[Nowy Port] Betonowanie na poziomie zero

[Nowy Port] Betonowanie na poziomie zero

Nowy Port to wielofunkcyjny kompleks, który powstaje w centrum Bydgoszczy. W tym tygodniu wylewano beton na garażami podziemnymi I etapu.

Nowy Port będzie kompleksem mieszkalno-biurowo-usługowym zlokalizowanym w centrum Bydgoszcz. W jego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się Śluza Miejska i Opera Nova. Wcześniej w tym miejscu funkcjonowała Bydgoska Fabryka Narzędzi Befana, później planowano galerię handlową. Ostatecznie działkę zakupiła firma AWZ Deweloper, która zdecydowała się wybudować realizowaną dzisiaj inwestycję.

Projekt Nowy Port to połączenie architektury rodem z Nowego Jorku, potencjału sąsiedniej rzeki, a także zabytkowych pozostałości po fabryce Befana. Lokalizacja wymusiła realizację budynków z wysokiej jakości materiałów, które przez dekady mają się doskonale prezentować. Pojawi się na nich szlachetny kamień, naturalne drewno, a także stylowe terrazzo. Zadbano również o detale. Inwestycja ma czerpać to, co najlepsze z piękna bydgoskiej secesji. Pojawią się detale w postaci delikatnej fali, szykowne ryflowania łuków i arkad.

Między budynkami przewidziano trzy osie komunikacyjne – zielona aleja, pasaż pieszy oraz bulwary nadrzeczne. Wewnątrz kwartałów zabudowy zaprojektowano również prywatne dziedzińce dla mieszkańców. Łącznie powstanie kilkanaście budynków, w tym cztery 36-metrowe budynki wielorodzinne. W budynkach zaplanowano 650-700 mieszkań (około 32 000 m2 powierzchni użytkowej), część biurową i usługową (około 9000 m2), a pod budynkami zaplanowano dwukondygnacyjną halę garażową.

W pierwszym etapie zaplanowano budynki pomiędzy ulicą Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy i nowoprojektowaną, miejską zieloną aleją. Zabudowa będzie stanowić około 30% całego projektu. Zaplanowano tutaj obiekt podzielony funkcjonalnie na siedem części. Trzy z nich będą miały po cztery kondygnacje nadziemne (dwie od strony Obrońców Bydgoszczy i jedna od strony Marcinkowskiego), dwie z nich będą miały po sześć kondygnacji nadziemnych (od strony nowej, zielonej alei) i dwie po jedenaście kondygnacji nadziemnych (będą to dominanty wysokościowe wewnątrz dziedzińców). Łącznie powstanie tutaj 177 mieszkań, będą też lokale usługowe i handlowe. Dodatkowo w pierwszym etapie rewitalizację przejdzie historyczna, ceglana zabudowa po fabryce Befana. W budynkach zaplanowano przestrzeń dla gastronomii.

Budowa

Budowa I etapu inwestycji Nowy Port wystartowała pod koniec 2020 roku. W pierwszej kolejności inwestor, który jest jednocześnie generalnym wykonawcą, zabrał się za zabytkową zabudowę dawnej Befany. Konieczne było rozebranie części budynków. Pozostawiony został jeden obiekt, którego konstrukcja została wzmocniona. W środku rozebrano ścianki działowe, skuto tynki, usunięto podłogi i zdemontowano niepotrzebne instalacje, a na zewnątrz zbudowano od nowa dwa balkony.

Wzmocnienie konstrukcji starego budynku trzeba było wykonać przed rozpoczęciem budowy w głębi działki, ponieważ roboty budowlane mogłyby naruszyć konstrukcję. Kolejne miesiące to budowa dwupoziomowej hali garażowej, która pomieści około 200 samochodów. Na początku tygodnia, w części od strony bulwarów, trwało betonowanie stropu nad garażem. Podobne prace wykonano wcześniej od strony Opery.

Osiągnięcie poziomu zero to zakończenie ważnego etapu na każdej budowie. Od tego momentu zaczynają „rosnąć” ściany i z ulicy widać najszybsze postępy. Pierwsze budynki osiągną docelową wysokość jesienią tego roku. Najwyższe za nieco ponad rok.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Leszek
Leszek
3 miesięcy temu

Czy wiadomo kiedy wystartują kolejne etapy?

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x