[Zajezdnia Toruńska] Plany modernizacji

[Zajezdnia Toruńska] Plany modernizacji

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Toruńskiej przejdzie modernizację. Kilka tygodni temu złożono wniosek o dofinansowanie inwestycji.

W lipcu 1953 roku oddano do użytku zespół linii tramwajowych „Brda”. Były to torowiska położone głównie wzdłuż Brdy, które łączyły Babią Wieś z Łęgnowem, Kapuściskami i Glinkami. Znaczna rozbudowa bydgoskiej sieci tramwajowej wywołała problem z parkowaniem i serwisowaniem tramwajów. Niewielka zajezdnia przy ulicy Zygmunta Augusta nie wystarczała. W związku z tym podjęto decyzję o budowie nowej zajezdni.

Obiekt zbudowano w latach 1956-1959 przy jednej z odnóg linii „Brda” przy ulicy Toruńskiej. Po jej otwarciu mogło tutaj parkować 100 jednostek taborowych. W latach 80. XX wieku została przebudowana pod kątem dostarczanych tramwajów Konstal, które do dzisiaj jeżdżą po bydgoskich torowiskach. Przez kilkadziesiąt lat była to jedyna czynna zajezdnia tramwajowa w mieście (tą przy Zygmunta Augusta zamknięto w latach 90.). Sytuacja zmieniła się kilka lat temu, kiedy wybudowano kolejną w Fordonie. Inwestycję przeprowadzono w ramach budowy trasy tramwajowej na to osiedle.

Od kilku lat wymieniany jest tabor na niskopodłogowe tramwajowe. Nie wszystkie tory na terenie zajezdni przy ulicy Toruńskiej są przystosowane do obsługi tych pojazdów i w związku z tym konieczna jest kompleksowa modernizacja kompleksu.

Modernizacja

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Toruńskiej to kompleks budynków i torów odstawczych zlokalizowany na Zimnych Wodach w rejonie ulicy Toruńskiej, Smoleńskiej i Nowotoruńskiej. Budynki i tory zajmują powierzchnię około 7 hektarów (pomiar według Google Maps), a same tory mają długość ponad 7,3 kilometra. W północnej części kompleksu znajduje się 20 torów odstawczych, które mogą pomieścić 85 pojazdów o długości około 32 metrów. W budynkach tramwaje są naprawiane, malowane i myte.

Modernizację zajezdni podzielono na etapy. W I etapie MZK chce przebudować układ torowy (zgodnie z wizualizacjami liczba torów odstawczych nie ulegnie zmianie) oraz sieć zasilającą trakcję. Budynki zostaną dostosowane do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych. W budynku pojawi się tokarka podtorowa, która zapewni automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów. Dzięki tokarce zostanie nieco ograniczony hałas i drgania na trasach tramwajowych. W planach MZK jest modernizacja sieci elektrycznej, oświetlenia terenu, instalacji wodno-kanalizacyjnej i ogrzewania. Zaplanowano też przebudowę układu drogowego zajezdni.

W II etapie budynki zajezdni mają przejść modernizację w zakresie redukcji ich negatywnego oddziaływania na środowisko. MZK chce aby przegrody budowlane i sieć cieplna spełniały wymagania w zakresie izolacyjności cieplnej. W budynku zostaną wymienione źródła światła na energooszczędne.

Kilka tygodni temu Miasto Bydgoszcz poinformowało o złożeniu wniosku o dofinansowanie z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Szacunkowy koszt I etapu inwestycji to 65 mln złotych. Dokumentacja projektowa jest już gotowa, więc w przypadku otrzymania dofinansowania stosunkowo szybko będą mogły się rozpocząć prace budowlane.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x