[Armii Krajowej] Fundamenty podpór

[Armii Krajowej] Fundamenty podpór

Trwa budowa wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Armii Krajowej. Wykonawca przygotowuje się do wznoszenia podpór obiektu.

Wiadukty drogowe w ciągu ulicy Armii Krajowej zbudowano w 1984 roku. Konstrukcje powstały w trakcie budowy drogi w kierunku Gdańska, która miała odciążyć ulicę Gdańską. Po 35 latach intensywnego użytkowania (do niedawna przebiegała tędy droga krajowa nr 5) wiadukty nie były w dobrym stanie technicznym. W połowie 2019 roku rozebrano konstrukcję z jezdnią w kierunku Gdańska, a po kilku miesiącach w tym samym miejscu oddano do użytku nowy obiekt.

Dokładnie te same prace przejdzie wiadukt z jezdnią w kierunku centrum. Konstrukcja nowego wiaduktu została zaprojektowana jako łuk stalowy ze ściągiem, z pomostem o konstrukcji belkowej zespolonej. Powstanie w miejscu starej przeprawy, którą zburzono. Jego główne parametry pozostaną bez zmian tj. nie zmieni się skrajnia pionowa nad torami kolejowymi, dalej będą dwa pasy ruchu w kierunku Bydgoszczy, wysokość konstrukcyjna pomostu nie zostanie powiększona. Znikną jedynie podpory.

Na wiadukcie zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,8 metra, dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy, opaski, bariery. Łączna szerokość konstrukcji to nieco ponad 17 metrów. Rozpiętość przęsła wyniesie nieco ponad 72 metry, a długość całkowita obiektu 3 metry więcej. Stalowy łuk, który będzie utrzymywał ustrój nośny, zostanie pomalowany na niebiesko.

Budowa

Rozbiórka starego wiaduktu w ciągu ulicy Armii Krajowej wystartowała w październiku. Zdemontowano między innymi barierki i lampy oświetleniowe, zdarto asfalt. Pozwoliło to na rozpoczęcie rozbiórki elementów nośnych. Te jednak szybko wstrzymano, bo zarządca torów cofnął zgodę na wyłączenie prądu w sieci kolejowej w godzinach nocnych (ze względu na ruch pociągów tylko w nocy można prowadzić rozbiórki). Po kilku tygodniach PKP PLK wydało ponowne zgody.

Główne prace rozbiórkowe już zakończono, obecnie rozbierane są jeszcze fundamenty podpór wiaduktu od strony Gdańska. Po drugiej stronie torów trwają pierwsze prace przy budowie nowych podpór. Natomiast w Kielcach spawana jest konstrukcja obiektu.

Inwestycję realizuje firma Mostostal Kielce. Projekt przygotowało konsorcjum firm MP-Mosty i MPRB. Łączny koszt inwestycji to niecałe 30 mln złotych. Pierwotnie prace miały się zakończyć w połowie roku, jednak cofnięcie zgody na wyłączenia prądu wstrzymało prace rozbiórkowe i wydłużyło czas budowy.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x