[Nowy Port] Konstrukcja gotowa

[Nowy Port] Konstrukcja gotowa

Kilka tygodni temu zakończyło się wznoszenie konstrukcji I etapu inwestycji Nowy Port. Budynki powstają w centrum miasta, w pobliżu Opery Nova i Śluzy Miejskiej.

Nowy Port to powstający kompleks budynków mieszkalnych, usługowych i biurowych. Łącznie zaplanowano kilkanaście budynków, w tym cztery 36-metrowe budynki wielorodzinne. W budynkach znajdzie się 650-700 mieszkań (około 32 000 m2 powierzchni użytkowej), część biurowa i usługowa (około 9000 m2), a pod budynkami zaplanowano dwukondygnacyjną halę garażową. Elewacja budynków ma zostać wykonana z wysokiej jakości materiałów. Pojawi się na nich szlachetny kamień oraz drewno.

W pierwszym etapie powstają budynki pomiędzy ulicą Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy i nowoprojektowaną, miejską zieloną aleją. Zabudowa będzie stanowić około 30% całego projektu. Zaplanowano tutaj obiekt podzielony funkcjonalnie na siedem części. Trzy z nich będą miały po cztery kondygnacje nadziemne (dwie od strony Obrońców Bydgoszczy i jedna od strony Marcinkowskiego), dwie z nich będą miały po sześć kondygnacji nadziemnych (od strony nowej, zielonej alei) i dwie po jedenaście kondygnacji nadziemnych (będą to dominanty wysokościowe wewnątrz dziedzińców). Łącznie powstanie tutaj 177 mieszkań. W pierwszym etapie rewitalizację przejdzie historyczna, ceglana zabudowa po fabryce Befana od strony Śluzy Miejskiej. W budynkach zaplanowano przestrzeń dla gastronomii. Natomiast na rogu ulicy Marcinkowskiej i Obrońców Bydgoszczy powstaje budynek biurowy.

Inwestor zaplanował trzy osie komunikacyjne przy inwestycji – zielona aleja, pasaż pieszy oraz bulwary nadrzeczne. Wewnątrz kwartałów zabudowy zaprojektowano również prywatne dziedzińce dla mieszkańców. Zielona aleja będzie główną osią komunikacyjną dla samochodów, a zarazem ma być przyjazna pieszym i rowerzystom. Wszystko dzięki szerokim chodnikom, uspokojonemu ruchowi samochodów, wyniesionym przejściom naziemnym oraz szpalerowi platanów. Aleja jest wzorowana na ulicach handlowych europejskich miast i przy niej zaplanowano miejsce na lokale usługowe.

W związku z budową alei inwestor wystąpił z wnioskiem do Prezydenta Bydgoszczy o nadanie jej nazwy “Nad Portem”. Nazwa ta funkcjonowała kilkadziesiąt metrów dalej, przed II Wojną Światową, na fragmencie ulicy Marcinkowskiego (przy Śluzie Miejskiej). Jak się Wam podoba pomysł nadania historycznej nazwy planowanej ulicy?

Budowa

Budowa I etapu inwestycji Nowy Port wystartowała pod koniec 2020 roku. W pierwszej kolejności inwestor, który jest jednocześnie generalnym wykonawcą, zabrał się za zabytkową zabudowę dawnej Befany. Konieczne było rozebranie części budynków. Pozostawiono jeden obiekt, którego konstrukcję wzmocniono. W środku rozebrano ścianki działowe, skuto tynki, usunięto podłogi i zdemontowano niepotrzebne instalacje, a na zewnątrz zbudowano od nowa dwa balkony.

W kolejnym etapie wykonawca mógł przystąpić do wykonywania kondygnacji podziemnych w głębi działki, a później do wznoszenia konstrukcji nad garażami. Kilka miesięcy później rozpoczęło się wznoszenie konstrukcji budynku biurowego na rogu ulicy Marcinkowskiego i Obrońców Bydgoszczy. Obecnie wszystkie budynki już stoją. Pod koniec kwietnia nad nimi zawisła wiecha.

Prace budowlane przeszły na etap wykończeniowy, kolejne ściany obstawiane są rusztowaniami koniecznymi do wykonania elewacji, wstawiane są okna, a we wnętrzach trwa układanie niezbędnych instalacji, stawianie ścianek działowych, tynkowanie ścian. Na zabytkowym budynku zamontowano nową konstrukcję dachu oraz otoczono frontową elewację rusztowaniami.

Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
umbra
umbra
10 miesięcy temu

Ale naćkane w jednym miejscu.

Mariusz
Mariusz
10 miesięcy temu

Nad portem? A może Nowojorska? Z całym szacunkiem do naszej historii, ale z tego co widzę to zaproponowana nazwa po prostu nie pasuje do rozmachu, skali i jakości, świetności tej przyszłej ulicy, która ma być główną arteria i osią Nowego Portu. Uważam, że to miejsce zasługuje na więcej, na nazwanie rzeczy właściwie i po imieniu. Dlatego proszę, abyście przeanalizowali sobie propozycję, aby główną arterię, tzn odcinek od Focha do Obrońców Bydgoszczy nazwać ulicą Nowojorską, a fragment obecnej ul. Marcinkowskiego, mam na myśli odcinek od mostów Solidarności do skrzyżowania z ul. Obrońców Bydgoszczy, przemianowali na ulicę Nowy Port, która to świetnie współgrała by z ul Stary Port. Co do Nowojorskiej, nazwa ta ma informować mieszkańców i przyjezdnych także o charakterze zabudowy i skąd architekci zaczerpnęli inspirację, do jakiego miejsca nawiązali. Po co mamy to ukrywać, że z Nowego Jorku? Naprawdę nie ma się czego wstydzić, czy czegoś obawiać. Jeśli to są kompleksy to proszę Was odstawcie je na bok i odważnie… Czytaj więcej »

Paweł
Paweł
10 miesięcy temu

Robi wrażenie 🙂 Gruzowisko na przeciwko opery straszyło przez wiele lat. Tym lepiej, że to już jedynie wspomnienie. Dobrze że całym kwartałem zajął się jeden deweloper. Dzięki temu całość będzie spójna wizualnie.

4
0
Would love your thoughts, please comment.x