10 lut [Kazimierza Wielkiego] Zimowa budowa
Trwa budowa mostów w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Na plac budowy zwożona jest konstrukcja mostu drogowego.
Budowa drugiego mostu drogowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego planowana była od kilkudziesięciu lat. Już podczas budowy pierwszego (początek XXI wieku) wybudowano skrzyżowania Kazimierza Wielkiego z Toruńską i Fordońską w kształcie umożliwiającym niewielką przebudowę w razie powstania drugiej przeprawy. Z czasem do projektu dodano jeszcze jeden most, tym razem tramwajowy.
Nowe przeprawy mają mieć długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na nowym moście drogowym powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.
Konieczna będzie przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Istniejące pozostaną mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej). Remont przechodzi też 600-metrowe torowisko przy ulicy Perłowej, które łączy ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowaniem Toruńskiej z torami.
Inwestycja pochłonie ponad 153 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace w teorii powinny się zakończyć w lipcu tego roku. Jednak jesienią wykonawca złożył wniosek o wydłużenie terminu o dwanaście miesięcy, a później zmniejszył roszczenie do sześciu i zobligował się do wykonania wszystkich prac do końca tego roku. Na razie nie jest znana decyzja ZDMiKP w sprawie przedłużenia terminu. Na koniec grudnia zaawansowanie finansowe inwestycji wynosiło około 40%.
Mosty
Budowa mostów nad Brdą wystartowała we wrześniu 2021 roku. Rozkopano wtedy jezdnię ulicy Fordońskiej po stronie ulicy Łęczyckiej. Ten etap prac miał się zakończyć w sierpniu ubiegłego roku, ale dopiero kilka tygodni temu udało się oddać do użytku jezdnię (bez ostatniej warstwy asfaltu).
Jeszcze przed oddaniem do użytku jezdni ulicy Fordońskiej wykonawca rozpoczął budowę zjazdów tramwajowych. Prace trwają pomimo opadów śniegu. Od kilkunastu dni trwa betonowanie płyty dolnej torowiska na rozjazdach. Kilka dni temu zmieniono organizację ruchu w rejonie skrzyżowania Kazimierza Wielkiego z Toruńską. Wkrótce i tutaj zaczną się roboty budowlane.
Sama budowa mostów jest realizowana nieco sprawniej. Latem ubiegłego roku montowano konstrukcję mostu tramwajowego, w następnych miesiącach wylano na niej beton. Na początku lutego na plac budowy przywieziono pierwsze elementy mostu drogowego.
Torowisko przy Perłowej
Przebudowa torowiska przy ulicy Perłowej wystartowała w styczniu ubiegłego roku. Rozebrano wtedy wszystkie elementy starego torowiska wraz ze słupami trakcyjnymi, wygrodzeniami i wiatami przystankowymi. Następnie ułożono nowe torowisko, które obecnie jest w zasadzie gotowe. Kilkanaście dni temu wjechał na nie pierwszy tramwaj.
Nie oznacza to jednak szybkiego powrotu tramwajów liniowych na połączenie Toruńskiej z Wojska Polskiego. Obecnie trwa przebudowa skrzyżowania torowiska z ulicą Toruńską. Podczas mojej wizyty nie było widać śladu po pracach budowlanych, właściwie cały teren od weekendu jest przykryty śniegiem. Ruch samochodów odbywa się po jezdni od strony Brdy. Pierwotnie ten etap prac miał się zakończyć w I kwartale tego roku.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
“w kształcie umożliwiającym niewielką przebudowę w razie powstania drugiej przeprawy”
Być może była taka możliwość, ale nasze miasto musi być przecież jak najbardziej rozkopane. Od półtora roku wszystko w tym rejonie rozwalone i końca nie widać. Kapuściska odcięte od wschodniej części miasta – teraz został już tylko autobus “za 8T”, który słynie z odjeżdżania sprzed nosa pasażerom. Mają rozmach.