[Nowomazowiecka] Kolejna kamienica do wyburzenia?

[Nowomazowiecka] Kolejna kamienica do wyburzenia?

Kończy się przyjmowanie wniosków do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia w rejonie ulicy Świętojańskiej. Projekt wywołał sporo kontrowersji.

Do 11 sierpnia trwa przyjmowanie wniosków do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej MPZP) nazwanego “Śródmieście – Świętojańska”. Plany miejscowe często przechodzą bez większego zainteresowania. Ten plan, mimo wakacji, wywołał burzę w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Kilka tygodni temu na Facebooku udostępniłem wizualizacje Stowarzyszenia Bydgoszcz G10, w efekcie musiałem nawet ukrywać manipulacje w komentarzach (komentarze na Bydgoszcz w budowie są dozwolone dla wszystkich, chyba że stosujesz chamskie komentarze, polityczną propagandę, kłamstwa lub manipulacje).

Cała burza o jeden budynek, który wpadł w błędne koło machiny urzędniczej. Chodzi o zaniedbaną kamienicę przy ulicy Gdańskiej 73. Kamienicę, która straciła zdobienia, a obecnie nikt w nią nie inwestuje, bo od lat wisi na niej widmo wyburzenia. Bo od lat planowana jest tam budowa ulicy Nowomazowieckiej. Czytając propozycje można dojść do wniosku, że zazwyczaj wizje dla tego rejonu są niemal identyczne. Różnią się w kwestii przeznaczenia ulicy Nowomazowieckiej – urzędnicy chcą kolejnej przelotowej ulicy, a mieszkańcy zazwyczaj spokojnej, ślepej ulicy lub ciągu pieszo-rowerowego prowadzącego przez bramę przy Gdańskiej 73, ewentualnie braku ingerencji w kwartał zabudowy. Podczas spaceru zorganizowanego przez Bydgoski Ruch Miejski pojawiały się głosy o przygotowywaniu gruntu pod inwestycje deweloperskie. Tylko, że ulica przelotowa, z autobusami stojącymi w korku od 7 do 10 i od 13 do 16, działa na niekorzyść jakimkolwiek inwestycjom. Dużo przyjemniej się mieszka przy uliczce z ruchem ograniczonym do dojazdów mieszkańców i rowerzystów.

Poniżej przedstawiam wizje Miejskiej Pracowni Urbanistycznej oraz dwóch najaktywniejszych stowarzyszeń – Stowarzyszenia Bydgoszcz G10, które poświęciło dużo czasu na przygotowanie bardzo dobrej jakości wizualizacji oraz Bydgoskiego Ruchu Miejskiego, który zorganizował spacer badawczy po rejonie przyszłej inwestycji.

Wizja MPU

Według Miejskiej Pracowni Urbanistycznej pomiędzy ulicą Pomorską, a Gdańską miałaby powstać ulica, która poprowadzona zostanie od ulicy Mazowieckiej, przez planowany do wyburzenia budynek Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych i kamienicę przy Gdańskiej 73, do ulicy Gdańskiej. Ulica ma być dopełnieniem “istniejącej sieci ulicznej, którego realizacja służyć ma wykształceniu systemu ulic o charakterze śródmiejskim, stanowiących jednokierunkowe ciągi komunikacyjne przeznaczone dla wygodnego ruchu pieszych, rowerzystów, z możliwością parkowania, przy uwzględnieniu wprowadzenia nasadzeń zieleni wysokiej i niskiej”. Rzadko się jednak wspomina, że Nowomazowiecka przejmie spory ruch samochodowy trasowany Pomorską i Cieszkowskiego, a także przejmie ruch autobusów komunikacji miejskiej z ulicy Pomorskiej i Śniadeckich i wprowadzić kolejne korkujące się skrzyżowanie przy ulicy Gdańskiej, które niewykluczone że będzie posiadało sygnalizację świetlną.

Dodatkowo na wizualizacji MPU można dostrzec wybite okna w ślepych ścianach kamienic przy Gdańskiej 71 i 75 i zdobienia wokół okien. Mogliby zrobić właściciele tych kamienic, bo w trakcie budowy drogi Miasto nie ma takich możliwości. Dodatkowo wizualizacje nie uwzględniają konieczności wzmocnienia ścian tych kamienic (brak wzmocnienia ściany, po wyburzeniu sąsiedniej kamienicy, był jednym z powodów zawalenia się ściany w kamienicy przy ulicy Grodzkiej, budynek udało się uratować i jego kosztowny remont niedawno się zakończył).

