[Bydgoszcz Zachód] Przed przebudową

[Bydgoszcz Zachód] Przed przebudową

PKP przygotowuje się do przebudowy stacji kolejowej Bydgoszcz Zachód. Obiekt znajduje się na linii kolejowej z Bydgoszczy do Piły.

Dworzec Bydgoszcz Zachód to przystanek kolejowy zlokalizowany na linii kolejowej nr 18 (Kutno – Bydgoszcz – Piła). Znajduje się przy skrzyżowaniu ulicy Mińskiej i Flisackiej. Przez Bydgoszcz Zachód obecnie jeździ 25 pociągów w kierunku dworca Bydgoszcz Główna, Nakła, Wyrzyska i Piły (według rozkładu z dnia 23 marca 2022).

Pasażerów jest tutaj niewiele więcej. Według Urzędu Transportu Kolejowego wymiana pasażerska w 2019 roku kształtowała się w przedziale od 20 do 49 pasażerów na dobę. Rok później było to również od 20 do 49 pasażerów na dobę, więc koronawirus niewiele zmienił w tym względzie. Póki co nie opublikowano danych za 2021 rok. Dla porównania w 2020 roku mniej obleganymi stacjami kolejowymi w mieście były: Bydgoszcz Brdyujście i Akademia (10-19 pasażerów na dobę). Ruch na przystankach Bydgoszcz Łęgnowo i Fordon kształtuje się na tym samym poziomie co przy ulicy Mińskiej. Lepiej jest na przystanku Bydgoszcz Błonie (50-99 pasażerów), Osowa Góra (100-149), Bielawy (200-299), Leśna (300-499), Wschód (500-699) i oczywiście Główna (8400). Cztery ostatnie przeszły kilka lat temu przebudowę, a przystanek na Błoniu został zbudowany w 2016 roku.

Inwestycja

Plany Polskich Kolei Państwowych zakładają gruntowną modernizację nieczynnego budynku dworcowego. Okna i drzwi w budynku zostaną wymienione, a cała konstrukcja zostanie ocieplona. W planach jest między innymi zamontowanie energooszczędnego oświetlenia. Wszystko to pozwoli ponownie otworzyć budynek dla pasażerów.

Pojawi się też automatyka sterująca tj. system BMS, która pozwoli zoptymalizować zużycie energii. Nad bezpieczeństwem mają czuwać systemy monitoringu, kontroli dostępu i sygnalizacji włamania. Zmiany obejmą także najbliższe otoczenie. PKP chce wymienić nawierzchnię, oświetlenie i elementy małej architektury. Pojawi się niewielki parking dla samochodów. Inwestycja będzie realizowana zgodnie z projektem przygotowanym przez WK Architekci.

Przetarg na generalnego wykonawcę inwestycji ogłoszono w styczniu. Nie był to pierwszy przetarg. Wcześniejszy unieważniono z powodu przekroczenia budżetu. W obecnym zostały złożone cztery oferty. Najtańszy okazał się Zakład Usług Budowlanych z Trzemeszna (3,774 mln złotych), a najdroższy A-Projekt z Warszawy (6,993 mln złotych). 100% punktów w postępowaniu można uzyskać za najniższą cenę. PKP na inwestycję przeznaczyło 3,317 mln złotych. Póki co nie zapadła decyzja czy inwestor zdecyduje się dołożyć brakujące 450 tys. złotych. Jeśli przetarg zostanie pozytywnie rozstrzygnięty to zwycięzca będzie miał 47 tygodni na realizację kontraktu.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x