[Fordon] Przebudowa stacji i budowa nowej

[Fordon] Przebudowa stacji i budowa nowej

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje się do rozbudowy stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon. Powstaną nowe tory oraz drugi przystanek kolejowy.

PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje projekt likwidacji wąskich gardeł i zwiększenia przepustowości linii kolejowych. W ramach projektu przebudowana ma być mijanka Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód. W ramach inwestycji stacja Bydgoszcz Fordon częściowo znajdzie się po drugiej stronie ulicy Brzechwy, a bliżej Starego Fordonu powstanie nowy przystanek kolejowy. Kilka dni temu PKP PLK ogłosiło przetarg na wykonanie projektu i realizację prac budowlanych.

Bydgoszcz Fordon to niewielki przystanek kolejowy (kiedyś pełnił funkcję stacji) zlokalizowany w pobliżu ulicy Brzechwy. Przez lata nie był należycie utrzymywany przez spółki z grupy PKP. Z czasem popadł w ruinę, a pod koniec XX wieku przestały się zatrzymywać na nim pociągi. Pod koniec 2008 roku ruch przywrócono, ale do dzisiaj trzeba się postarać, żeby spotkać tutaj pociąg. Według raportu Urzędu Transportu Kolejowego z 2021 roku (opublikowany w sierpniu 2022) na stacji wsiada i wysiada 20-49 pasażerów na dobę. Dla porównania przez dworzec Bydgoszcz Główna przewija się 14000 pasażerów (15-16 miejsce w rankingu najpopularniejszych polskich dworców), Bydgoszcz Wschód i Leśna 700-999 pasażerów na dobę, Bydgoszcz Bielawy 300-499, Bydgoszcz Osowa Góra i Bydgoszcz Błonie 100-149, Bydgoszcz Zachód 20-49 (obecnie przebudowywana), Bydgoszcz Politechnika (w raporcie występuje pod starą nazwą Bydgoszcz Akademia), Bydgoszcz Brdyujście i Bydgoszcz Łęgnowo 10-19. Liczby te często nie odzwierciedlają jaki potencjał mają poszczególne przystanki, które mogłyby być obsługiwane przez coś na wzór trójmiejskiej SKM. Szczególnie pokazywany dzisiaj przystanek Bydgoszcz Fordon wokół którego, w odległości do 650 metrów powstają aż cztery duże (po kilkaset mieszkań) inwestycje deweloperskie. Bydgoskie władzy nie mają jednak chęci do uruchomienia takich przewozów, a temat zazwyczaj wraca tylko przy okazji wyborów. Czy po przeprowadzeniu tej inwestycji władze zmienią zdanie? Wybory samorządowe już w przyszłym roku, więc temat na pewno wróci.

Przystanek znajduje się częściowo na wiadukcie kolejowym nad ulicą Brzechwy. Wiadukt ma jeden czynny, zelektryfikowany tor oraz dwa nieczynne, 35,8 metrów długości, 21 metrów szerokości. Konstrukcja składa się z belek żelbetowych o długości całkowitej wynoszącej 12 metrów, a wysokości 1 metra. Na jednym z przęseł znajduje się peron. Obiekt powstał w 1985 roku i jest w kiepskim stanie technicznym. W udostępnionej przez PKP PLK dokumentacji można przeczytać, że stan dźwigarów głównych jest oceniany na 3 w skali od 0 do 5, belki wykazują typowe uszkodzenia dla takich obiektów budowanych w latach 80-tych. Stan przyczółków i skrzydeł oceniono na 4. Gzymsy, izolację, barierki, stan skarp, nawierzchnię oceniono na 3.
Gorzej niestety jest z filarami. One są oceniane na 2 w skali od 0 do 5. Każdy słup podpory pośredniej w swojej dolnej strefie ma uszkodzenia w postaci rys, spękań oraz odspojenia otuliny betonu. Rysy przebiegają pionow wzdłuż skorodowanyc prętów nośnych. W czasie badań chemicznych stwierdzono występowanie strefy skarbonatyzowanej do głębokości 4,5 cm, czyli o centymetr głębiej niż otulina zbrojenia nośnego. Według stosowanej skali oceny elementy te kwalifikują się do remontu lub wymiany. Podobnie źle oceniane są dylatacje, które przeciekają oraz perony na wiadukcie.

