[Kujawska] Przewody trakcyjne

[Kujawska] Przewody trakcyjne

Za kilka miesięcy na ulicy Kujawskiej pojawią się tramwaje. Ku końcowi zbliża się budowa linii tramwajowej, od ubiegłego tygodnia wieszane są przewody trakcyjne.

Pokazywana dzisiaj inwestycja zakłada budowę torowiska łączącego rondo Kujawskie z Bernardyńskim. Łącznie odcinek ma około 600 metrów długości. Ze względu na różnicę wysokości konieczne było obniżenie ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego. Dzięki temu tramwaje będą miały łatwiej przy pokonywaniu wzniesienia. Zmiana wysokości obu rond wymusiła spore zmiany w ich okolicy. Na dole trzeba było wyburzyć kilka kamienic, natomiast na górze konieczna była rozbiórka pętli tramwajowej przy ulicy Karpackiej. To ostatnie wiązało się również z przebudową węzła Szarych Szeregów i pętli Wyżyny (inwestycję zakończono w ubiegłym roku), aby tramwaje jadące Kujawską w razie czego miały gdzie zawracać i mogły skręcać na pętlę Glinki.

Krótka odnoga torowiska powstanie również w kierunku Szwederowa. Wszystko po to, aby w czasie budowy trasy tramwajowej na tym osiedlu nie było potrzeby zamykania ronda Kujawskiego. Wraz z torowiskiem powstaje druga jezdnia ulicy Kujawskiej, a także chodniki, drogi dla rowerów, parkingi i schody prowadzące do parku na Wzgórzu Wolności. W ramach inwestycji wykonawca przebudowuje fragment ulicy Solskiego (do Kauflandu), Wojska Polskiego (do Trasy Uniwersyteckiej), Wały Jagiellońskie (do Długiej) i krótki fragment Długiej.

Budowę trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej realizuje konsorcjum Gotowski, Tor-Krak oraz PBDI. Jej koszt to 167 mln złotych.

Kilka dni temu rozstrzygnięto konkurs na mural, który powstanie wewnątrz wykopu (na murach oporowych, długość około 440 metrów). Mural będzie widoczny właściwie tylko dla pasażerów tramwajów, dlatego Urząd Miasta zdecydował się na dynamiczną koncepcję. Do konkursu przystąpiło 20 projektantów. Tylko jeden projekt spełnił wymagania i to on został wybrany. Teraz zwycięzcy mają czas do końca listopada na wykonanie muralu. Na ten cel otrzymali 80 000 złotych.

Źródło: UMB

Budowa

Prace przy budowie trasy tramwajowej łączącej rondo Bernardyńskie z Kujawskim rozpoczęły się zimą ubiegłego roku. Początkowo konieczne było przeprowadzenie niezbędnych wyburzeń – zniknęły między innymi opuszczone kamienice przy ulicy Kujawskiej, a także przy Toruńskiej. W miejscu wyburzeń przy ulicy Kujawskiej powstanie parking. Natomiast wyburzenia przy Toruńskiej konieczne było z powodu znacznego poszerzenia Kujawskiej. Już w trakcie budowy wyburzono też kamienicę przy rondzie Bernardyńskim.

Prace przy budowie torów tramwajowych powoli dobiegają końca. W ubiegłym tygodniu wykonawcy rozpoczęli wieszanie przewodów trakcyjnych. Torowisko również jest niemal skończone. Pozostały jeszcze prace wykończeniowe w wykopie i porządkowe wokół. Regularne połączenia tramwajowe na ulicy Kujawskiej wystartują prawdopodobnie w listopadzie.

Kończą się prace na ulicy Długiej, gdzie fragment od Pod Blankami do Wałów Jagiellońskich przeszedł kompletną przemianę – dziurawą jezdnie z wystającymi szynami zastąpiła kostka. Dodatkowo zamknięto wjazd na ulicę od strony Wałów Jagiellońskich i tym samym ten fragment stanie się ślepym odcinkiem z parkingiem i wyeksponowanymi torami tramwajowymi. Te ostatnie wbudowano w jezdnię aby przypominać mieszkańcom, że kilkadziesiąt lat temu jeździły tam tramwaje.

Znacznie gorzej wygląda sytuacja z częścią drogową. Budowa pierwotnie miała się zakończyć w listopadzie, jednak nie ma na to już najmniejszych szans. Według obecnych planów cała inwestycja będzie gotowa do końca kwietnia. Wykonawcy inwestycji mają jeszcze do zrobienia południową jezdnię ulicy Wojska Polskiego, południową stronę ronda Kujawskiego, południową jezdnię Wałów Jagiellońskich, a także zachodnią jezdnię ulicy Kujawskiej.

W przypadku tego pierwszego w miejscu przyszłej jezdni położono już pierwsze warstwy podbudowy. Natomiast na rondzie położono pierwszą warstwę asfaltu. Jednak tam konieczne jest jeszcze wyburzenie ostatnich fragmentów przejścia podziemnego i wybudowanie dojazdu do ronda od strony Szwederowa. W przypadku Wałów Jagiellońskich i ulicy Kujawskiej prace są najmniej zaawansowane. Na Wałach Jagiellońskich trzeba jeszcze przeprowadzić prace ziemne, a także przełożyć instalacje podziemne.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Od dawna wiadomo, że budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej spowoduje spore zmiany w komunikacji miejskiej. Wiele linii autobusowych będzie musiało zmienić trasę, a górny taras zostanie lepiej skomunikowany z centrum.

W ubiegłym tygodniu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej opublikował schemat po wybudowaniu trasy na ulicy Kujawskiej i w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (rok 2023). Według tego schematu zmiany zostaną wprowadzone już za kilka miesięcy. O ile poprą to mieszkańcy. Właśnie trwają konsultacje społeczne w tej sprawie. Przez kilka kolejnych tygodni (do 9 października) drogowcy będą czekać na głosy mieszkańców (szczegóły konsultacji dostępne są tutaj).

Spore zmiany w komunikacji miejskiej polegać będą na uruchomieniu 11 linii tramwajowych (obecnie 10), a także 30 dziennych linii autobusowy (bez zmian).  Sporo linii zmieni swój przebieg (2, 7, 9, 53, 61, 68, 73, 79), likwidacji ulegną dwie (66 i 86), a powstaną trzy (11, 84 i 85). Dzięki tym zmianom polepszy się obsługa między innymi Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.

Nie polepszy się natomiast częstotliwość kursów poszczególnych linii. Drogowcy dalej planują takty 20 minutowe dla tramwajów i 15/20/30/60 minutowe dla autobusów (w godzinach szczytu). Wieczorami i w weekendy częstotliwość będzie jeszcze mniejsza. Nie poprawi to sytuacji pasażerów, którzy będą musieli zazwyczaj długo czekać na przesiadki.

Korzystasz z komunikacji miejskiej? Podobają/nie podobają Ci się zmiany jakie planują drogowcy? Koniecznie weź udział w konsultacjach.

Źródło: UMB

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    1 Komentarz
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Tomasz
    Tomasz
    3 lat temu

    Myślę że jak puszczą tramwaje ta trasą to wreszcie znajdzie się nabywca kto coś pięknego wybuduje po terenie Browarów.
    I znikną nie które rudery, które straszą na tej trasie.
    Niektóre w opłakanym stanie.

    Ciekawe czy ktoś kupił teren koło TV Bydgoszcz?
    Cisza.

    1
    0
    Would love your thoughts, please comment.x