[Armii Krajowej] Konstrukcja złożona

[Armii Krajowej] Konstrukcja złożona

Trwa budowa wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Armii Krajowej. Niedawno zmontowano konstrukcję łuków podtrzymujących pomost.

Wiadukty drogowe w ciągu ulicy Armii Krajowej zbudowano w 1984 roku. Konstrukcje powstały w trakcie budowy drogi w kierunku Gdańska, która miała odciążyć ulicę Gdańską. Po 35 latach intensywnego użytkowania (do niedawna przebiegała tędy droga krajowa nr 5) wiadukty nie były w dobrym stanie technicznym. W połowie 2019 roku rozebrano konstrukcję z jezdnią w kierunku Gdańska, a po kilku miesiącach w tym samym miejscu oddano do użytku nowy obiekt.

Dokładnie te same prace przewidziano na wiadukcie z jezdnią w kierunku centrum. Konstrukcja nowej przeprawy została zaprojektowana jako łuk stalowy ze ściągiem, z pomostem o konstrukcji belkowej zespolonej. Powstaje w miejscu starej przeprawy, którą zburzono kilka miesięcy temu. Jej główne parametry pozostaną bez zmian tj. nie zmieni się skrajnia pionowa nad torami kolejowymi, dalej będą dwa pasy ruchu w kierunku Bydgoszczy, wysokość konstrukcyjna pomostu nie zostanie powiększona. Znikną jedynie podpory.

Na wiadukcie zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,8 metra, dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy, opaski, bariery. Łączna szerokość konstrukcji to nieco ponad 17 metrów. Rozpiętość przęsła wyniesie nieco ponad 72 metry, a długość całkowita 3 metry więcej. Stalowy łuk w kolorze niebieskim, który będzie utrzymywał ustrój nośny.

Budowa

Inwestycję rozpoczęto w październiku od rozbiórki starej konstrukcji. Realizowano ją ze sporymi problemami, bo zarządca torów kolejowych cofnął zgodę na wyłączenie prądu. Z tego powodu przez kilka tygodni nie można było prowadzić nocnych rozbiórek. Ten etap inwestycji ostatecznie udało się zakończyć w lutym.

W tym samym czasie trwały prace przy budowie nowych podpór oraz spawaniu konstrukcji wiaduktu w Kielcach. W lutym jego pierwsze elementy przywieziono na plac budowy, elementy następnie łączono w całość. Po zakończeniu budowy podpór rozpoczęło się nasuwanie pomostu, a następnie montaż łuków podtrzymujących pomost. Montaż zakończono pod koniec maja. Pozwoliło to na otwarcie nowego etapu inwestycji tj. etapu wykończeniowego – teraz na budowie wykonywana będzie izolacja obiektu oraz układanie nawierzchni.

Inwestycję realizuje firma Mostostal Kielce. Projekt przygotowało konsorcjum firm MP-Mosty i MPRB. Łączny koszt inwestycji to niecałe 30 mln złotych. Pierwotnie prace miały się zakończyć w połowie roku, jednak cofnięcie zgody na wyłączenia prądu wydłużyło czas budowy.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    3 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Paweł
    Paweł
    1 rok temu

    Szkoda trochę, że oba łuki nie są identyczne. Różnią się chociażby tym, że starszy ma 3 poprzeczne łączenia, a nowy 5.

    Paweł
    Paweł
    1 rok temu

    Jestem za! 😉

    3
    0
    Would love your thoughts, please comment.x