[Rondo Jagiellonów] Konsultacje społeczne

[Rondo Jagiellonów] Konsultacje społeczne

Kosmetyczny remont za kilkadziesiąt milionów złotych, paraliż komunikacyjny, pułapka dla niepełnosprawnych i fikcyjne konsultacje? Startują konsultacje w sprawie przebudowy ronda Jagiellonów.

Rondo Jagiellonów to najważniejszy węzeł komunikacyjny w mieście. Krzyżuje się tutaj większość linii tramwajowych, kilka dziennych linii autobusowych, autobusowe linie regionalne i wszystkie nocne linie autobusowe. W godzinach szczytu tworzą się tutaj korki, szczególnie na jezdniach od dworca autobusowego i od 3 Maja. W przyszłym roku rondo minie 50 lat istnienia ronda w obecnej formie. Wszystko wskazuje na to, że kolejne kilkadziesiąt właściwie się nie zmieni. Poza kosmetyką.

Kilka lat temu, podczas kampanii samorządowej (2018 rok), obecny Prezydent zapowiadał, że dostosowanie ronda do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie priorytetem. W 2021 roku Miasto przeszło do fazy działania. Zdecydowano wykonać trzy koncepcje przebudowy ronda. 18 kwietnia startują konsultacje społeczne w sprawie zaprezentowanego projektu. Jednego. Miasto/Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej nie zdecydowało się skonsultować wszystkich koncepcji, które miały powstać, bo każda z nich miała wady. Przygotowano więc ostateczną koncepcję, którą teraz będzie się konsultować. 17 kwietnia odbyła się konferencja prasowa w sprawie konsultacji, przedstawiciel ZDMiKP Marek Stanek stwierdził na niej: “Więcej wariantów powstało, ponieważ projektanci też mieli jakieś swoje pomysły. Natomiast do realizacji został skierowany ten, ponieważ w pozostałych wariantach zawsze występowały duże wady”. W kontekście likwidacji kładki na Wojska Polskiego Marek Stanek dodał: “Konsultacje społeczne i badanie takiej nazwijmy to opinii publicznej to był jeden z małych elementów analizy wielokryterialnej. Wybór wariantu został dokonywany nie tylko na podstawie głosów. No mieszkańcy oczywiście mają swoje potrzeby, mają swoje zdanie, natomiast my musimy uwzględnić komplet – kosztochłonność, wpływ na ruch drogowy, na bezpieczeństwo, zajętość terenu i tak dalej i tak dalej”.

Po co więc konsultacje? Na co będą miały wpływ? Wiceprezydent Mirosław Kozłowicz stwierdził: “Chcemy poznać opinie mieszkańców. Konsultacje są elementem obowiązkowym podczas tworzenia dokumentacji projektowej. (…) Przecież są możliwe niewielkie modyfikacje (…)”. Jakie?

Wszystko wskazuje na to, że zmiany będą kosmetyczne. Dla kierowców zmian właściwie się nie przewiduje, dla motorniczych też. Poza nowym przystankiem. Niepełnosprawni i bezdomni będą mieli do dyspozycji windy. Windy, które są urządzeniami awaryjnymi (w przypadku niedostatecznego bieżącego utrzymania i instalacji na świeżym powietrzu). Są więc duże szanse, że miesiącami będą wyłączone z użytkowania (po okresie gwarancji), bo bieżące utrzymanie jest realizowane w śladowym zakresie. W przypadku miejskich inwestycji, wielokrotnie o tym pisałem na Bydgoszcz w budowie. Rowerzyści mieli ciężko pokonać rondo i dalej będą mieli ciężko. Ich sytuacja poprawi się tylko w jednej relacji.