W listopadzie 2018 roku firma Miastoprojekt Katowice oceniła stan techniczny wiaduktu na niedostateczny. Głównie ze względu na filary. We wnioskach podkreślono, że “z uwagi na uszkodzenia słupów podpory pośredniej, które obniżają trwałość całego obiektu, należy wykonać ich remont w przeciągu najbliższych 3 lat, tj. najpóźniej do końca 2021 r.”. Firma prognozowała, że po wykonaniu remontu bieżącego wiadukt będzie mógł być eksploatowany jeszcze przez 20 lat. Jeśli takiego remontu nie przeprowadzi się w zalecanym terminie to powinna zostać wykonana nowa ocena stanu technicznego obiektu.

Inwestycja

Plany spółki PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają przywrócenie funkcji stacji obecnemu przystankowi osobowemu, zwiększenie przepustowości na linii kolejowej, centralizację sterowania ruchem kolejowym na dwóch stacjach w jednym punkcie technicznym, a także osiągnięcie następujących parametrów eksploatacyjnych: prędkość maksymalna 100 km/h (pociągi pasażerskie) i 70 km/h (pociągi towarowe), perony długie na 120 metrów (z możliwością wydłużenia do 150 metrów).

Plany zostaną osiągnięte między innymi dzięki: wymianie nawierzchni torowej, wymianie rozjazdów, likwidacji przejazdu przez tory w ciągu ulicy Dworzec i przejścia w ciągu ulicy Magazynowej. W dokumentacji przetargowej PKP PLK wskazuje nazwy przystanków kolejowych: Bydgoszcz Osiedle Bajka dla planowanego peronu w kierunku centrum (po stronie zachodniej od ulicy Brzechwy), Bydgoszcz Fordon dla planowanego do przebudowy peronu w kierunku Wisły oraz Bydgoszcz Stary Fordon dla peronów planowanych przed ulicą Fordońską. Nazwy te jedna są traktowane roboczo i mogą ulec zmianie w czasie uzgodnień. Na każdym peronie ma się znaleźć między innymi jedna wiata, trzy ławki, dwa kosze na śmieci, kosz na selektywną zbiórkę odpadów oraz cztery stojaki rowerowe.

W zakresie wiaduktu nad ulicą Brzechwy przewidziano rozbiórkę istniejącej i wykonanie nowej izolacji poziomej, oczyszczenie i naprawę dylatacji, oczyszczenie i naprawę zabezpieczenia antykorozyjnego. Zgodnie z oceną stanu technicznego z 2018 roku pozwoli to wydłużyć życie wiaduktu mniej więcej do 2046 roku.

Wykonawca inwestycji będzie miał 50 dni na przygotowanie koncepcji projektowej, a na wykonanie projektu i przeprowadzenie prac budowlanych 30 miesięcy od dnia podpisania umowy. Nie przewidziano przygotowania wizualizacji.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    8 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Tomas
    Tomas
    8 miesięcy temu

    Pytanie do tej inwestycji jest z mojej strony jedno czy kolej w BDG ma potencjał zostania SKMką? Bo fajnie jak by z takiego Fordonu można było dojechać np do BPPT ale tez z poprawa czestotliwosci. Do tego jeden bilet miejski.

    Jacek
    Jacek
    8 miesięcy temu

    Wierząc załączonym rysunkom to lokalizacja nowego przystanku jest nietrafiona. Sens miałby przystanek centralnie pod wiaduktem albo przynajmniej na styk do niego. Z wyjściami bezpośrednio do nowych przystanków autobusowych na ul. Fordońskiej zlokalizowanych na przebudowanym wiadukcie. Budowa 2 toru w tym miejscu zbędna. Ewentualne kursy kończące w Fordonie mogłyby wjeżdżać na zasadzie wjazdu “kieszeniowego” (wahadłowego).

    Jacek
    Jacek
    8 miesięcy temu
    Reply to  Jacek

    Dotarłem do szkiców PKP na podkładzie mapowym. Cofam zastrzeżenia. Perony będą na styk z wiaduktem drogowym od strony północnej. To prawidłowa lokalizacja.

    Adam
    Adam
    8 miesięcy temu

    Dziwi mnie czemu stan wiaduktu i zdjęcia na stronie PKP przedstawiają obiekt przed remontem. Obecnie obiekt jest po remoncie i wygląda inaczej. Filary też naprawione. Błąd? Niedopatrzenie? Może Pan redaktor sprawdzi. https://bydgoszcz.tvp.pl/46225302/kolejarze-podsumowali-ubiegloroczne-inwestycje

    Marek K.
    Marek K.
    8 miesięcy temu
    8
    0
    Would love your thoughts, please comment.x