[Armii Krajowej] Kwiecień 2023

[Armii Krajowej] Kwiecień 2023

Przy ulicy Armii Krajowej trwa budowa wiaduktu. Złożono część metalowego pomostu i zaczęto go nasuwać na docelowe miejsce.

Wiadukty drogowe w ciągu ulicy Armii Krajowej zbudowano w 1984 roku. Konstrukcje powstały w trakcie budowy drogi w kierunku Gdańska, która miała odciążyć ulicę Gdańską. Po 35 latach intensywnego użytkowania (do niedawna przebiegała tędy droga krajowa nr 5) wiadukty nie były w dobrym stanie technicznym. W połowie 2019 roku rozebrano konstrukcję z jezdnią w kierunku Gdańska, a po kilku miesiącach w tym samym miejscu oddano do użytku nowy obiekt.

Dokładnie te same prace przewidziano na wiadukcie z jezdnią w kierunku centrum. Konstrukcja nowej przeprawy została zaprojektowana jako łuk stalowy ze ściągiem, z pomostem o konstrukcji belkowej zespolonej. Powstaje w miejscu starej przeprawy, którą zburzono kilka miesięcy temu. Jej główne parametry pozostaną bez zmian tj. nie zmieni się skrajnia pionowa nad torami kolejowymi, dalej będą dwa pasy ruchu w kierunku Bydgoszczy, wysokość konstrukcyjna pomostu nie zostanie powiększona. Znikną jedynie podpory.

Na wiadukcie zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,8 metra, dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy, opaski, bariery. Łączna szerokość konstrukcji to nieco ponad 17 metrów. Rozpiętość przęsła wyniesie nieco ponad 72 metry, a długość całkowita 3 metry więcej. Stalowy łuk, który będzie utrzymywał ustrój nośny, zostanie pomalowany na niebiesko.

Budowa

Rozbiórka starego wiaduktu w ciągu ulicy Armii Krajowej wystartowała w październiku. Realizowano ją ze sporymi problemami, bo zarządca torów kolejowych cofnął zgodę na wyłączenie prądu. Z tego powodu przez kilka tygodni nie można było prowadzić nocnych rozbiórek. Ten etap inwestycji ostatecznie udało się zakończyć w lutym.

W tym samym czasie trwały prace przy budowie nowych podpór oraz spawaniu konstrukcji wiaduktu w Kielcach. W lutym jego pierwsze elementy przywieziono na plac budowy, elementy następnie łączono w całość. Po zakończeniu budowy podpór rozpoczęło się nasuwanie pomostu. Ten obecnie znajduje się kawałek przed torami kolejowymi i dalsze jego nasuwanie uzależnione jest od włączeń prądu w sieci trakcyjnej. Na transport z Kielc czekają jeszcze łuki, które będą podtrzymywać pomost oraz urządzenia dylatacyjne, które wykonano w Niemczech i niedawno przewieziono do Kielc.

Inwestycję realizuje firma Mostostal Kielce. Projekt przygotowało konsorcjum firm MP-Mosty i MPRB. Łączny koszt inwestycji to niecałe 30 mln złotych. Pierwotnie prace miały się zakończyć w połowie roku, jednak cofnięcie zgody na wyłączenia prądu wstrzymało prace rozbiórkowe i wydłużyło czas budowy.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x