Wizja Stowarzyszenia Bydgoszcz G10

Stowarzyszenie Bydgoszcz G10 postuluje o zachowanie historycznej kamienicy przy Gdańskiej 73. Miałoby to pozwolić w przyszłości na remont elewacji lub nawet przebudowę i nadbudowę do gabarytów sąsiednich budynków. Społecznicy podkreślają, że brak wyburzeń to zachowanie spójności szpaleru drzew (pozostawienie obecnie rosnących dwóch drzew, planowanych do usunięcia pod drogę) oraz zaniechanie planów budowy kolejnego skrzyżowania. Bydgoszcz G10 nie jest przeciwna budowie drogi wewnątrz kwartału Pomorska, Świętojańska, Cieszkowskiego i Gdańska, ale chce, żeby była to ślepa (dla samochodów) ulica z wjazdem od ulicy Pomorskiej. Nowomazowiecka miałaby się kończyć ciągiem pieszo-rowerowym.

Stowarzyszenie przedstawiło kilka wizualizacji, w tym trzy warianty pokazujące teren kamienicy Gdańska 73. Jedna z nich, historyczna, to pokazanie jak kamienica wyglądała w przeszłości (na podstawie rysunku z Archiwum Państwowego) tj. z odtworzonymi naczółkami, opaskami okiennymi i boniowaniem. Druga (nowoczesna) to pokazanie jak mogłaby wyglądać gdyby ją nadbudowano. Przy czym autorzy nie skupiali się na detalach architektonicznych, a bardziej na pokazaniu formy urbanistycznej. Trzecia to pokazanie ulicy Gdańskiej bez wspominanej kamienicy, ze ślepymi ścianami i bilbordami reklamowymi. Takimi samymi jakie są na ślepej ścianie kamienicy na drugim końcu planowanej ulicy Nowomazowieckiej. G10 pokazało również wizualizację przejścia przez bramę kamienicy Gdańska 73 z zielenią.

Wizja Bydgoskiego Ruchu Miejskiego

Bydgoski Ruch Miejski w opublikowanych 8 sierpnia propozycjach wnioskuje o rezygnację z wyburzenia Gdańskiej 73, budowę uliczki (sięgacza) od ulicy Pomorskiej, który miałby się skończyć przed budynkiem Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych oraz dalsze wytyczenie ciągu pieszo-rowerowego do ulicy Gdańskiej. W uzasadnieniu można przeczytać między innymi, że “przebicie nowej ulicy nie rozwiąże w żaden sposób problemów komunikacyjnych śródmieścia (np. na ul. Śniadeckich) – co więcej, zgodnie z aktualną wiedzą urbanistyczną, może je pogorszyć: udowodniono, że nowe połączenie drogowe w ścisłej zabudowie powoduje wzrost ilości pojazdów je wykorzystujących z uwagi na powstały popyt indukowany (Paradoks Braessa, Prawo Lewisa-Mogridge’a)”. Dodatkowo społecznicy proponują przeniesienie ruchu autobusowego na ulicę Świętojańską: “na rzecz obsługi komunikacją zbiorową proponujemy rozważenie alternatywnych rozwiązań niż funkcjonujące dotychczasowo, np. wprowadzenie rozwiązania w postaci “kontra-buspasa” na ulicy Świętojańskiej, z wykorzystaniem dogodnego układu ulic (szerszy kąt skrzyżowania Mazowiecka-Pomorska w kierunku północnym niż w południowym, jak i szeroki kąt skrzyżowania Pomorska-Świętojańska w kierunku wschodnim) – takie nowatorskie rozwiązanie jest zastosowane np. w Gdyni na odcinku ponad 1 km”.

Na przedstawionych wizualizacjach można zauważyć, ulicę z kilkoma miejscami parkingowymi. Wizualizacja różni się od wizji MPU umiejscowieniem ludzi – MPU przewiduje dla nich chodnik (ze względu na duży ruch pojazdów), a BRM proponuje poruszanie się po jezdni (ze względu na maksymalnie ograniczony ruch samochodów).

MPZP Śródmieście-Świętojańska

Obecnie Miejska Pracownia Urbanistyczna zbiera wnioski do planowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nazwanego Śródmieście-Świętojańska. W kolejnym etapie wnioski zostaną uwzględnione (lub nie) i na tej podstawie powstanie projekt planu. Sporo jeszcze może się zmienić, więc warto wyrazić swoją opinię do 11 sierpnia włącznie. Można to zrobić pisząc e-mail do MPU: sekretariat@mpu.bydgoszcz.pl

Można wejść na platformę Voxly. Tam dostępne są szczegóły aktu planowania (klik) oraz jest link umożliwiający przygotowanie wniosku w sprawie konsultowanego aktu. Można również wysłać list do Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Bydgoszczy na adres: ul. Grudziądzka 9-15, 85-130 Bydgoszcz. Ważne, żeby podpisać się swoim imieniem i nazwiskiem oraz podać adres zamieszkania.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x