Ciekawym jest fakt chęci instalacji wind w momencie, kiedy wiadomo że Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej nie stać na ich bieżące utrzymanie. Idealnym tego przykładem jest winda przy dworcu kolejowym. Została unieruchomiona dokładnie 1 września 2022 roku z powodu awarii modułu elektronicznego. Kilka tygodni temu jeden z członków Stowarzyszenia Bydgoszcz G10 otrzymał odpowiedź na pismo w sprawie przyczyn awarii i terminu naprawienia tego urządzenia. Odpowiedź Pana Wojciecha Nalazka (p.o. dyrektora ZDMiKP) wskazuje, że naprawa jest zbyt kosztowna i z niej zrezygnowano. Dodatkowo okazuje się, że nie prowadzi się ewidencji awarii, nie wiadomo jak długo windy są wyłączone z użytkowania, jak często i nie wiadomo ile wind jest pod zarządem Miasta i spółek zależnych. Po wysłaniu tego pisma powieszono kartki “awaria windy” oraz “sprawna winda w budynku dworca”. Mirosław Kozłowicz i “Pani z Zarządu Dróg” (nie podano nazwiska) zdecydowali się sprawdzić jak działają windy, ale tylko na przystanku Bydgoszcz Leśna i Wschód. Może to też być przypadek, bo nikt już nie pamięta o windzie przy dworcu głównym, a ewidencja nie istnieje.

Ciekawa jest też odpowiedź oficjalnego profilu Miasta na Facebooku na mój komentarz w sprawie windy przy dworcu, bo można z niego wynieść wnioski nieco inne od tego co czytamy w oficjalnym piśmie tj. że jednak wiadomo ile razy były serwisowane i dodatkowo główny moduł sterujący jest bardzo łatwo dostępny: “wiemy więcej. Wspomniana winda przy dworcu PKP jest notorycznie dewastowana przez osoby bezdomne. Nie pomogły częste kontrole Straży Miejskiej. Była już dwukrotnie serwisowana, ale obecnie awaria wymaga ogromnych środków na naprawę. Ze względu na to, że do dworca PKP osoby niepełnosprawne mogą dojść w inny sposób, ZDMiKP zdecydował odłożyć naprawę tej windy w czasie. Damy znać kiedy zostanie naprawiona, jak będziemy mieli takie informacje. Z windami na nowym rondzie Jagiellonów sytuacja będzie inna. Cała infrastruktura będzie należała do miasta i będzie nieustannie monitorowana, żeby zapobiegać dewastacjom i awariom.”

Pełna treść pisma znajduje się poniżej:

Zmiany

Jutro startują konsultacje społeczne w sprawie zmian na rondzie Jagiellonów. Zmiany mają dotyczyć głównie osób niepełnosprawnych. 18 kwietnia zostanie uruchomiona specjalna strona internetowa (klik) gdzie będzie można wyrazić swoją opinię na temat planowanych zmian. Konsultacje potrwają do 9 maja i są skierowane do wszystkich mieszkańców.

Inwestor chce zamontować osiem wind. Po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania (jedna na dwa wyjścia) oraz po cztery na cztery perony tramwajowe. Aby zmieścić te urządzenia będzie trzeba nieco skorygować jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach z ronda. Dodatkowo zaplanowano dodanie pasów rowerowych w relacji wschód – zachód (dworzec autobusowy – Gdańska). W kierunku mostu Bernardyńskiego nie jest to możliwe ze względu na zbyt niskie barierki. Miasto sugeruje, że rowerzyści będą mogli korzystać z wind. Pod warunkiem, że windy będą czynne, a rower się zmieści (na pewno nie zmieści się z popularnymi przyczepkami dla dzieci). Znacznie zmienią się przystanki tramwajowe na wysokości biurowca Banku Pocztowego (są uruchamiane awaryjnie). Obecnie na perony wchodzi się po jezdni ulicy Jagiellońskiej, po przebudowie pojawią się tam schody do tunelu i dwie windy.

Zmiany czekają też same wejścia do tunelu. Zadaszenia zostaną upodobnione do tych przy dworcu kolejowym tj. zamiast łukowatego będą miały kwadratowy kształt. Dodatkowo zaplanowano zadaszenie nad istniejącymi peronami tramwajowymi. Remont czeka też konstrukcja tunelu, schody wejściowe do tunelu. Zniknie większość lokali handlowych. Z wizualizacji wynika, że pozostaną te po południowej stronie – tj. na ścianie od strony Brdy, a reszta zostanie zlikwidowana.

W trakcie konsultacji zapowiadany jest spacer badawczy z udziałem projektanta i pracowników miasta oraz spotkanie konsultacyjno-informacyjne w trybie on-line.

