29 sie [Kazimierza Wielkiego] Sierpień 2023
Trwa budowa dwóch mostów w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Wkrótce miną dwa lata od rozpoczęcia prac budowlanych.
Jeden most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego stoi od początku XXI wieku. Już wtedy planowano budowę drugiego, przygotowano nawet skrzyżowania, żeby w czasie jego budowy nie utrudniać ruchu samochodów. Z czasem do projektu dodano jeszcze jeden most, tym razem tramwajowy, zakres prac znacznie się powiększył i ogromnych utrudnień nie udało się uniknąć.
Nowe mosty mają długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na drogowym powstaje ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.
Konieczna będzie przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Te na ulicy Fordońskiej i Toruńskiej pozostaną mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej). Remont przechodzi też 600-metrowe torowisko przy ulicy Perłowej, które łączy ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowaniem Toruńskiej z torami (tej części dzisiaj nie pokazuję w galerii).
Inwestycja pochłonie ponad 153 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace w teorii powinny się zakończyć w lipcu tego roku. Jednak jesienią ubiegłego roku wykonawca złożył wniosek o wydłużenie terminu o dwanaście miesięcy, a później zmniejszył roszczenie do sześciu i zobligował się do wykonania wszystkich prac do końca tego roku. Na początku sierpnia ZDMiKP poinformował, że zgodnie z aneksem do umowy most tramwajowy ma być gotowy do 15 grudnia (z pozwoleniem na użytkowanie), a drogowy do 29 lutego 2024 (z pozwoleniem na użytkowanie).
Budowa
Budowę rozpoczęto niemal dwa lata temu (we wrześniu 2021 roku). Rozkopano wtedy ulicę Fordońską po stronie ulicy Łęczyckiej. Kolejne miesiące to przebudowa jezdni i budowa nowego torowiska. Ten etap prac miał się zakończyć w sierpniu ubiegłego roku, ale nie udało się tego osiągnąć. W czerwcu tego roku nie było jeszcze ostatniej warstwy asfaltu, ułożono ją latem. Obecnie prace drogowe prowadzone są na jezdni w kierunku Fordonu i w związku z tym ruch odbywa się po jezdni w kierunku centrum. W międzyczasie trwała budowa rozjazdów tramwajowych. Te prace udało się zakończyć w tym roku i od tego czasu tramwaje jeżdżą już tutaj po obu torach. Front robót torowych przeniósł się na drugą stronę rzeki. Teraz tam tramwaje jeżdżą wahadłowo.
Dużo sprawniej postępują prace przy budowie mostu tramwajowego i drogowego. Most tramwajowy ma zamontowane słupy trakcyjne i ułożone torowisko. Na dojeździe do mostu od strony ulicy Toruńskiej trwa układanie płyt betonowych, a przy budowie czekają tory tramwajowe, które zostaną umieszczone w rowkach tych płyt. Na dojazdach do mostu drogowego ułożono częściowo pierwszą warstwę asfaltu. Na samym moście trwa montaż zbrojenia w miejscu drogi pieszo-rowerowej.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.