16 sty Otwarcie linii tramwajowej do Fordonu
Historyczny dzień dla Fordonu. Po wielu latach oczekiwania wreszcie z Fordonu można dojechać tramwajem do centrum. Dzisiaj punktualnie o 4:38 pierwszy tramwaj ruszył z pętli Rycerska (wybudowanej zaledwie 3 lata temu) w stronę nowej zajezdni tramwajowej w Fordonie, a cała sięć komunikacji miejskiej przeszła spore zmiany. Uroczyste otwarcie odbyło się jednak na jednej z pętli awaryjnych w Fordonie – pętla Przylesie. Na tej pętli przez cały weekend można zwiedzać zabytkowe i normalnie jeżdżące tramwaje oraz pojeździć zabytkowymi autobusami.
Darmowe przejazdy, nowy długi odcinek trasy tramwajowej oraz nowe tramwaje skusiły wielu bydgoszczan. Do pętli Łoskoń i z powrotem tramwaje jeździły pełne.
Trasa tramwajowa do Fordonu w liczbach:
– 9,5 km – długość nowej trasy tramwajowej
– 3 pętle powstały na całej trasie, dwie będą pełniły funkcję pętli awaryjnych, natomiast trzecia będzie pętlą końcową dla dwóch linii tramwajowych (7, 10)
– 437 mln złotych kosztowała budowa całej trasy z tego ponad 280 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej
– 12 nowych tramwajów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę zakupiono do obsługi nowej trasy tramwajowej
– 1 węzeł przesiadkowy powstał na trasie, z tramwaju wygodnie można się przesiąść na pociągi i autobusy
– 2 lata trwała budowa
– 4 linie będą obsługiwały Fordonu. Z zajezdni dojechać będzie można do pętli Rycerska (Dworzec Główny) linią nr 5 oraz na Wilczak linią nr 3, natomiast z pętli Niepodległości będzie można dojechać do pętli Las Gdański linią nr 10 oraz na Kapuściska linią nr 7
– 1157 zdjęć wykonałem podczas tej budowy, a to jeszcze nie koniec, w planie są jeszcze dwa wpisy – jeden w I połowie lutego, drugi jak stopnieje śnieg.