Miasto zamierza skorzystać z funduszy unijnych aby dofinansować ten remont. Nie wskazano ile będzie kosztować ten remont, ale dofinansowanie ma wynieść około 27 mln złotych. Nie wskazywany jest termin remontu, na pewno nie wystartuje to wcześniej niż za rok. ZDMiKP chce skoordynować inwestycję z innymi inwestycjami w mieście, bo podczas remontu rondo ma być wyłączane z użytku fragmentami. Przewiduje się wahadłowy ruch tramwajowy. Na dużo mniej obciążonym odcinku przy Kazimierza Wielkiego tramwaje miały spore opóźnienia, tutaj mamy ogromny węzeł komunikacyjny, więc opóźnienia mogą być ogromne.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    11 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Tomas
    Tomas
    1 rok temu

    A czy będzie sygnalizacja? W planach kiedyś była, bo chyba to ostatnie duże rondo w BDG na którym takowego rozwiązania nie wprowadzono.

    Paweł
    Paweł
    1 rok temu

    Nadal nie jestem przekonany co do tego, że wiaty należy W CAŁOŚCI wymieniać po ledwie kilkunastu latach. Nie wystarczyłby remont obecnych plus dodanie wind? Wygląda mi to trochę na szastanie kasą, zwłaszcza w dobie kryzysu i kurczącego się budżetu.
    “Wspomniana winda przy dworcu PKP jest notorycznie dewastowana przez osoby bezdomne.”
    Jak to dobrze, że wind na Rondzie Jagiellonów nikt nie będzie dewastował, bo w okolicy nie ma bezdomnych. …chociaż nie …czekaj 😉
    Zresztą słaby ten przytoczony argument UM. Z niego już bardzo blisko do podejścia pt.: “Nie będziemy naprawiać wind, bo i tak ją zdewastują”.

    Paweł
    Paweł
    1 rok temu

    Dobrze że planują dołożyć dwa nowe wyjścia z podziemiu na przystanek tramwajowy na Jagiellońskiej. Wiadomo jednak, dlaczego jedno z nich jest równoległe do torów, a drugie po skosie? 🙂 Dziwnie, niesymetrycznie to wygląda. Może jakieś instalacje pod ziemią, których “nie da się przenieść”?

    Doma
    Doma
    1 rok temu

    Niestety bez zmian zostaną elektroniczne wyświetlacze na przystankach, które są najbrzydsze na świecie (wyglądają jak stare telewizory plazmowe za szklaną witryną), są najbardziej awaryjne na świecie (co chwila nie działają albo częściowo są przepalone?), są najmniej przyjazne dla pasażera na świecie (odleglosc aby coś przeczytać w warunkach idealnych tj. W nocy, znacznie gorsza niż w jakimkolwiek innym mieście z elektroniczną informacją), a w dzień to tragedia a jak jest słońce to nic nie widac 🙁 Najgorsze że nikt nie wyciąga wniosków- zamiast przyznać się do błędu i więcej nie instalować tego bubla, co roku są instalowane nowe 🙁

    Złom
    Złom
    1 rok temu
    Reply to  Doma

    Są drogie, nic nie widać, ale za to szybko się psują 🙂

    Isqa
    Isqa
    11 miesięcy temu

    XXI wiek a ci przejśćie podziemne utrzymują? zasypać i zrobić zebry w poziomie terenu z sygnalizacją świetlną – po problemie

    Radek
    Radek
    11 miesięcy temu
    Reply to  Isqa

    Jak pieszy korzystający z ronda kujawskiego zdecydowanie wolałbym przejść “po skosie” dołem niż czekać na tych wszyyyyystkich światłach, tragedia. Z rondem Jag byłoby identycznie + mega korki dla samochodów

    Rowerzysta
    Rowerzysta
    11 miesięcy temu

    Dzień dobry,
    plan ścieżek rowerowych to jakaś tragedia. Po południowej stronie, jadąc rowerem prosto, trzeba będzie bardzo uważać na samochody skręcające w prawo. A na północnej, ścieżka rowerowa nagle się urywa. Może nie jestem znawcą, ale na logikę nie wygląda to dobrze.
    Pozdrawiam

    Max
    Max
    6 miesięcy temu

    rondo jagiellonów i okolice to jedno z tych miejsc Bydgoszczy których szczerze nienawidzę. totalna pustynia, na dodatek zawalona samochodami. po 16 wyludnia się i przygnębia – unikam jak tylko mogę. jako kierowca ni to rondo, ni skrzyżowanie – zawsze jadę na czuja. .

    11
    0
    Would love your thoughts, please comment.x