[Armii Krajowej] Rozbiórka wiaduktu

[Armii Krajowej] Rozbiórka wiaduktu

Przy ulicy Armii Krajowej rozbierany jest wiadukt drogowy. Jeszcze w tym roku w jego miejscu powstanie nowy, o zupełnie innej konstrukcji.

Wiadukty drogowe w ciągu Armii Krajowej powstały w 1984 roku. Były częścią większej inwestycji, która zakładała budowę trasy odciążającej ulicę Gdańską. Dzięki budowie wiaduktów możliwe było poprowadzenie ruchu samochodowego nad liniami kolejowymi. Po 35 latach od powstania ich stan nie jest najlepszy, dlatego jeszcze przed oddaniem do użytku obwodnicy Bydgoszczy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zdecydował się na przebudowę. Na początek prace objęły wschodni obiekt.

Inwestycję planowano już od kilku lat. Wtedy powstał projekt jego przebudowy. Wykonała go firma MP-Mosty z Krakowa. W projekcie zapomniano o chodnikach i drogach dla rowerów. Dopiero nacisk środowisk rowerowych pozwolił na korektę dokumentu. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej długo twierdził, że nie ma tutaj możliwości zmieszczenia infrastruktury rowerowej. Ostatecznie taka możliwość się znalazła.

Wiadukt łukowy

Do tej pory przy Armii Krajowej stały dwa zwykłe wiadukty, które podparte były filarami w kilku miejscach. Przy okazji przebudowy wykonawca usunie podpory przy torach kolejowych. Wraz z ich likwidacją konieczna jest zmiana konstrukcji wiaduktu, tak aby zmniejszyć naprężenia. Po przebudowie przęsło wiaduktu podparte będzie tylko na jego końcach. Dodatkowo będzie ono podwieszone do stalowej konstrukcji w kształcie łuku.

wiadukt armii krajowej
Źródło: dokumentacja projektowa

Obecnie ekipy budowlane rozbierają 35-letnią konstrukcję. W tym celu wyłączono z użytku łącznik Armii Krajowej z ulicą Modrzewiową. Trudniej będzie ze środkową częścią, która stoi nad ruchliwą linią kolejową.

Nowa konstrukcja będzie posiadać, oprócz jezdni, chodnik i drogę dla rowerów. Po północnej stronie wykonawca zbuduje schody, a także pochylnię w kierunku drogi pożarowej oraz pod wiadukt. Natomiast po południowej stronie budowlańcy połączą chodnik i drogę dla rowerów z przejściem dla pieszych na przedłużeniu ulicy Czerkaskiej (przy cmentarzu). Plany nie uwzględniają połączenia infrastruktury rowerowej z istniejącą przy Trasie WZ, mimo że oba miejsca oddalone są od siebie o zaledwie 300 metrów.

Nowy wiadukt w ciągu Armii Krajowej będzie kosztować 23,5 mln złotych. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zamierzał przeznaczyć na ten cel 17,5 mln złotych, jednak konieczne było dołożone brakującej kwoty. Prace wykonuje konsorcjum firm Want i Polwar. Wykonawca zadeklarował, że zakończy prace do 30 listopada tego roku.

ZDMiKP chciałby przebudować wiadukt zachodni w 2021 roku. Pod warunkiem uzyskania dofinansowania.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x