Karmelickiej, fundamenty 4-kondygnacyjnego spichlerza, fundamenty głównej warty garnizonowej czy piekarni wojskowej. Znaleziono również konstrukcje drewniane z późnego średniowiecza, a także pozostałości po kanale śluzowym, który biegł od Brdy przy ulicy Karmelickiej w kierunku Śluzy Miejskiej. Kanał istniał tylko dwa lata (1787-1789).

Odkopane fundamenty zostały już zburzone. Natomiast w miejsce archeologów przyjechała firma Keller Polska, która specjalizuje się w pracach związanych z fundamentami i zabezpieczaniem wykopów. Firma obecnie wykonuje ściany szczelinowe po obrysie przyszłego budynku. Ściany na późniejszym etapie budowy zabezpieczą wykop przed zalewaniem wodą, a później będą stanowiły element konstrukcyjny obiektu.

Budowa powinna się zakończyć w ciągu 28 miesięcy od przekazania terenu tj. mniej więcej w maju 2025. Prace realizuje Budimex. Koszt inwestycji to 116 mln złotych.

Kładka przy Operze, która prowadzi na Wyspę Młyńską jest obecnie zamknięta (można wejść od strony Wyspy, ale nie da się zejść po drugiej stronie Brdy). Początkowo miała być zamknięta przez wiele miesięcy, ale wiosną zauważono problem i zlecono dobudowanie tymczasowych schodów. Schody obecnie są montowane. W momencie robienia zdjęć (koniec ubiegłego tygodnia) konstrukcja schodów leżała na bulwarze, w weekend była już zamontowana na swoim miejscu.

Nie jest to pierwsze zamknięcie kładki przy Operze w ciągu ostatniego roku ze względu na brak koordynacji inwestycji. Zimą skończono remont kładki (wymiana nawierzchni), by po kilku tygodniach znowu ją zamknąć.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    1 Komentarz
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Mario
    Mario
    6 miesięcy temu

    Ścieżka pieszo-rowerowa nad Brdą w okolicy opery również jest mocno ograniczona i zastawiona płotem z terenu budowy. Świeżo oddana i tak zachwalana, a już zamknięta, haha 😂

    1
    0
    Would love your thoughts, please comment.x